نبرد اُکپو

نبرد اُکپو یک نبرد دو روزه بود که در حوالی بندرگاه اُکپو در جزیره ی گِوُجه و در سال ۱۵۹۲ رخ داد.آن اولین نبرد دریایی جنگ ایمجین و اولین پیروزی دریاسالار یی سون شین در برابر ناوگان دریایی ژاپن به رهبری تودو تاکاتورا بود. نبرد اُکپو باعث اضطراب و تشویش در میان ژاپنی ها شد زیرا پس از آن یی شروع به توسعه ی ناوگان خود به منظور حمله به کشتی های تدارکات و حمل و نقل ژاپنی کرد.
مرکز فرماندهی یی در یوسو بود که در غرب جزیره ی نام هه در سواحل جنوبی کره قرار داشت. ناحیه ی اطراف اُکپو و یوسو با تعداد زیادی جزیره و تنگه های باریک پر شده بود. در این ناحیه بود که اغلب نبردهای دریایی که در آن یی ژاپنی ها را شکست داد؛ اتفاق افتاد.
رسیدن به جزیره ی گِوُجه:
ناوگان دریاسالار یی در پنجم می ۱۵۹۲ و در ساعت ۲ بامداد با ۲۴ کشتی پانوکسون بادبان ها را کشیده؛ کل روز را پارو زده و در کشتی ها نیز استراحت نمودند. در ششم می سال ۱۵۹۲؛ دریاسالار یی به دانگپو که نقطه ی از پیش تعیین شده با سایر فرماندهان بود رسید.یی اوک گی با ناوگان خود سر رسید ولی وون کیون بسیار تاخیر نمود.

حمله در اُکپو:
روز بعد دریاسالار یی به لنگرگاه اُکپو رسید.او ۵۰ کشتی ژاپنی را مشاهده نمود که آنجا لنگر انداخته بودند.سربازان ژاپنی در حال غارت و کشتار غیر نظامیان کره ای بودند.یی که عصبانی شده بود؛ حمله نمود.
ژاپنی ها که وحشت زده شده بودند؛ به منظور تلاش برای فرار سریعا به کشتی هایشان سوار شدند. کره ای ها ژاپنی ها را محاصره نمودند و شروع به پرتاب توپ هایشان کردند. فرمانده ژاپنی تودو تاکاتورا به مردانش دستور داد تا با شمخال هایشان پاتکی را انجام دهند ولی شوربختانه برای آنان؛ این حمله باعث خسارات زیادی نشد.بعد از نبردی سخت؛ ژاپنی ها زره و سلاح های خود را به دریا انداختند و به منظور گریز به دریا پریدند. یی به دریا عقب نشینی نمود و روز بعد به لنگرگاهی به نام جوک جین پو نزدیک شد.
دریاسالار یی مجددا به دلیل آزار و اذیت کره ای ها توسط ژاپنی ها عصبانی شده و به مردان خود دستور داد تا رگباری از تیرها و گلوله های توپ را بر سر ژاپنی ها بریزند.آنها ۱۱ عدد از ۱۳ کشتی دشمن را نابود کردند. سپس کره ای ها غنایمی را از لاشه ی کشتی های ژاپنی به دست آورده و به قصد یوسو بادبان های خود را کشیدند.
بعد از نبرد:
یی توسط پادشاه سونجو به مقام فرمانده دریایی سه منطقه که مقامی معادل دریاسالار کنونی بود و به وی اختیار نیروی دریایی راست و چپ چولا؛نیروی دریایی راست و چپ گیونگ سانگ و نیروی دریایی چانگ چونگ را می داد؛ منصوب شد.مشاهدات یی در مورد غارت و کشتار ژاپنی ها در شهرهای منطقه ای او را مصمم ساخت تا به وسیله ی جلوگیری از حتی پیاده شدن ژاپنی ها در ساحل از مردم کره محافظت کند. بعدها در نبرد ساچئون؛ او برای اولین بار از سلاح سری خود یعنی کشتی لاک پشتی استفاده نمود و مجددا ژاپنی ها را شکست داد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها