عرب‌های قبل از اسلام

پیش از اسلام اعراب فرهنگ‌ها و تمدن‌های نسبتا جداگانه‌ای داشتند. واژه عرب در کتیبه‌های آشوری شلمانصر ذکر شده و از اقوام قدیمی و تاثیر گذار خاورمیانه بوده‌اند. در پیش از اسلام حوزه‌های فرهنگی عرب ها متفاوت بود:

۱– عرب‌های جنوبی:

در حوالی یمن و عمان امروزی سکونت داشتند و تمدن‌های نسبتا درخشانی نیز در آن سرزمین‌ها پدید آوردند. دارای خط و کتابت عربی جنوبی بودند که خطشان با عربی فعلی متفاوت بود. روابط فرهنگی نزدیکی با حبشه، زنگبار و شام و روم داشتند. به مذاهب بومی سامی باور داشتند و پیوسته با اقوام حبشی در جنگ بودند. آن‌ها دارای نوعی تمدن دریایی بودند. پس از اشغال یمن به درخواست خود یمنی ها از سوی انوشیروان عده ای از ایشان به دین زرتشتی گرویدند.

۲– عرب‌های حجاز:

پر جمعیت ترین حوزه عربی در شبه جزیره عرب بود. در شهرهای مکه، طائف، یثرب، جده و تبوک بسر می‌بردند و عده کثیری از ایشان در حوالی این شهر‌ها بیابانگرد و برخی قبایل راهزنانی بودند که به کاروان‌های شام و مرزهای ایران می تاختند. عرب‌های حجاز رب النوع‌های باستانی سامی را می‌پرستیدند همچنین برخی از ایشان مذاهب مسیحی و حنفی داشتند. با اینحال تمدن و معماری در آنجا چشمگیر نبود. خط و الفبا میان ایشان چندان رایج نبود.

 

۳– عرب‌های نبطی:

خط و الفبای تدمری داشتند و در شمال شبه جزیره عرب و در حدود فعلی سوریه و اردن می زیستند. آنها بشدت تحت تاثیر آرامی‌ها بودند و گویشی عربی داشتند. معماری و آثار باشکوهی از نبطی‌ها بر جای مانده است. نبطی‌ها در موسیقی مشهور بودند. پس از اسلام همگی مسلمان شده و در صفوف قبایل عربی قرار گرفتند که برای سپاه اسلام میجنگید.

 

۴– اعراب حیره:

از نظر سیاسی تابع دولت ایران بودند. محل زندگی ایشان سرزمین حیره بود که برابر کربلا در عراق امروزی است. عرب‌های حیره در حقیقت مرزبانان ایران و حامی شاهان ساسانی محسوب می‌شدند. حاکم حیره همیشه از عرب‌های همان منطقه بود که مستقیما توسط پادشاه ایران منسوب می‌شد. حیره ای ها جنگجو بودند و از مرزهای ایران برابر هجوم راهزنان اهل حجاز محافظت می کردند. آل منذر و ملوک لخمی از حاکمان نامدار ایشانند. حیره ای ها مذاهب مانوی و مسیحی داشتند.

منبع دانستنی ها
عضویت
اطلاع از
guest

7 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
بیگانه
امتیاز :
     

اینها مشتی دجال ستمکارند که هنوز بعداز این همه سالها ظلم وستم برایرانیان نام خود را مسلمان میخوانند مسلمانی که باخون سیر میشدند وهیچ بویی از انسانیت ومنطقو فهمو شعور انسانی نداشته واز واژه کرامت انسانی خبر نداشتن چرا که سالهای سال باخوردن ملخ سوسمار وانواع جانوران کثیث خونه کثیثفشان را بر سر اجداد پاک دامن وپاک سرشت ایرانیان ریختن امید که انتقام خون نیاکانمان را از این حیوانان خونخوار بگیریم وچون داعش پایانی بردردهای چند صدساله پدرانمان قرار دهیم

