۵ حقیقت جالب درباره چنگیز خان مغول

چنگیز خان یکی از بزرگترین حکام مغول ، نابغه ای نظامی، سیاستمدار و تشنه خون بود! با ما همراه باشید و ۵ حقیقت جالب درباره چنگیز خان مغول را بدانید..

 

 ۱.چنگیز نام واقعی او نبود!

مردی که “خان بزرگ” مغول لقب گرفت، در سال ۱۱۶۲ (به طور تقریبی) در حاشیه رود اونون به دنیا آمد و نام او را تموجین به معنای “آهنی” و یا “آهنگر” گذاشتند. او در سال ۱۲۰۶، زمانی که در جلسه ای قبیله ای به عنوان رهبر مغولان انتخاب شد،  با نام افتخاری “چنگیز خان” شناخته شد. “خان” در زبان مغول به معنای “رهبر” یا “حاکم” می باشد ولی مورخان هنوز ریشه کلمه “چنگیز” را نیافته اند.


۲.او کودکی سختی داشت!

چنگیز از سنین کودکی مجبور بود زندگی وحشیانه ای را تجربه کرد. وقتی ۹ ساله بود، رقبای تاتار پدر او را مسموم کردند و قبیله اش خانواده شان را بیرون انداختند و مادرش به تنهایی هفت فرزند را بزرگ کرد. چنگیز برای زنده ماندن باید شکار می کرد و به دنبال غذا میگشت و در سن نوجوانی برادر ناتنی خود را بر سر غذا کشت. در همان سنین، قبیله های رقیب او و همسر جوانش را دزدیدند و مجبور شد مدتی را به عنوان برده زندگی کند. با تمام این سختی ها ، در اوایل ۲۰ سالگی، توانایی های خود به عنوان رهبر و جنگجو را شناخت. بعد از جمع آوری یک ارتش از طرفداران ، شروع به متحد شدن با سران قبایل مهم کرد.


۳.هیچ عکس واقعی از چهره او وجود ندارد!

با اینکه چنین شخصیت با نفوذی داشت، ولی هیچ سند قطعی از زندگی شخصی و حتی ظاهر فیزیکی او وجود ندارد. هیچ پرتره یا مجسمه ای از او به جا نماند و اطلاعاتی که مورخان درباره او دارند همه متناقض و غیر قابل اعتماد هستند. برخی او را بلند قد و قوی هیکل با ریش بلند توصیف می کنند. عجیب ترین توصیف درباره چنگیز خان از جانب تاریخدان ایرانی، رشید الدین می باشد که او را با موی قرمز و چشمان سبز توصیف کرده است. هر چند او هرگز چنگیز را ملاقات نکرده ولی این ویژگی ها با نژاد مغول ها چندان بی ارتباط هم نیست!


۴.او مسئول مرگ ۴۰ میلیون نفر بود!

هرچند غیر ممکن است بتوان تخمین زد که چند نفر در طول پیروزی های مغول کشته شدند، برخی مورخان این مقدار تقریبی ۴۰ میلیون را حدس می زنند. شواهد باستانی نشان می دهد که جمعیت چین در طول زندگی چنگیز خان حدود ۱۰ میلیون کاهش یافته و دانشمندان برآورد کرده اند که او حدود سه چهارم جمعیت ایران امروزی را در طول جنگ با امپراطوری خوارزمی کشته است. بر اساس گفته ها، حملات مغول حدود ۱۱ درصد از جمعیت دنیا را کاهش داده است.


۵.هیچکس چیزی درباره چگونگی مرگ و آرامگاه او نمیداند!

شاید تنها مظلومیت چنگیز خان درباره چگونگی مرگ او باشد. بر اساس روایات سنتی، در ۱۲۲۷ از صدمات ناشی از افتادن از اسب مرد ولی منابع دیگر مرگ او را به همه چیز از مالاریا گرفته تا نیزه در زانو نسبت داده اند. آرامگاه او به احتمال زیاد در اطراف منطقه کوهستانی در مغولستان می باشد که البته موقعیت دقیق آن مشخص نیست.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
فراهانی

لقب دقیق او ، جنقیز jenqiz می باشد نه چنگیز .

سحر وفادار

سلام دوست عزیز
ممنون از همراهی تون..
نام اصلی تموجین بوده و بعدها لقب Genghis Khan داده شده که در زبان فارسی چنگیز خان هستش..

پارمیدا جلیلی

ممنونم تا الان چیز های زیادی از دنیا کشف کردم و این به من کمک کوچولویی کرد