بالهه جدید

بالهه جدید (۹۲۷ – ۹۳۵؟، ۱۰۰۳؟ – ۱۰۰۷؟ – ۱۱۱۴؟) کشوری با عمری کوتاه مدت بود که در سال ۹۲۷ توسط خانواده سلطنتی ته تاسیس شد. آن اولین کشور جانشین بلا فصل  بالهه بعد از سقوط آن به دست خیتان در سال ۹۲۶ بود. بالهه جدید توسط خاندان ته حکمرانی می شد ولی سرانجام در سال ۹۳۶ توسط شخصی به نام یول مانهوا به کنترل درآمده و در کشور جونگان (دیگر کشور جانشین بالهه) ترکیب شد.

تاریخ:

بالهه جدید کار خود را با تلاشی توسط اشراف باقی مانده بالهه سابق برای به تخت نشاندن یک پادشاه جدید در سلطنت بالهه و احیای کشور آغاز کرد. مردمان مغلوب شده  بالهه فورا اقدام به شورش بر علیه خیتان کرده و این اقدام منجر به خارج شدن کنترل اوضاع از دستان پادشاهی دونگ دان ( پادشاهی دست نشانده ای که توسط خیتان ها به منظور حکمرانی بر قلمرو بالهه در شرق منچوری تاسیس گشته بود) شد.

خیتان ها از سال ۹۲۷ اقدام به تحت تعقیب قرار دادن و اعدام تمامی اعضای خانواده سلطنتی بالهه کردند زیرا قصد داشتند هر شانسی را برای خیزش یک پادشاه یا ملکه جدید برای تخت سلطنت بالهه از بین ببرند. اما چندین عضو خانواده سلطنتی زنده ماندند. در میان آنان نام ولیعهد ته گوانگ هیون به چشم می خورد. ولیعهد پناهندگان بالهه را که اغلب مردمان گوگوریو سابق بودند دور هم جمع کرده و  به سمت همسایه جنوبی خود فرار نمودند، جایی که آنان توسط پادشاه تجو از گوریو که به تازگی به تخت نشسته بود به صورت سخاوتمندانه ای مورد استقبال قرار گرفتند. اما خاندان ته گروه های مقاومت غرب رودخانه آمنوک را متحد کرده و در سال ۹۲۷ ” بالهه جدید ” را در دژ هولهان تاسیس نمودند.

اما ژنرالی به نام یول مانهوا در جریان یک کودتا کنترل کشور را به دست گرفته و در سال ۹۳۵ پادشاهی جونگ آن را تاسیس کرد.

منبع: ترجمه شده از ویکی پدیا انگلیسی

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها