یی ساجودانگ

اولین کتاب جهان که بر اهمیت آموزش پیش از تولد تاکید می کند:

” به مانند یک پزشک که از بیماری جلوگیری می کند، ده ماه مراقبت پیش از تولد از ده سال آموزش بعد از تولد بسیار ارزشمندتر است. “

-( دستور العمل های جدید برای مراقبت پیش از تولد) نوشته شده توسط یی ساجودانگ –

در کره بلافاصله بعد از اینکه نوزادی به دنیا می آید، وی یکساله محسوب می شود. این بدان خاطر است که کودک در رحم مادر در طول مدت ده ماهه به عنوان یک موجود زنده به حساب می آید. اعتقاد بر این است که در داخل رحم، کودک آنچه را که در خارج از آن شنیده می شود می شنوند، آنچه را که مادر از آن تناول می کند می خورد، و دقیقا مشابه آن احساسی را که مادر دارد تجربه می کند.

به این خاطر است که مراقبت پیش از تولد از گذشته تا به حال بسیار مهم قلمداد میشده است. زنان در عهد چوسون تا اندازه ای ملزم می شدند تا خود را با شرایط وفق دهند، زیرا یکی از نقش های بزرگ زن برای ادامه یافتن نسل خانواده به دنیا آوردن فرزند بود .

زمانی که یک زن چوسونی باردار می گردید، به آنها گوشزد می شد که در رفتار خویش محتاطانه عمل کرده و از روش های سنتی آموزش پیش از تولد پیروی کنند. زنی به نام یی ساجودانگ در اواخر دوران چوسون به منظور تاکید بر اهمیت مراقبت پیش از تولد کتابی منتشر نمود. آن اولین کتاب مرتبط با این موضوع در جهان بود.

زنی با شخصیت فاضل و فاخر:

یی ساجودانگ در سال ۱۷۳۹ در شهر چونگجو به دنیا آمد. پدرش یی چانگ سیک محقق بود و به استعداد و شخصیت عالی دخترش پی برد و شرایطی را مهیا کرد که وی بتواند به مطالعه کتب بپردازد. در آن زمان فراهم کردن اینچنین محیط آموزشی برای دختران غیر عادی بود. یی برای خواندن کتب کلاسیک قدیمی در عرض یک سال به اندازه کافی باهوش بود و همچنین در تمامی کارهای منزل مثل پخت و پز و دوخت و دوز که یک زن بایست یاد می گرفت، به مهارت رسیده بود.

او با یو هان گیو که دایی یی بینگ هوگاک (یکی از نویسندگان زن مشهور چوسون) بود پیمان زناشویی بست. شوهرش یو ۲۲ سال از وی بزرگتر بود ولی گفته می شود آنها یک زوج بسیار سازگار قلمداد می شدند که از لحاظ روحی به یکدیگر وابسته بودند.

شوهر در شب عروسیشان به همسرش گفت که مادر هفتاد و دو ساله اش نه نمی تواند به خوبی ببیند و نه آزادانه حرکت کند، و او غالبا به آسانی عصبانی می شود. یی در پاسخ گفت که هیچ پدر و مادر نابجایی وجود ندارد. یی بعد از ازدواجش با از خودگذشتگی خاصی به مادر شوهرش خدمت کرد و تمامی خویشاوندان سببی اش به تحسین وی پرداختند. یو هان گیو که تحت تاثیر همسر وظیفه شناس خویش قرار گرفته بود، بیشتر از یک همسر صرف بلکه به عنوان یک همدم و همراه فکری به وی وابسته شد.

ایجاد بنیانی بر تجربه و عمل:

‘دستور العمل های جدید برای مراقبت پیش از تولد’ کتاب متعلق به یی می باشد که در سال ۱۸۰۰ به زبان چینی نوشته شده بود. اصلی ترین موضوع نگرانی او در طول عمرش آموزش فرزندانش بود. متاسفانه وی نتوانست کتابی را پیدا کند که محتوی جزئیاتی باشد که در مورد مراقبت پیش از تولد توضیح دهد. او این موضوع را تاسف آور یافت و بعد از تفکر زیاد شروع به نوشتن کرد.

یی برای نوشتن این کتاب روش های آموزش قبل از تولد را از گونه های کلاسیک و همچنین از فرهنگ های عامه قدیمی جمع آوری کرد. او همچنین تجربیات ادراکی و وضع حمل چهار فرزند خویش را نیز به مجموعه افزود. جای تعجب نیست که پسرش یو هی محقق مشهور سیلهاک یا آموزه های عملی بوده است که کتابی به نام ” در باب مطالعه بر سیستم نوشتاری کره ای ” را به رشته تحریر درآورده بود.

یی ۶۲ ساله بود که این کتاب را نوشت. پسرش یو هی ۲۰ سال بعد کتاب را به ده بخش تقسیم و آن را به کره ای ترجمه کرد. امروزه آن در ویرایشی که توسط پسرش تدوین شده بود در دسترس می باشد.

بر اساس این کتاب، ده ماه مراقبت پیش از تولد توسط مادران از ده سال آموزش توسط معلمان مهم تر می باشد؛ نگرش ذهنی پدر در ممانعت از حریص و عبث شدن فرزندان مهم است؛ در طی بارداری  چیزهای نامناسب را ندیده، نشنیده، نگفته و در مورد آنان به تفکر نپردازید؛ آموزش پیش از تولد تنها برای زن باردار نیست بلکه وظیفه تمامی اعضای خانواده می باشد؛ زنان باردار نبایست موسیقی و صوت پر سر و صدا یا زبان نامناسب را بشنود بلکه باید اذهان خویش را با خواندن اشعار یا گوش دادن به موسیقی خوب پالایش کنند؛ زنان باردار حتی اگر عصبانی باشند نبایست چیز بدی بگویند و نباید افراد دیگر را برنجانند؛ در حال استراحت، زن باردار باید از حالت مناسب خوابیدن استفاده کند؛ وقتی که هوا خیلی گرم و یا خیلی سرد است، از چرت زدن خودداری کنید. اگر والدین در آموزش پیش از تولد اهمال کنند، فرزندشان ممکن است بی استعداد و ناسالم نیز بار بیاید.

جونگ این بو تاریخ نگار قرن بیستمی در زمان ارزیابی این کتاب گفته است که در زمینه محافظت مناسب از یک کودک به دنیا نیامده، مراقبت پیش از تولد بسیار مهم تر از دارو یا رژیم غذایی می باشد. حتی امروزه که علم پزشکی مدرن به شدت گسترش یافته است، آموزش پیش از تولد به عنوان موضوعی حیاتی در نظر گرفته می شود زیرا آن بهترین هدیه ای است که والدین می توانند به نوزاد متولد نشده شان بدهند.

 

منبع رادیو جهانی کی بی اس
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها