مراسم وحشتناک بیرون کشیدن قلب در تمدن مایا

تمدن مایا یکی از تمدن های شگفت انگیز دوران باستان است که در آمریکای مرکزی زندگی می کردند. این تمدن بسیار پیشرفته بودند و دارای هنر، معماری، ریاضیات، تقویم و سیستم های نجومی خاص خود بودند. اما امروز می خواهیم در مورد یکی از ترسناک ترین و وحشتناک ترین سنت های مایایی صحبت کنیم: مراسم قربانی کردن انسان در تمدن مایا! گفته می شود که مایاها افرادی را برای قربانی شدن انتخاب می کردند و بعد در حالیکه زنده بودند قلب آن را از سینه شان بیرون می کشیدند! با تاریخ ما همراه باشید تا در مورد این سنت عجیب و هولناک بیشتر بدانیم.

تمدن مایا و مراسم قربانی کردن

تمدن مایا بیش از هرچیز به دلیل پیشرفت های اعجاب برانگیزشان در نجوم و ریاضیات شهرت دارد و تقویم مایایی ها به طرز عجیبی تا سال ۲۰۰۰ میلادی نوشته شده است. این تمدن از جنوب شرقی مکزیک تا شمال آمریکای مرکزی را تحت گستره خود داشتند و تمدنی قدرتمند و باعظمت محسوب می شدند. در طول دوران پیشاکلمبی سنت و مراسم قربانی کردن انسان در تمدن مایا وجود داشت و این کار را پیشکشی به خدایان خود می دانستند. مورخان معتقدند که اولین بار تولتک ها بودند که مراسم قربانی کردن انسان را به مایها معرفی کردند و این رسم از دیرباز بخشی از فرهنگ تولتک ها به شمار می رفت. در باور مایاها خون منبع تغذیه خدایان بود و قربانی کردن یک موجود زنده پیشکشی قدرتمند و باارزش تلقی می شد. مایاها حیوانات مختلفی مثل کروکودیل، ایگوانا، سگ، گراز، پلنگ و بوقلمون را به پیشگاه خدایانشان قربانی می کردند. اما سوای حیوانات، قربانی کردن انسان در تمدن مایا اوج و نهایت احترام به خدایان محسوب می شد! اسناد و شواهد متعددی در مورد مراسم قربانی کردن انسان در تمدن مایا وجود دارد و طبق شواهد این رسم حداقل از دوران کلاسیک (سال ۲۵۰-۹۰۰ بعد از میلاد) تا قرن ۱۷ و زمان ورود اسپانیایی ها ادامه داشت. در آثار هنری، متون قدیمی و دیوارنگاره هایی که از تمدن مایا به جا مانده می توان تصاویری از مراسم قربانی کردن انسان را دید.

قربانی کردن انسان در تمدن مایا

مراسم قربانی کردن انسان در تمدن مایا جایگاهی بسیار مهم داشت و مایایی های این مراسم را با شور و حرات زیاد انجام می دادند. جالب است بدانید که مایاها هرکسی را قربانی نمی کردند و در باور آن ها قربانی شدن جایگاهی باارزش بوده است. زندانیان جنگی که رده های بالایی داشتند اغلب برای قربانی شدن انتخاب می شدند و زندانی های معمولی برای کار اجباری استفاده می شدند. مراسم قربانی کردن انسان در تمدن مایا به شیوه های مختلفی برگزار می شد. سر بریدن، پرتاب اره به سمت قربانی، غرق کردن و … از جمله روش های قربانی کردن انسان در تمدن مایا بوده است، اما وحشتناک ترین شیوه بدون شک بیرون کشیدن قلب از سینه بوده است که در ادامه به آن می پردازیم.

بیرون کشیدن قلب

در عصر پساکلاسیک (سالهای ۹۰۰-۱۵۲۴) رایج ترین و متداول ترین شیوه قربانی کردن انسان در تمدن مایا بیرون کشیدن قلب بوده است. گفته می شود که این روش تحت تاثیر شیوه قربانی کردن آزتک ها در دره مکزیک وارد فرهنگ مایایی شده است. طبق نقاشی ها و دیوارنگاره هایی که از این تمدن به جا مانده مشخص است که فرد قربانی قبل از اجرای مراسم اصلی، به شیوه های مختلف شکنجه می شده است. سپس او را برای اجرای مراسم قربانی کردن انسان به بالای اهرام خود می بردند تا جماعت زیادی بتوانند شاهد این مراسم باشند!

برای اجرای مراسم، ۴ نفر که خود با رنگ آبی نقاشی کرده بودند فرد قربانی را به جایگاه مخصوص می آوردند و او را روی تخته سنگی قرار می دادند. فرد دیگری که ناکوم نامیده می شد با استفاده از چاقویی مقدس سینه قربانی را در حالی که زنده است می برید و قلب او را از سینه بیرون می کشید. ناکوم سپس قلب را که هنوز می تپید بالا می گرفت و به تمام جمعیت حاضر نشان می داد. بعد قلب قربانی به شخصیتی والامقام به نام چیلان داده می شد و او خون و قلب قربانی را پیشکش می کرد. با توجه به نوع مراسم،گاهی ۴ مامور اجرای قربانی جسد فرد را از پله های هرم به پایین می انداختند. در آنجا کشیشان پوست تمام قسمت های بدن به جز دست و پا را می کندند. چیلان یا همان فرد مقدس بعد از اجرای قربانی کردن انسان، لباس های خود را درمی آورد و خود را با پوست قربانی می پوشاند!!!

درآخر چیلان رقصی مذهبی و آئینی را انجام می داد که نشان دهنده حیات پس از مرگ بوده است. در غیرانسانی بودن این مراسم شکی نیست. اما اگر از جنبه تاریخی به این قضیه نگاه کنیم متوجه می شویم که قربانی کردن انسان در تمدن مایا نمایانگر نگاه مایایی ها به مقوله مرگ است.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمد SH
امتیاز :
     

😐😐😐