تمدن سومریان چگونه ناپدید شد؟

همانطور که می دانید تمدن های زیادی در طول مدت زمانی که بشر بر روی کره زمین زندگی کرده است به وجود آمده و هر کدام پس طی کردن مدت زمانی از بین رفته اند و اکنون تنها مختصری تاریخچه ای از آنها باقی مانده است. یکی از این تمدن ها، تمدن سومری بوده است که ۴۲۰۰ سال قبل نابود شده و در حال حاضر تنها نامی از آن باقی مانده است. خبر جالبی که این روزها در خبرگزاری های رسمی منتشر شده است، دلایل ناپدید شدن ناگهانی این تمدن می باشد که باستان شناسان و کارشناسان تاریخی به آن ها دست یافته اند. با توجه به اهمیت این موضوع مطلبی را مبنی بر شرح این کشف تاریخی در ادامه تهیه کرده ایم که در صورت علاقمندی به دلایل ناپدید شدن تمدن سومری می توانید با ما در ادامه همراه باشید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در خبرگزاری های رسمی این روزها دلایل ناپدید شدن ناگهانی تمدن سومری ها کشف شده است، تمدنی که حدود ۴۲۰۰ سال قبل حضور داشته و اکنون تنها آثار ناچیز از آن باقی مانده است. دانشمندان هواشناسی دریافته اند که خشکسالی و طوفان های شنی از جمله دلایلی بوده اند که این تمدن بزرگ که در جنوب بین النهرین در در جنوب بین النهرین (عراق امروزی) و «تمدن قدیمی مصر» و «تمدن دره سند» در هند وجود داشته از بین برود.

«کارولین ستاسی» و تیم علمی وی از دانشگاه آکسفورد در این مورد در مقاله ای نتایج فعالیت های دانشمندانی بر روی این زمینه کار کرده اند را در مجله ‘PNAS’ به چاپ رساند، از زمان های دور، ما نسبت به وقوع فاجعه آب وهوایی که در آن زمان منجر به انقراض نه تنها تمدن سومریه بلکه تمدن های هند ومصرشده باشد ، شک داشتیم اما سندی به جز برخی اکتشافات ساحل دریای سرخ و خلیج عمان برای اثبات آن نداشتیم.

جالب است بدانید که تمدن سومری ها در جنوب بین النهرین (عراق امروزی) و «تمدن قدیمی مصر» و «تمدن دره سند» در هند وجود داشته و سه تمدن باستانی روی زمین است که ۶ هزار سال قبل به شکل جوامع بزرگ فعال در زمینه بازرگانی ظاهر شدند با یکدیگر رقابت می کرده اند. در حدود ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح، سارگن بزرگ پادشاه اسطوره ای اکد توانست تمامی شهرهای سومریه را تصرف و امپراطوری اکدیه بنا کند و قوانین کلی بازرگانی و سایر ویژگی های تمدنی را وضع کند. با اینکه این امپراطوری، ابرقدرت آن زمان بود اما پس از ۲۰۰ سال از تاسیس آن همراه با پایتخت خود «اکد» به صورت ناگهانی، بدون اینکه کوچکترین اثری از خود به جا گذارد، ناپدید شد.

ناپدید شدن تمدن ذکر شده در میان مورخان تاریخ شناسی جنجال هایی را به پا کرده و برخی از آن ها بر این باور بوده اند که شهرهای بین النهرین از قدرت مرکزی خود رضایت نداشته اند و با نواده های پادشاه اسطوره ای نیز جنگیده بودند.  اما برخی دیگر از مورخان ناپدید شدن تمدن سومری را با حملات قبایل جوتی که کشور را ویران و قدرت پادشاه را تضعیف کردند، مرتبط دانستند.

برخی از زمین شناسان و دانشمندان علوم آب و هوایی از فاجعه آب و هوایی که تمدن سومریه را ویران کردن نیز سخن گفته اند و مهمترین دیدگاه پس از حفاری در محاورت سوریه نشان می دهد که چیزی حدود ۲۲۰ سال پیش از میلاد مسیح، خاورمیانه با خشکسالی شدیدی مواجه شده که منجر به نابودی تمامی شهرهای بزرگ این منطقه شده است. کارولین و تیمش وی پس از تایید مطالعات خود بر روی استالاکتیدها (ستون هایی از رسوبات کربنات کلسیم) که طی ۵ هزار سال در غاری نزدیک دماوند به آنها دست یافتند، اولین شواهد ناپدید شدن امپراطوری سومریه را کشف کردند. این ستون های که شبیه به حلقه های رشد سالانه درختان هستند و ترکیباتی شیمیایی آن ها به طور مستقیم بیانگر میزان آب موجود در غار در زمان های مختلف از زمان تشکیل آن می باشد. ستون های مذکور می تواند به عنوان مرجع آب و هوایی بیانگر درجه حرارت، نوسانات دما و میزان بارش طی مدت زمان طولانی باشد.

لازم به ذکر است که این غار در نزدیکی مناطق شمالی امپراطوری اکدی ها واقع شده و این امر به معنای آن است که میزان بارندگی ها با نزولات آسمانی در سرزمین های امپراطوری یکسان است. مطابق با نتایجی که از این تحقیقات بدست آمد، حکومت دوره بین النهرین بر اثر خشکسالی در ۴ هزار و ۲۰۰ سال قبل ویران شد و این امر که بیش از ۳ قرن ادامه یافت مربوط به دوره از میان رفتن تمدن سومری در بین النهرین و ظهور بابل در این منطقه است. تمدن سومر، اولین تمدن شهری در جنوب بین النهرین است وزبان سومری، از نظر «زبان شناسی» با تمامی زبان های هم دوره ی خود متفاوت بوده است، از این رو بسیاری از مردم بر این باورند که «همه چیز» از سومر آغاز گردیده چرا که سومریان باستان، دارای پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه هنر، معماری، پزشکی، ریاضیات و نجوم بوده اند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها