نقش بازی مونوپولی در جنگ جهانی دوم

با نقش بازی مونوپولی در جنگ جهانی دوم بیشتر اشنا شوید

بازی مونوپولی به اسرای جنگی کمک کرد که با استفاده از ابزار‌های مخفی از زندان فرار کنند

 

بازی مونوپولی (یک بازی فکری که در آن بازیکنان برای بدست آوردن انحصاری خانه‌های خاص در صفحه بازی با هم رقابت می‌کنند) برای اولین بار در بازار ایالات متحده و در سال ۱۹۳۴ پدیدار شد. وقتی که جنگ جهانی دوم دموکراسی به خطر افتاد، بازی مونوپولی به شکلی غیرمعمول به کمک آمده و یک منبع غیرقابل انتظار را ایجاد کرد.

به لطف معاهده ژنو، آلمان پذیرفت که بسته‌های حمایتی در اختیار اسرای جنگی که از متفقین گرفته بود قرار دهد. این بسته‌ها در ادامه توسط سازمان‌های غیردولتی مانند صلیب سرخ در میان اسرا توزیع شد.

متفقین از این موقعیت استفاده کرده و بازی‌های مونوپولی را که در واقع کیت‌های فرار در قالب این بازی بودند درون این بسته‌های حمایتی به سربازان اسیر خود در زندان‌های آلمان رساندند.

سرویس مخفی بریتانیا و صاحب امتیاز بازی مونوپولی، کمپانی جان ودینگتون، به طرح نقشه‌هایی برای کمک به فرار نیرو‌های خود از زندان‌های آلمان با استفاده از این بازی پرداختند. هر بازی مونوپولی حاوی یک قطب‌نما و یک سوهان فلزی بود که در قالب قطعات بازی پنهان شده بودند.

علاوه بر این، اسکناس‌های آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی در زیر پول مونوولی و یک نقشه ابریشمی نیز در خود تخته بازی مخفی شده بود. به نیرو‌های هوایی بریتانیا گفته شده بود که در صورت سقوط در سرزمین‌های تحت کنترل آلمانی‌ها و دستگیر شدن باید سراغ نقطه قرمز رنگ کوچکی که در قسمت فضای پارکینگ رایگان تخته بازی مونوپولی بود بگردند.

منبع bartarinha
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A

در واقع اون نقطۀ قرمز رنگ استعاره از فرار از اجارۀ دیگر شرکت‌کنندگان بازی است. بریتانیایی‌ها هم با این فلسفه، آن نقطه را انتخاب کرده بودند که نشانۀ “فرار” از اجاره یا “فرار” از مالیات بوده است.