گنگ ایسیک

گنگ ایسیک  نامی است که به فرمانده گوگوریو در دهه ۵۹۰ میلادی نسبت داده شده است. از او در شجره نامه خاندان جینجو گنگ و کتاب چوسون سانگ گوسا که توسط شین چه هو نوشته شده بود، نام برده شده است. نام واقعی و دستاوردهای وی در سامگوک ساگی و کتاب سویی نامشخص می باشد.

 

 

توصیف در چوسون سانگ گوسا:

پادشاه یونگ یانگ در سال ۵۹۸ یک حمله اشتراکی پیش دستانه را به همراه قبایل مالگال بر علیه سلسله چینی سویی در پاسگاه های مرزی واقع در منطقه هه بی امروزی انجام داد. امپراطور وِندی از سویی به پنجمین و جوانترین پسرش یانگ لیانگ ( که توسط نخست وزیر وقت گائو جیونگ یاری می شد)، و دریاسالار ژو لوهو دستور داد تا با ارتش و نیروی دریایی سیصد هزار نفره گوگوریو را تصرف کنند.

ارتش یانگ لیانگ زمانی که به گوگوریو رسیدند با فصل بارانی زود رسی مواجه شدند. باران سنگین و غیر قابل تحمل پیش روی ارتش را تقریبا غیر ممکن ساخت و نقل و انتقال تدارکات را با مشکل مواجه نمود. حملات پیوسته نیروهای گوگوریو و بیماری ها تلفات سنگینی را به ارتش سویی تحمیل کرده بود. یانگ لیانگ که به این نتیجه رسیده بود که ارتش به تنهایی نمی تواند به هدف خود برسد، تصمیم گرفت تا با نیروی دریایی ژو ترکیب شده و نبرد را ادامه دهد.

ناوگان ژو نیز با چالش های خود دست و پنجه نرم کرده و درگیر دریاهای خشن و از دست دادن شمار زیادی از کشتی ها با وجود نزدیک ماندن به ساحل بود. زمانی که آنها لنگر انداختند، رسته های گوگوریو برای حمله به ملوانان سویی در آنجا حاضر بودند. ناوگان سویی در یک نبرد بر علیه ناوگان گوگوریو که در مجموع  پنجاه هزار نفر بوده و توسط دریاسالار گنگ ایسیک هدایت می شد، در کرانه دریای بوهای کنونی به نبرد پرداخت. ناوگان سویی که به دلیل کمین ها و کشمکش های طبیعی ضعیف شده بود، شکست خورد کننده ای را متحمل شد.

نیروهای سویی در هر دو جبهه زمینی و دریایی شکست خوردند. منابع تاریخی تصریح می کنند که در حدود ۹۰ درصد از سربازان سویی کشته شدند. گمان می رود که تلفات گوگوریو در مقایسه با سویی تقریبا قابل صرف نظر کردن بود. یانگ لیانگ گزینه ای به جز عقب نشینی نداشت.

امپراطور یانگدی در سال ۶۱۲ دستور آماده سازی برای یک جنگ بر علیه گوگوریو را صادر نمود. نیرویی که تا پایان سال جمع شد، بر اساس کتاب سویی یکی از بزرگترین ارتش ها از نظر انسانی بود. تعداد تقریبی ۱۱۳۳۰۰۰ سرباز مبارز سویی مسلح شدند. پادشاه یونگ یانگ نیز گنگ را به سمت فرمانده عالی قوای زمینی و دریایی منصوب نمود.

ارتش و نیروی دریایی سویی حمله شدیدی را ترتیب دادند. اولچی موندوک که یکی دیگر از فرماندهان عالی گوگوریو بود، مهاجمان را دفع نمود. ژنرال اولچی ارتش سویی را در نبرد سالسو نابود کرد. با پیروزی بر سویی در سالسو، سرانجام گوگوریو به تنهایی فاتح جنگ شد در حالی که سلسله سویی شروع به نابود شدن از درون نموده و نهایتا به دلیل کشمکش های داخلی به ورطه نابودی کشیده شد.

ژنرال گنگ در خلال سلطنت پادشاه یونگ نیو در سنی بسیار زیاد فوت نمود. او نیای بزرگ خاندان جینجو گنگ کنونی است.

عضویت
اطلاع از
guest

5 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
لعیا نیاورانی

عالی بسیار زحمت میکشید بابت تاریخ کره ،یک دنیا سپاسگزارم،موفق باشید،ایشالا ی روزی به کره سفر کنید واین کشور رو خوب خوب بگردین و نتیجه تمام زحماتی که برای تاریخش رو کشیدین از نزدیک حس کنید،امیدوارم.

ممدرضا

سلام،بسیار عالی بود
یکی از اسطوره های کره خودت هستی ?

امیررضا
امتیاز :
     

خیلی عالی بود استاد سیروس پور مثل همیشه دقیق همراه با تصاویر و شکل فقط جالبه این مجسمه خیلی شبیه جانگ بوگو هست .. فقط یه مطلبی تو سریال رویای امپراطور اومده حمله با ارتش سیصد هزاری همون سال ۶۱۲ بوده و یک چیز خودتون گفتید انگار حمله در کل با سه میلیون بوده میشه این دو مطلب که برام مبهمه بفرمایید ممنون موفق باشید