۴ دستاورد بزرگ تمدن بابل باستان!

بین النهرین یک منطقه تاریخی بین دجله و فرات می باشد. این منطقه امروزه ، عراق و بخش هایی از ایران، سوریه و ترکیه را تشکیل می دهد. تمدن بین النهرین یکی از قدیمی ترین تمدنهای باستانی ست. در طول سلطنت شاه هامورابی، بابل قدیم به قلمرو پادشاهی بین النهرین تبدیل شد. بابلی ها شدیدا تحت تاثیر فرهنگ بین النهرین بودند و تاثیر زیادی روی تمدن غرب داشتند. از مهمترین دستاوردهای بابلی ها میتوان به اکتشافاتی در ریاضیات، نجوم، هنر، معماری و ادبیات اشاره کرد. با تاریخ ما همراه باشید تا ۴ دستاورد بزرگ تمدن بابل باستان! را به شما معرفی کنیم:

 

۱.پایتخت بابل، بزرگترین شهر دنیا در دوران باستان!

بابل باستان
بابل باستان

بین النهرین قبل از شروع تمدن بابل، تاریخ طولانی داشت. بین ۲۹۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، ای دو تمدن با هم رشد کردند و بعدها به بابل معروف شد: سومری ها در شمالی و آکد در جنوب.. حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد عشایر به ویژه اموریها ، شروع به مهاجرت به جنوب بین النهرین کردند. اموریها نفوذ خود را گسترش دادند و امپراطوری بابل قدیم را برپا ساختند. ششمین حاکم اموری، هامورابی، امپراطوری بابل را به اوج رساند. در همان دوران اسم بین النهرین به بابل تغییر یافت و نیپور را شهر مقدس خود قرار دادند. در ۵۳۹ قبل از میلاد، کوروش کبیر ایران بر این تمدن بابلی پیروز شد و به اخرین تمدن بین النهرین پایان داد. گفته می شود بابل از ۱۷۷۰ تا ۱۶۷۰ق.م، بزرگترین شهر دنیا به شمار می رفت. تنها شهری بود که جمعیتش به ۲۰۰۰۰۰ می رسید.


۲.استفاده از علم هندسه توسط بابلی ها!

لوح بابلی که مسیر مشتری را نشان می دهد
لوح بابلی که مسیر مشتری را نشان می دهد

بابلی ها از هندسه برای محاسبه محیط مثلث، مستطیل و ذوزنقه و حجم اشکال ساده مثل استوانه استفاده می کردند. شواهدی هست که نشان می دهد بابلی ها از ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد به قضیه فیثاغورث هم پی برده بودند، هزار سال قبل از اینکه فیثاغورث بدنیا بیاید.  ۵ لوح بابلی نیز نشان میدهد که آنها به دنبال محاسبه ی مدار سیاره ی مشتری بوده اند. به این روش توانستند موقعیت و مسافتی که طی می کند را محاسبه کنند.


۳.ستاره شناسی در بابل، پایه علم نجوم غرب!

یک تقویم بابلی برای پیش بینی حرکات سیارات
یک تقویم بابلی برای پیش بینی حرکات سیارات

بابل باستان در تاریخ علم نجوم یک جایگاه محوری دارد. بابلی ها به طور دقیقی مشاهدات نجومی را از نسلی به نسل دیگر ثبت می کردند. در طول زمان، اطلاعات گذشته به آنها امکان داد تا با استفاده از علم ریاضیات، رویدادهای آینده را پیش بینی کنند. بابلی ها اولین کسانی بودند که تشخیص دادند پدیده های نجومی دوره ای هستند و مبنای پیش بینی هایشان ریاضیات بود. علاوه بر این مشاهدات نجومی دقیق متعدد، بابلی ها چرخه کسوف و خسوف را نیز کشف کردند. تناوب و رخداد مجدد کسوف و خسوف توسط چرخه ساروس (در یک دوره ۶۸۵۳ روزه )کنترل می شد. از ساروس همچنین میشد برای پیش بینی گرفتگی های خورشید و ماه هم استفاده کرد. علم نجوم بابلی ، پایه شروع مطالعات در زمینه نجوم و ریاضیات در یونان باستان بود.


۴.بابلی ها بنیانگذار طالع بینی غربی ها!

طالع بینی غربی
طالع بینی غربی

بابل اولین تمدنی بود که نظریه ای کاربردی درباره ی سیارات داد. نظریه ژئوسنتریسم_مرکز زمین ، مرکز دقیق دنیاست_ در کیهان شناسی بابلی وجود نداشت. در عوض بر این باورد بودند که کیهان در حول مسیر دایره ای شکل در اطراف زمین و آسمان ها می گردد. ستاره شناسی مطالعه حرکات  و موقعیت نسبی سیارات آسمانی می باشد. طالع بینی یکی از اولین ابزارهایی بود که کشیشان بابلی برای اثبات خواسته های خدایان از آن استفاده می کردند.

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها