نبرد قلعه جنگی

با نبرد قلعه جنگی بیشتر اشنا شوید

نبرد قلعه جنگی

 

در نوامبر ۲۰۰۱، در شرایطی که حوادث ۱۱ سپتامبر هنوز تازه بود، نیرو‌های اتحاد شمالی در افغانستان بیش از ۱۰۰۰ عضو طالبان و القاعده را اسیر کردند. آن‌ها این زندانیان را به کمپ قلعه جنگی بردند، اما قبل از ورود آن‌ها به زندان مذکور، آن طور که باید آن‌ها را تفتیش نکردند. برخی از آن‌ها همراه خود نارنجک داشتند و از این نارنجک‌ها برای حملات انتحاری علیه سربازان اتحاد استفاده کردند که مرگ ۲ سرباز را در پی داشت هر چند بدترین بخش شورش هنوز در راه بود. در ۲۵ نوامبر، دو افسر سیا برای بازجویی از زندانیان به قلعه جنگی رسیدند.

در حین یکی از بازجویی‌ها، یک اسلحه کلاشینکف را از دست یکی از نگهبانان قاپیده و با آن یکی از افسران سیا را به قتل رساند. در ادامه زندانیان دست به خلع سلاح نگهبانان زده و کنترل زندان به بدست گرفتند.

نیرو‌های ویژه آمریکایی و بریتانیایی به کمک نیرو‌های افغان آمده و یک جنگ یک هفته‌ای بین دو طرف آغاز شد. در دو روز پس از آشوب، بسیاری از زندانیان کشته شده و بخش زیادی از زندان به کنترل نیرو‌های نظامی درآمد. با این وجود بیش از ۱۰۰ زندانی به زیرزمین مجتمع عقب نشینی کرده و در ۴ روز آینده همانجا مانده و به مقاومت ادامه دادند. نیرو‌های افغان با تزریق مواد اشتعال‌زا به درون زیرزمین و آتش زدن آن سعی کردند زندانیان را بیرون بکشند.

وقتی که این نقشه جواب نداد، آن‌ها آب در حال یخ زدن را به درون زیرزمین پمپاژ کردند. تعدادی از زندانیان باقیمانده خفه شده، اما بیشترشان تسلیم نیرو‌های افغان شدند. از ۱۰۰۰ زندانی اولیه این کمپ، در نهایت تنها ۸۶ زندانی پس از شورش زنده مانده بودند.

منبع bartarinha
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها