عبدالرحمن‌خان

با عبدالرحمن‌خان بیشتر اشنا شوید

خلاصه ای از زندگانی عبدالرحمن‌خان

 

در این مطلب از وبسایت تاریخ ما به زندگی عبدالرحمن‌خان میپردازیم . با ما همراه باشید .

 

امیر عبدالرحمن‌خان، سومین پسر امیر محمدافضل‌خان، نوهٔ امیر دوست‌محمدخان، امیر افغانستان (۱۸۸۰–۱۹۰۱) از دودمان بارکزی که در سال ۱۸۴۰ متولد شد. وی در زمان زمامداری پدرش بحیث فرماندار قطغن و بدخشان ایفای وظیفه می‌کرد. وی بر ضد کاکایش (عمویش) امیر شیرعلی‌خان برخاست و پس از شکست به بخارا فرار نمود.

در سال ۱۸۶۶ به افغانستان بازگشت و شیر علی خان را شکست داده، پدرش محمد افضل خان را بر تخت سلطنت نشاند. پس از سه سال شیر علی خان بار دوم قدرت را بدست گرفت وی پا به فرار نهاد.

پس از وفات شیر علی در سال ۱۸۸۰ زمام امور کشور را در دست گرفت. در دوران سلطنت وی بعضی از سرحدات کشور به شمول خط دیورند در سال ۱۸۹۳ نشانی شد. پس از چندی بر ضد کافرستان (نورستان امروزی که در آنزمان مسلمان نبودند) لشکر کشی نمود و آنها را جبرا به دین اسلام وادشت.

نسل‌کشی هزاره‌ها یا اقدام به نابودی یک طایفه از ساکنان بومی افغانستان، جنبه منفی این امیر دانسته می‌شود. وی در سال ۱۹۰۱ در باغ بالای کابل درگذشت و در آن شهر دفن گردید.

 

عبدالرحمن‌خان
عکس Abdur Rahman Khan of Afghanistan.jpg %d8%b9%d8%a8%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ad%d9%85%d9%86%e2%80%8c%d8%ae%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org

عبدالرحمن‌خان
دوران۱۸۸۰-۱۹۰۱
لقب(ها)امیر افغانستان
زادروزمابین ۱۸۴۴ – ۱۸۴۰
زادگاهافغانستان
درگذشت۱ اکتبر ۱۹۰۱
محل درگذشتباغ بالای کابل، افغانستان
پیش ازحبیب‌الله‌خان
پس ازمحمدیعقوب‌خان
دودمانسلسله بارکزایی
دیناسلام
منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها