واقعه ساکورادامون

واقعه ساکورادامون یا عمل میهن پرستانه لی بونگ چانگ، سو قصدی به جان امپراطور هیروهیتو از امپراطوری ژاپن توسط یک فعال استقلال طلب کره ای به نام لی بونگ چانگ بود. این حادثه در نهم ژانویه ۱۹۳۲ در توکیو به وقوع پیوست.

سو قصد:

در حالیکه امپراطور هیروهیتو از طریق دروازه ساکورادامون در حال غزیمت از قصر سلطنتی به منظور بازدید از یک رژه نظامی بود، لی بونگ چانگ که عضوی از گروه وطن پرستان کره ای تحت لوای دولت در تبعید جمهوری کره به رهبری کیم گو در شهر شانگهای چین به شمار می رفت، یک نارنجک دست ساز را به سمت کالسکه اسب امپراطور پرتاب کرد.

لی برنامه سفر امپراطور را از مقاله یک روزنامه می دانست و طرح ریزی کرده بود تا در پوشش یک پلیس نظامی کمپیتای به کاروان نزدیک شود. اما نارنجک دستی خطا رفت و در عوض در نزدیکی ارابه وزیر خاندان سلطنتی ایچیکی کیتوکورو منفجر شد که باعث کشته شدن دو اسب گردید. عامل ترور به سرعت توسط گارد سلطنتی دستگیر شد.

لی در سی ام سپتامبر ۱۹۳۲ محکوم شد و در تاریخ دهم اکتبر همان سال در زندان ایچی گایا اعدام گردید.

واقعه ساکورادامون
واقعه ساکورادامون

عواقب:

به منظور پذیرش خطا در تامین امنیت حرکت کاروان، نخست وزیر تسویوشی اینوکای استعفای خویش را اعلام کرد ولی مورد پذیرش امپراطور قرار نگرفت.

این سو قصد تاثیری در سیاست های ژاپن در مورد شبه جزیره کره نداشت و در ژاپن به سرعت به عنوان یک واقعه تروریستی منزوی رد شد. اما دولت در تبعید کره واقعه را به عنوان مدرکی دال بر مخالفت مداوم موجود در کره در برابر حاکمیت ژاپنی ها گرامی داشت. وقتی که این احساسات در روزنامه حزب حاکم کومینتانگ در جمهوری چین منعکس شد، دولت ژاپن به طور رسمی مراتب یک اعتراض دیپلماتیک را اعلام کرد و این اعلان در آن زمان به احساسات ضد چینی منجر شد، زمانی که حقیقتا روابط به شدت متشنج گشته بود.

لی بعد از مرگش و در سال ۱۹۶۲ از طرف دولت جمهوری کره مفتخر به دریافت عنوان لیاقت برای پیدایش کشور شد و یک تمبر پستی یادبودی منقش به تصویر وی در سال ۱۹۹۲ منتشر گردید.

واقعه ساکورادامون

 

دستگیری لی بونگ چانگ.
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمدرضا

عالی بود بازم از مطالب تاریخ معاصر کره بذارید