ارتش بیزانس چگونه در جنگ یرموک از سپاه اسلام شکست خورد؟

۱۳۷۷سال پیش در روز ۲۰ اوت سال ۶۳۶ میلادی خالد بن ولید سردار مسلمان عرب در دره یرموک در فلسطین در جنوب دریاچه طبریه یک ارتش امپراتوری بیزانس را درهم می شکند.

 


پیروزی لشکر مسلمانان به فرماندهی خالد بن ولید در دره یرموک و در جنگی که نام همین دره را گرفت ، موجب شد تا دروازه های سرزمین های شرقی امپراتوری بیزانس به روی مسلمانان گشوده شود.

درپی فتوحات مسلمانان در ایران و بین النهرین، لشکر مسلمانان متوجه سرزمین های فلسطین و سوریه شد که در آن زمان جزو قلمروی امپراتوری بیزانس بودند.

با پیشروی مسلمانان، امپراتوری بیزانس در صدد برآمد از پیشرفت آنها در قلمروی خود جلوگیری کند.

به عمر خلیفه مسلمانان خبر رسید که بخشی از نیروهای مسلمانان در جنوب دمشق در سوریه در معرض تهدید یک ارتش امپراتوری بیزانس قرار گرفته اند.بنابراین به خالد بن ولید دستور داد برای مقابله با ارتش بیزانس عازم آن ناحیه شود.

خالد بن ولید به کمک همکیشان خود رفت و پس از ۵ روز لشکر مسلمانان را برای جنگ آرایش داد و تصمیم گرفت به دشمن حمله کند.ارتش بیزانس توسط هراکلیوس ، امپراتور بیزانس یا همان رم شرقی تشکیل شده بود و فرماندهی آن با ژنرال تئودوروس بود.

نبرد نهایی در دره یرموک و در کنار رودخانه ای به همین نام میان لشکر مسلمانان و ارتش بیزانس که به مراتب پرتعدادتر از مسلمانان بودند در گرفت.

درپی پیروزی لشکریان اسلام در جنگ یرموک دروازه های سرزمین های شرقی امپراتوری بیزانس به روی مسلمانان گشوده شد و ظرف مدت کوتاهی مسلمانان سراسر سوریه و فلسطین را تصرف کردند.بهرام افتخاری

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
سلمان

گذشتن سپاه خالد بن ولید از صحرا و رساندن خود به شام در اوج گرمای تابستان (حدود اواخر مرداد ماه) عامل اصلی شکست رومیان بود در ضمن اکثر نیروهای سپاه روم متشکل از قبایل عرب مسیحی مقیم شام بودند که بخش قابل توجه آنان در مقابل هم نژادان خود با قدرت نجنگیدند و بعدها به اعراب مسلمان پیوستند