هویتزر خودکششی ۲B1 Oka اختراع نظامی شوروی سابق

هویتزر خودکششی ۲B1 Oka
10 مورد از عجیب‌ترین اختراعات نظامی شوروی سابق

در ابتدا بزرگترین توپ‌ها و هویتزرها تنها بر روی کشتی‌ها نصب می‌شد، اما آلمان‌ها قاعده کار را عوض کردند و مدل‌های زمینی را معرفی کردند که پیشرو در ساخت خمپاره‌اندازهای بزرگ با برد و کالیبر بالا بودند که پاریس را از فاصله ۱۰۰ کیلومتری با هویتزر هدف قرار می‌دادند.

پس از پایان جنگ جهانی اول دو کشور روسیه و انگلستان نیز به فکر ساخت هویتزرهای خودشان افتادند اما به خاطر وزن زیاد این سازه‌ها و جابه‌جایی بسیار سخت آنها عملا این طرح‌ها به فراموشی سپرده می‌شدند. در زمان جنگ جهانی دوم نیز با ظهور هواپیماهای بمب افکن که قادر بودند محموله‌های سنگین‌تری را حمل کنند، عملا شانسی به طراحی این توپ‌ها نمی‌داد.

10 مورد از عجیب‌ترین اختراعات نظامی شوروی سابق

بیشترین استفاده این هویتزرهای غول پیکر، جنگ روانی و در هم کوبیدن شهرهای غیرنظامی از فاصله‌های طولانی بود. شهرت کارخانه‌های کولومنا نیز به خاطر ساخت انواع هویتزرهای سنگین تا کالیبر ۲۴۰ میلیمتری است.

این توپ قادر بود در هر ساعت ۱۲ شلیک انجام دهد. ساخت شاسی مورد استفاده در این هویتزر بر عهده شرکت کیروف بود که این شرکت با تکیه بر تجربیات قبلی خود از شاسی تانک T-10 استفاده کرد و با انجام تغییراتی برای تحمل نیروی پس‌زنی توپ، آماده نمود.
برای به حرکت درآوردن این غول فلزی از یک موتور ۱۲ سیلندر v شکل دیزلی مجهز به سوپر شارژر با قدرت ۷۵۰ اسب بخار استفاده می‌شد. این آتشبار خودکششی از مهم‌ترین اختراعات نظامی شوروی بود.
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها