نین سیانّا الهه سومر

نین سیانّا/ Ninsianna/_الهۀ سومری

شخصیت بخشیدن به ستارۀ ناهید شانو-اور-شوشا-مه-اِ-اوکی-ما-لو-او – šanu – ur – me – eu Kl ma – lu – u که مورش آسمان و زمین را پر می‌کند. و این نکته در یک متن اکدی آمده است. او را با ایشتار یکسان می‌دانستند. همچون در سرود دو زبانه بزرگ ایدّین داگان Iddin-Dagan  نین شوبور Ninšubur خدا، یا الهۀ سومری؛ «بانو /فرمانروای شرق» است. جنس این خدا معلوم نیست. در زبان سومری کهن او خدای سرپرست اوروای نیم گی نا uruinimgina در لاگاش بود. چندین نام شخصی با نین شوبور از دورۀ نو-سومری حفظ‌شده است. بنا بر سرودهای معبدی سومری، این الهه پرستشگاهی در اکّیل Akkilداشت.

در متون اسطوره‌شناختی، نین شوبور، سوکّال sukkal و زیر آنAn  یا اینانا بوده است. مدارک بسیار کهن از این وظیفه مربوط، سلسله اول و از یک هدیه نذری سخن می‌گوید. در خدمت خدای مذکر، او مذکر است و در خدمت الهه، به‌ویژه از ذرّیه اینانا مؤنث است. وظیفۀ سوکال ترکیبی از مراسم مختلف مانند مبشُر و قاصد وزیر با اختیارات اجرایی در غیاب صاحبش است. در متون مربوط به ازدواج مقدس از ایسین، نین شوبور، داماد رانزد محبوبش می‌برد. در این زمینه، محبوبش «مصنوع دست مقدس اِ-نانا» است.

 

 

عکس Image result for NinÅ¡ubur %d9%86%db%8c%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%91%d8%a7-%d8%a7%d9%84%d9%87%d9%87-%d8%b3%d9%88%d9%85%d8%b1 Tarikhema.org

یک الهه باستانی

منبع:

  • کتاب  اساطیری ایران، اثر ژاله آموزگار،
    انتشارات سمت، چاپ شده در مهر ۱۳۹۵
  • تهیه الکترونیکی: سایت ، اِنی کاظمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها