مرگ، عاقبت درآوردن ماسک گازی

جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول

این روز‌ها تقریبا همه مردم دنیا برای مبتلا نشدن به کرونا از ماسک استفاده می‌کنند. در این بین، افراد زیادی هم هستند که از این کار خسته شده‌اند و آن را طاقت فرسا می‌دانند، مثلا می‌گویند که با زدن ماسک نفسم بالا نمی‌آید، دلم می‌گیرد و …،

اما سربازان در جنگ‌جهانی اول، نزدیک به چهار سال نه با این ماسک‌های پارچه‌ای که با ماسک‌های گازی روزگار گذراندند! این تصویر ترسناک گروهی از سربازان روسی را با ماسک‌های گازی که از مشخصات جنگ‌جهانی اول بود، نشان می‌دهد.

آن‌ها به دوربین عکاسی خیره شده‌اند، در حالی‌که ماسک‌های گازی برای محافظت در برابر حملات با سلاح‌های گاز سمی را به صورت‌شان زده‌اند. گاز سمی برای کشتن سربازانی بود که در سنگر‌های خود استتار شده بودند و تنها گاز بود که می‌توانست جان آن‌ها را بگیرد.

اولین حمله گاز سمی ناگهانی بود و عواقب آن برای سربازانی که با کمترین محافظت در سنگر‌ها برای مواجهه با آن آماده نشده بودند، فاجعه بار و ویرانگر بود. به همین دلیل و بعد از آن اتفاق، بسیاری از سربازان در همه لحظات با ماسک در مناطق جنگی حاضر می‌شدند.

این را هم بدانید که در طول جنگ جهانی اول چندین گاز سمی مورد استفاده قرار گرفت، اما رایج‌ترین آن گاز خردل سمی بود که اولین بار در سال ۱۹۱۷ توسط آلمان به کار گرفته شد.

دیوار صورت‌های مصنوعی و جنگل مرده

این گاز سربازان را دچار صدمات وحشتناکی از جمله سوختگی در سطح پوست، خون ریزی داخلی و انسداد در مجاری تنفسی می‌کرد و هرکسی که در معرض این گاز قرار داشت، زندگی او به بدترین شکل ممکن پایان می‌یافت. چندین هفته قبل از آن که جان خود را از دست بدهد در جهنم واقعی زندگی می‌کرد.

از آن زمان بود که تقریبا و البته فورا همه کشور‌ها ماسک‌های ضد گاز خود را برای محافظت از سربازان و ساکنان کشور خود اجباری کردند، زیرا جنگ مسیر بسیار بدی را طی می‌کرد.

نکته آخر این که، سربازان حاضر در این عکس خوش شانس بودند که ماسک سالم نصیبشان شده بود، وگرنه مثل ۵۶ هزار سرباز روسی دیگر در جریان حملات گاز مسموم به جبهه شرقی جنگ به دلیل خرابی ماسک‌ها جان می‌باختند!

منبع bartarinha
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها