آرامگاه تیمورشاه در افغانستان

با آرامگاه تیمورشاه در افغانستان بیشتر اشنا شوید

آرامگاه تیمورشاه در کابل

مقبره تیمورشاه در غرب دبیرستان عائشه درانی و جنوب دریای کابل قرار دارد. به روایت تاریخ مقبره تیمورشاه پسر اول احمد شاه بابا نواده زمان خان ولد دولت خان می‌باشد.

«تیمور شاه ابدالی» پسر «احمد شاه ابدالی» دومین پادشاه ابدالیان بود که ازسال ۱۷۷۳ تا ۱۷۹۳ زمام امور افغانستان آن روز، امپراطوری ابدالیان را به عهده داشت وی در دوره پادشاهی خود پایتخت را از قندهار به کابل انتقال داد.

تیمورشاه در سن ۴۹ سالگی در پیشاور به شکل مرموزی چشم از جهان پوشیده و در کابل به خاک سپرده شد که آرامگاهش بعدا در دوره حکومت پسرش «زمان شاه» احداث گردید.

مقبره تیمورشاه در غرب دبیرستان «عائشه درانی» و جنوب دریای کابل قرار دارد.

زمانشاه مقبره تیمورشاه را از مقبره احمد شاه بابا بزرگتر بنا کرد، گرچه سند آغاز و انجام مراسم سرپرستی، معماری، مهندسی و هزینه احداث آن در دست نیست اما ساخت آن سال‌ها طول کشیده است.

دورادور گنبد مقبره تیمورشاه، اطاق‌های کوچک و ۲ منزل وجود دارد، بنای گنبد از خشت پخته و چونه ساخته شده است.

مرقد را در ابتدا عمیق تر از سطح زمین حفر و جسد تیمورشاه که بعد از تعمیر گنبد در بخش تحتانی واقع شده است، گذاشتند و بعداً در صحن فوقانی اندرون گنبدی مانند آرامگاه احمد شاه بابا ساختند.

از عمارات مشهور سلطنت زمانشاه در شهر کابل فقط همین آرامگاه تیمورشاه بیادگار باقی مانده که فقط این بنا را می‌توان سمبل معماری ۲۰۰ سال قبل در شهر زیبای تاریخی کابل قرار داد.

بنای آرمگاه تیمور شاه در گیرودار حوادث سال‌های جنگ و بدبختی صدمات زیادی را متقبل گردید و در سال‌های اخیر به محل تجمع معتادین مبدل گردیده بود که در سال ۲۰۰۲ به کوشش وزارت اطلاعات و فرهنگ و همکاری «شبکه انکشافی آغا خان» کار بازسازی آن آغاز و در سال ۱۳۹۱ توسط رئیس جمهور وقت «حامد کرزی» افتتاح گردید.

منبع خبرگزاری فارس/افغانستان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها