کشف حکاکی‌های سنگی ۲۷۰۰ ساله امپراتوری آشور در عراق

باستان شناسان در شهر موصل در شمال عراق، حکاکی‌های صخره‌ای ۲۷۰۰ ساله را کشف کردند که تصاویری از جنگ و درختان امپراتوری آشور را نشان می‌دهد.

حکاکی‌های روی تخته‌های مرمر، توسط تیمی از کارشناسان در موصل، دومین شهر بزرگ عراق کشف شده که روی بازسازی دروازه باستانی مشکی کار می‌کنند؛ دروازه‌ای که در سال ۲۰۱۶ توسط شبه‌نظامیان گروه داعش تخریب شده بود.

«فاضل محمد»، مسئول تیم گفت که آن‌ها از کشف «هشت نقاشی دیواری با کتیبه‌ها، نقاشی‌های تزئینی و نوشته‌ها» شگفت‌زده شده هستند. دروازه مشکی یکی از بزرگ‌ترین دروازه‌های نینوا، شهر باستانی امپراتوری آشور در بین‌النهرین بوده است. یکی از مواردی که در حکاکی‌های کشف شده دیده می‌شود، جنگنده‌ای است که برای شلیک کردن کردن تیر خود آماده می‌شود و سایر حکاکی‌ها درختان نخل را نشان می‌دهند.

تاریخچه حکاکی‌های کشف شده

محمد توضیح می‌دهد که این نقاشی‌های دیواری در زمان پادشاهی «سناخریب» ساخته شده‌اند که به پادشاه امپراتوری آشوری نو اشاره دارد که از ۷۰۵ تا ۶۸۱ قبل از میلاد حکومت می‌کرد.

هنگامی که کار بازیابی تمام شود، اتحاد بین‌المللی حفاظت از میراث در مناطق درگیری (ALIPH) که از تلاش‌های مربوط به بازیابی مکان‌های باستانی حمایت می‌کند، قصد دارد تا دروازه مشکی را به یک مرکز آموزشی تبدیل کند؛ جایی که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن با تاریخ نینوا آشنا شوند.

داعش در سال ۲۰۱۴ بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود درآورد و کارزاری برای تخریب سیستماتیک مکان‌های باستانی مهم هر دو کشور برگزار کرد. آن‌ها با شور و شوق، موزه‌ها را تخریب کردند و مکان‌های باستانی مهم را ویران کردند تا بتوانند آن‌ها را از تاریخ پاک کنند. با این حال، موصل از دست داعش آزاد شد و دو سال بعد، افراط‌گرایان آخرین بخشی که تحت کنترل آن‌ بود را نیز از دست دادند.

برخی از اولین شهرهای جهان در قلمرو امروزی عراق ساخته شده بودند. هزاران مکان باستانی در سراسر این کشور پراکنده شده که زمانی سومری‌ها، بابلی‌ها و آشوری‌ها در آن زندگی می‌کردند.

منبع دیجیاتو
عضویت
اطلاع از
guest

5 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علی اصلانلو سبزکوهی

آشور نامی الصاقی و تورکتبار بودند و ترکمن های شمال عراق از بازماندگان آشوری ها می باشد و وارث تمدن تورکتبارانی هستند که انگلیس و صهیونیست تاریخ آنها را تحریف کردند تمام کتیبه های تمدن آشور با تورکی ارخونی در کوه های آلتایی شباهت عجیبی دارد که حتا دانشمندان بزرگ تورک شناس آزربایجان رو هم به شگفتی وا داشته

سبحان

ترک ها هزار سال پیش از ا تصرف دریای خزر اومدن ،آشوری ها و ایلامیان باستان ،لولوبیان و هیتی ها و… هزاران سال که اینجا هستند ،چرا اینقدر دوست دارید تاریخ جعل کنید؟

زهره

چرت پرت می بافین .

آخرین ویراییش 1 سال قبل توسط زهره
اشو

داداش شمال عراق الانم اشوری داره که از ترکمن ها همسایشون بسیار متفاوتن،،حداقل یه کتاب بخون بعدا نظر بده خب

Mirza

دوست عزیز برای پیشینه سازی هیچ وقت متوسل به دروغ نشو چون با این کار تبر به ریشه اصالت خودت میزنی