سرباز ایران

چرا از نوع خوراک و پوشاک این قوم نیمه وحشی که شده برای ما که تمدنی ده هزار ساله داشتم چیزی ننوشتید؟این سوسمارخورهای شاش شتر خور چه جنایاتی که درحق پدران و مادران ما که نکردند که قلم از نوشتار آن شرم دارد.روزی با راه انداختن کمپین علیه جنایت و نسل کشی قادسیه انتقام پدرانمان که گردن زده شدند و مادران و دخترانمان را که به دست این وحشی ها به فحشا و روسپیگری کشانده شدند را می گیریم تا روح نیاکانمان که سرگردان هستند بعد هزارو چهارصد سال آرام گیرند

مهدی

خیلی رو خوراکشون تاکید میکنی؟ چین هاهم سگ میخورن مگه عیبه؟ تواون زمان شما که علف میخوردید؟ پ چرا نتوانستید دربرابر اعراب مقاومت کنید؟ اصلا شما دربرابر اعراب هیچی نیستید ن شجاعتی ن مردانکی داشتید یادت باشه که هنگام جنگ بالای کوه ها وپشت شتران قایم شدید شمامتمدنید؟ ازافرادی که ازدواج بامحارم براشون عادیه وجزء رسوم وآدابشونه حیفه آنهارو متمدن وبافرهنگ خواند؟ تمدنت کلش ۲۰۰۰ ساله هستش که لعنت برشما که تمدن های سامی تبار بابل آشور و…رو نابود کردید لعنت برشما باد عجم جماعت که از اسمش معلومه یعنی نفهم یعنی گنگ موالی هایی که برده مابودند الان برامون… مطالعه بیشتر »

آرش

تازیان چون خود تباری ننگین و نجس داشتند و ازدواج با عمه ها و خاله های خود داشتند (طبق فرمایش های قرآن) و ازدواج های چند شوهری و تعویض زنان خود داشتند برای دیگر ملت ها نیز برای اینکه آنها را هم در بد تباری خود شریک کنند چنین دست به تحریف حقایق زدند.احمق جان آزمایش های ژنتیک از باز مانده اسکلیت های باستانی ازدواج ایرانیان با محارم رو رد می کند و دروغ آنها ثابت شده درضمن ازدواج های فامیلی باعث بیماری های ژنتیکی و کوتاهی خود و پایین آمدن ضریب هوشی می شود که ایرانیان باستان فاقد بیماری… مطالعه بیشتر »

داریوش

شما نفهم و گنگ هستید که نه دانشمندی دارید نه فیلسوفی تنها رقاصه دارید که آن هم از ریگ های بیابان تعداد رقاصه های شما بیشتر هست شما نفهم هستید که دخترانمان را زنده بگور می کردید و ازدواج چند شوهری داشتید و زنانتان را عوض و بدل می کنید.شما نفهم هستید که هیچ نقشی در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان ندارید و مثل انگل تنها مصرف کننده هستید

مهتاب

کسی که زبانی را متوجه نمی‌شود را نفهم و گنگ می نامند .پس شما که زبان ما ایرانیان را در اون بیابان ها بودید را متوجه نمی شدید را باید گنگ و نفهم نامید نه ما ایرانیان که زبانتان را متوجه شدیم و برایتان دستور زبان برای زبانتان نوشتیم پس در معنای واژگان دقت بفرما

دیاکو

تازیان قومی نیمه وحشی بودند با فرهنگی سنت گرا،یعنی هرچیزی که شیخ قبیله یا عشیره بگوید و دیگران مقلد بودند و خرد و اندیشه اصلا برایشان معنا و مفهومی نداشت.بسیاری از قبایل عرب مانند بنی هذیل و بنی بکر و بنی یربوع از طریق فحشا دادن دختران قبیله به قبایل دیگر امرار معاش می کردند.و رسم ازدواج با محارم یعنی همان چیزی که به دروغ به ایرانی ها نسبت دادند طبق گفته قرآن سوره ی نیا که فرمود دیگر ازدواج با عمه و خاله بس هست و از این به بعد گناه هست.فرهنگ تازیان سنت گرا بود چون فرهنگ های… مطالعه بیشتر »