صفحه مدرج نقره‌ای مایکل باترفیلد | سال‌های ۱۶۸۵ تا ۱۷۱۵

ارزش حدودی : بین دو هزار تا سه هزار دلار

 

ساعت‌ساز انگلیسی با نام مایکل باترفیلد (Michael Butterfield) که بین سال‌‎های ۱۶۳۵ تا ۱۷۲۴ میلادی زندگی می‌کرد، نخستین شخص مبدع ساعت نبود، اما حقیقتا یکی از نخستین افراد سازنده ساعت به شمار رفته و بیشتر مردم توسعه ساعت در زمان‌های اولیه را به وی نسبت می‌دهند. وقتی باترفیلد در سال ۱۶۶۳ در شهر پاریس مستقر شد، به عنوان نخستین اقدام یک فروشگاه ابزار آلات علمی و پژوهشی در منطقه سینت جیرمین (Saint-Germain) تاسیس و در ادامه فعالیت برای دربار سلطنتی فرانسه را آغاز کرد. وی در ادامه موفق شد تا به مهندس انتصابی پادشاه تبدیل شود. تزار کبیر روسیه با نام پیتر (Peter the Great) را باید یکی دیگر از برجسته‌ترین مشتریان وی دانست که همواره آثار علمی قدیمی باترفیلد را خریداری می‌کرد.

صفحه مدرج باترفیلد، نوعی ساعت آفتابی قابل حمل به همراه قطب‌نما است که می‌تواند در عرض‌های جغرافیایی مختلف مورد استفاد قرار بگیرد. صفحه فلزی با مقیاس‌های مختلف ساعت کنده‌کاری شده تا به این وسیله عرض‌های جغرافیایی را نمایش دهد. همچنین شاخص قابل تنظیم صفحه، زاویه عرض جغرافیایی را به نشان می‌گذارد. وقتی مایکل باترفیلد فوت کرد، بسیاری از پروژه وی تقلید کردند. نیکولاس باین (Nicolas Bion) را باید یکی از سرشناس‌ترین افرادی دانست که راه باترفیلد را ادامه داده و پروژه وی را توسه بخشید.

وسیله‌ به نمایش گذاشته شده در تصویر بالا، توسط باین توسعه یافته و از یک صفحه مدرج حکاکی شده با چهار مقیاس ساعت به اعداد رومی تشکیل شده است. در پایه دستگاه نیز اسامی بیست و نه شهر اروپایی و عرض جغرافیایی آن‌ها حکاکی شده است. نیکولاس باین به خاطر ساخت ابزار ریاضی موفق شد تا یک مقام افتخاری و بلند مرتبه مهندسی را به خود اختصاص دهد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها