تیبریوس

تیبریوس، که نام کاملش تیبریوس جولیوس سزار آگوستوس بود که در ۱۶ نوامبر سال ۴۲ پیش از میلاد مسیح در شهر رُم به دنیا آمد. مادر وی لیویا نام داشت و نام پدر خوانده اش نیز آگوستوس بود. او دومین امپراتور روم از خاندان ژولیو کلودی است که پس از آگوستوس به سلطنت رسید. آگوستوس پیش از مرگ تیبریوس را جانشین خود اعلام کرد در واقع آگوستوس پدر خوانده وی به او علاقه زیادی داشت و ازین رو او را به عنوان جانشین خویش انتخاب کرد.

هنگامی تیبریوس به سلطنت رسید او نیز مانند امپراطور قبلی یعنی آگوستوس، سیاست های او را در پیش گرفت و اهداف او را دنبال کرد. تیبریوس بسیار خوش قلب و خوش فکر بود. به گفته مورخان رومی او برخلاف امپراتوران دیگر هیچ علاقه ای به دیدن نبرد گلادیتور ها نداشت و همین موضوع باعث محبوبیت او در میان مردم شد. به گفته مورخان تیبریوس از رعد و برق وحشت فراوان داشت. اگرچه تیبریوس در میان مردم محبوبیت داشت ولی این موضوع تغییر کرد و او به یک چهره منفور تبدیل شد.

در سال ۱۹ پیش از میلاد جانشین و سردار تیبریوس که نام وی ژرمانیکوس بود به طور بسیار مشکوکی درگذشت (یا به قتل رسید) پس از آن واقعه بود که یکی از هوادارن ژرمانیکوس با اسم سژانوس که فرمانده ارشد وابسته به قدرت قضاوت مادون کنسولی امپراتوری روم بود شروع به قدرت طلبی و ستمگری کرد و او تا آنجایی پیش رفت که حتی سعی کرد تا تیبریوس را از سلطنت خلع کند. پس از آن واقعه بود که خلق و خوی تیبریوس تغییر کرد و او در سال ۳۱ پیش از میلاد مسیح دستور اعدام سژانوس و بیش از ۳۰ تن از افسران دیگر که با وی همکاری کرده بودند را داد. با این اقدامات تمام دربار و مردم از او متنفر شدند و خود تیبریوس تبدیل به یک فرد شکاک شد و بسیاری از فرماندهان و افسران دیگر را به جرم توطئه علیه امپراتور وقت به اعدام محکوم کرد.

از دیگر اقدامات تیبریوس پس از این وقایع حمله وی به ژرمانیا بود. او سعی کرد تا کار ناتمام آگوستوس را به پایان برساند و کار ژرمن ها را در ژرمانیا ماگنا (آلمان امروزی) تمام کند ولی مشکلات و بحران هایی که پس از مرگ ژرمانیکوس روی داد او را از پرداختن به کار ژرمن ها باز داشت هر چند که او به پیروزی های نسبی نیز دست یافت.
سرانجام تیبریوس در ۱۶ مارس سال ۳۷ میلادی و در سن ۷۷ سالگی در شهر میسنوم درگذشت.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها