خلقت انسان به روایت سومریان باستان!

در این نوشتار خلقت انسان به روایت سومریان باستان را با هم می خوانیم. پادشاهی سومر یک تمدن پیشرفته در منطقه‌ی بین‌النهرین (عراق امروزی) بود که در سال ۴۵۰۰ پیش از میلاد به اوج شکوفایی خود رسید. سومریان ، مردم ” سرزمین پادشاهان متمدن، ” زبانی پیشرفته داشتند و خط را ابداع کردند، به معماری پیشرفته، نجوم و ریاضیات دسترسی داشتند و هنرمندان قابلی بودند.

کیهان‌شناسی دینی سومریان شامل صدها خدا و یک نظام اعتقادی جامع بود. مطابق با متون تاریخی آن‌ها، انسان و خدایان قبلا با هم زندگی می‌کردند و انسان‌ها در خدمت خدایان بودند. به علاوه هر شهر، خدای نگهبان خود را داشت.

داستان خلقت انسان به روایت سومریان در یک لوح کشف شده در شهر باستانی نیپور، ساخته شده در سال ۵۰۰۰ پیش از میلاد، پیدا شد. افسانه‌ی خلقت آنها، که به “انوما اِلیش” معروف است، با این عبارات شروع می‌شود:

هنگامی که آسمان‌های بالای سرمان هنوز نامی نداشتند،

و زمین زیر پای‌مان هنوز نامی به خود نداشت،

و آپسوی کهن، که آنها را آفرید،

و در ابتدا تنها هاویه بود و تیامات، مادر هر دوی آن‌ها،

آب‌های آنها (آپسو و تیامات) با هم ترکیب شد،

هیچ زمینی شکل نگرفته بود، هیچ مردابی نبود

وقتی هیچ خدایی هنوز به وجود نیامده بود، وهیچ کدام اسمی نداشتند و

هیچ سرنوشتی مقدر نشده بود

سپس خدایان در میان آسمان آفریده شدند

لحم و لحمو آفریده شدند…

 

در آغاز خدایانی با ویژگی‌های انسانی وجود داشتند، و بر جهان حکمرانی می‌کردند. آنها به زمین آمدند و دیدند کارهایی برای انجام هست، بنابراین کار روی خاک و استخراج منابع طبیعی را آغاز کردند. اما ناگهان کارشان زیاد شد و خدایان شورش کردند:

خدایان شبیه به انسان

از کار دلزده و ملول بودند و زیان‌ها دیدند

رنج خدایان بسیار بود

کار سخت بود و پریشانی بیش از حد

پدر آسمان، آئو، دید که آنها بیش از حد کار می‌کنند. پسر او انکی یا ائا پیشنهاد می‌کند موجودی برای بر دوش کشیدن کار و زحمت آفریده شود، بنابراین همراه با خواهر ناتنی خود نینکی انسان را می‌آفریند. این کار با کشتن یکی از خدایان و آمیختن خون و جسم او با خاک رس انجام می‌شود و از این آمیزش نخستین انسان خلق می‌شود. البته آنها به خدایان شباهت داشتند:

شما یک خدا را به همراه صفات او

قربانی کردید

من کار سخت را از روی دوش‌تان برداشتم

من رنج‌تان را به انسان دادم!

خدا و انسان،

در بند خاک خواهندبود

این دو به یک وحدت رسیدند

بنابراین تا پایان دنیا

گوشت و روح

که در یک خدا به عمل آمدند-

باشد که آن روح در بند یک نسبت خونی باشد.

بنابراین نخستین انسان به این صورت آفریده شد. او در باغ عدن که یک واژه‌ی سومری به معنای “زمین مسطح” است، ساکن شد، در حماسه‌ی گیلگمش عدن به عنوان باغی برای خدایان ذکر شده که در جایی بین رودهای دجله و فرات واقع شده‌است. انسان که برای کار در عدن آفریده شده‌بود توانایی تولید مثل نداشت مگر این‌که انکی و نینکی او را اصلاح می‌کردند. نتیجه، آداپا بود، نخستین انسان کاملا هدفمند و مستقل از خدایان.

عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
کوثر شجاعی

سلام این تصویری که درابتدا گذاشتید مربوط به تمدن مصر و دوره ی اخناتون هست
لطفا اصلاحش کنید

ف ا ج

باسلام من وجود فرازمینی ها رو رد نمیکنم..داستان خلقت بیشترش درعهدعتیق وداستان خلقت دربیشترادیانای دیگه ولوحه های سومری بیشتربصورت رمزی گفته شده وشاید اشتباه رمزگشاییش باشه،،،نمیشه صددرصد قبول کرد،اگرم درست باشه خوب اونا روکی افریده ..مثل هوش مصنوعی ک ماداریم میسازیم که دانشمندان بسیار درمورد افرینشش هشدار میدن،،ودر کتاب گمشده انکی میگه زمانی که سیل بزرگ میخواد بیاد گالزو که مستقیم میگه ( ازطرف خالق همه چیز،،خالق همه چیز پس خداوند متعال است)،،،مشیت خداس ک بشر همش نابودنشه وحتی درقران همینو میگه ودرسایر ادیان…پس خالق اصلی خداس واونا رابط بین خدا وانسانن چه فرازمینیها بنامیم چه فرشتگان مامورخالق .. داستان… مطالعه بیشتر »

عبادی حیدر
امتیاز :
     

عجب، بحث اسطوره مورد الکی هم نیستی قطعا این داستان‌ها با افسانه آمیخته شده‌اند اما می‌شه حقیقت رو پیدا کرد. هم واژگان و هم کل اسطوره شباهت زیادی به اسطوره آفرینش انسان در ادیان دارد. جدای از آن که مورخان اسلامی سعی دارند مکه و مورخان یهودی و مسیحی اسرائیل را مکان آدم جا بزنند دروغه. شاید همین بین النهرین هست.

بهروز

اطلاعات شما ناقص و محدود است، پیشنهاد میکنم در مورد تمدن جیرفت و ارتباط سومر با آن و تمدن آریانا و تمدن تپه سیلک کاشان و چگاسفلی و… مطالعه کنید،
اگر واقعاً این موجودات فضایی انسان را به وجود آورند حداقل اثری از ژنتیک آنها در این همه مطالعات علمی باید پیدا میشد یا اثری از فعالیتهای آنها باید کشف میشد. شما ادعاهای فون دنیکن در کتاب ارابه خدایان را تکرار میکنید که سالها پیش توسط محققین رد شده است.