کیم جیل

کیم جیل (۱۴۲۲ – ۱۴۷۸) که به صورت کیم چیل نیز تلفظ می شود، محقق و مقام دولتی اوایل سلسله چوسون بود. امروزه او در اصل به خاطر مشارکت و سپس خیانت به طرحی که توسط شش وزیر شهید هدایت می شد شناخته می شود.

کیم در خانواده ای متعلق به دودمان آندونگ کیم متولد شد. پدرش رهبر شورای کشوری چوسون و جد پدری اش نیز یکی از حامیان پیشرو موسس سلسله چوسون (پادشاه تجو) بود. او آزمون گواگو را در سال ۱۴۵۰ گذراند و در پست های گوناگونی به خدمت پرداخت. وی در سال ۱۴۵۵ به عنوان مقام رده چهارم جونگ در آکادمی سونگ گیونگ وان منصوب شد. به همراه مقامات دیگر به مانند سونگ سام مون و چوی هانگ، او به شدت مورد اعتماد پادشاه وقت (مونجونگ) قرار گرفت. مونجونگ مدت کوتاهی بعد درگذشت و به آن مقامات برای مراقبت از جانشین جوانش (دانجونگ) اعتماد نمود.

در سال ۱۴۵۵، سجو سلطنت را برای خود غصب کرده و دانجونگ را برانداخت. کیم برای بازگرداندن دانجونگ به سلطنت با دیگر مقامات رده بالا در نقشه ای همراه شد. اما او در دقایق آخر دل و جرات خود را از دست داده و به دیگر همدستانش در برنامه ای که بر علیه پادشاه سجو داشتند خیانت نمود. آنها دستگیر و شکنجه گشته و بسیاری از آنان نیز به همراه خانواده هایشان کشته شدند.

به همین دلیل کیم به شدت مورد اعتماد سجو قرار گرفت و او در سال ۱۴۵۹ نائب الوزرای امور نظامی شده و در بازبینی های سیاست دفاعی کشور مشارکت کرد. او در دهه ۱۴۶۰ تا مرتبه وزیری نیز پیش رفت، ابتدا به عنوان وزیر وظایف عمومی و سپس وزیر امور نظامی. در سال ۱۴۶۶، او در شورای مشورتی چوسون خدمت کرد، پستی که وی بعدها به آن بازگشت. او در سال آتی به عنوان فرماندار منطقه گیونگ سانگ منصوب شد.

منبع: ترجمه شده از ویکی پدیا انگلیسی

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
لعیا نیاورانی
امتیاز :
     

بسیار عالی سپاسگزارم آقای سیروسپور،مثل همیشه عالی،موفق و سربلندباشید.

......
امتیاز :
     

واقعا عالیه??
ممنون آقای سیروس پور????