نین لیل ، الهۀ سومری

نین لیل/ Ninlil/_ الهۀ سومری

نام او « هوا _ بانو» لقبی افتخاری برای خوشآمد به انلیل است. نام اصلی او سو  sud بود. در اسطورۀ انلیل و سود آمده است که چگونه این لقب به این الهه جوان به هنگام ازدواجش داده شد.

به‌عنوان همسر انلیل، این الهه در نیپور در دورۀ‌ سومری کهن شناخته‌شده بود. برای او هدایای بسیاری به‌ویژه در طی سلسله اورسوم می‌آوردند.

همچنین که در بالا ذکر شد، اسطورۀ بالا، سابقه وظیفۀ او را نشان می‌دهد. مادر سود، نین شه بارگونو Ninšebargunu الهۀ ارش Ereš و خدای کهن کشاورزی و پدرش هائیا Haia, خدای انبارها بود. نین لیل صریحأ با آشنان، غله_ الهه و همچنین الهۀ تولد یکسان شناخته می‌شود. پسران او، نی نورتا و نانّا Nanna بودند و او را در سرودها و دیگر متون، در ستایش این خدایان ظاهر می‌شود. اما بیشتر متون، بر رابطۀ او با انلیل گواهی می‌دهند. ضمن آن‌که در انلیل و نین لیل، این الهه، مایل به مشروع ساختن وحدت آن‌ها است. بسیاری از نوشته ها، بر حد تأثیر و قدرت این الهه ها تأکید دارد. هر دو خدا، همراه با یکدیگر عمل می‌کنند و مه me را به کار می‌برند که گفته می‌شود که آنان را به یکدیگر نزدیک ساخته است و امتیازاتی عالی به اینانای الهه بخشیده است و سرنوشت‌های خدایان و افراد را تعیین کرده است. در دورۀ‌ بابلی کهن، سرودها و دعاهای گوناگون نوشته می‌شد که در آن‌ها خواهان آن بودند که نین لیل بر شویش تأثیر بگذارد. در آشور، نین لیل همسر آشور Aššur خدای ملی شد.

 

عکس Image result for Ninlil %d9%86%db%8c%d9%86-%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%8c-%d8%a7%d9%84%d9%87%db%80-%d8%b3%d9%88%d9%85%d8%b1%db%8c Tarikhema.org

انیل و نین لیل

نین لیل

 

منبع:

  • کتاب  اساطیری ایران، اثر ژاله آموزگار،
    انتشارات سمت، چاپ شده در مهر ۱۳۹۵
  • تهیه الکترونیکی: سایت ، اِنی کاظمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها