ولیعهد سوهیون

ولیعهد سوهیون (۵ فوریه ۱۶۱۲- ۲۱ می ۱۶۴۵) اولین پسر پادشاه اینجو از سلسله چوسون بود.

سوهیون بر اساس بندهایی از قرار داد صلح که بعد از جنگ سال ۱۶۳۶ امضا شد، یک گروگان در دربار مانچو در شنیانگ بود.او در سال ۱۶۳۶ به پکن نقل مکان کرد و با یوهان آدام شال ون بل ارتباط برقرار کرد.اما او مدتی بعد از برگشتنش به کره در سال ۱۶۴۵ فوت نمود.

 

زندگی نامه:

سوهیون زمانی که پدرش پادشاه اینجو از طریق شورش در سال ۱۶۲۳ سلطنت را تصاحب کرد، در سال ۱۶۲۵ به عنوان ولیعهد چوسون انتخاب شد.

در سال ۱۶۲۷، او با یکی از دختران گنگ سوک گی ( هفدهمین نسل از نوادگان ژنرال گنگ گمچان ) ازدواج کرد. در خلال دومین تهاجم مانچو به کره در سال ۱۶۳۶، سوهیون به همراه پدرش پادشاه اینجو به دژ کوهستانی نامهان گریخت.اما زمانی که جزیره گانگهوا توسط مانچوها تصرف شد، پادشاه اینجو به هونگ تایجی تسلیم شد. سوهیون داوطلبانه خودش را به همراه همسرش و چندین تن از مقامات کره ای به عنوان گروگان در شنیانگ ( پایتخت سلسله ژینگ) تسلیم نمود.

در خلال دوران گروگان بودنش در ژینگ، شاهزاده سوهیون به طور خستگی ناپذیرانه ای به عنوان واسطه ای بین چوسون و ژینگ کار می کرد.او بیشترین تلاش را به منظور اطمینان حاصل کردن از اینکه ژینگ بر علیه چوسون خصومتی به کار نمی گیرد، به کار بست.او از مردمانش به مانند کیم سانگ هون (۱۵۷۰-۱۶۵۲) که توسط مانچوها به عنوان عامل ضد ژینگ محکوم شده بود، محافظت نمود. شاهزاده سوهیون زبان مغولی فرا گرفت و در تصرف مرزهای غربی کمک نمود.

در سال ۱۶۴۴، شاهزاده سوهیون به مدت هفتاد روز با دورگون که قصد تصرف باقی مانده ی سلسله مینگ را داشت، اقامت داشت. او در انجا با مبلغین یسوعیون به مانند یوهان آدام شال ون بل آلمانی ملاقات کرده و توسط انها با کاتولیک رومی و فرهنگ غربی آشنا شد.

پادشاه اینجو ومدیران نزدیک به وی رفتار سوهیون را به عنوان حمایت از ژینگ محکوم کردند و حتی زمانی که شاهزاده سوهیون در سال ۱۶۴۵ به کره بازگشت، پدرش پادشاه اینجو او را به خاطر تلاش برای مدرن کردن کره با اوردن کاتولیسم و علوم غربی مورد آزار و اذیت قرار داد. مدت کوتاهی بعد از بازگشت ولیعهد سوهیون به کره نگذشته بود که بدن بی جان وی در اتاق پادشاه پیدا شد در حالی که سر وی شدیدا و به طور مرموزی در حال خون ریزی بود.گفته می شود پادشاه اینجو پسرش را با قالب مرکبی که ولیعهد از چین آورده بود کشت اما بعضی از تاریخ دانان احتمال می دهند وی با توجه به این حقیقت که خال های سیاهی تمام بدنش را بعد از مرگ فرا گرفته بود و بدن وی به سرعت متلاشی شد، مسموم شده باشد. افراد زیادی از جمله همسرش سعی نمودند تا آنچه که بر سر ولیعهد آمده بود را کشف کنند ولی اینجو دستور فوری تدفین را صادر کرد و عظمت مراسم تشعیع جنازه ولیعهد را کاهش داد. مقبره شاهزاده سوهیون در شهر گویانگ قرار دارد. پادشاه اینجو هرگز از آرامگاه پسرش بازدید نکرد.

پادشاه اینجو به جای بزرگترین پسر شاهزاده سوهیون، شاهزاده بزرگ بونگ ریم (که بعدها پادشاه هیوجونگ لقب گرفت) را به عنوان ولیعهد منصوب کرد. مدتی بعد اینجو دستور تبعید سه پسر شاهزاده سوهیون را به جزیره ججو (که از این تبعید تنها پسر جوان تر، شاهزاده گیونگ آن زنده به سرزمین اصلی بازگشت) و اعدام همسر سوهیون و شاهزاده خانم مین هه را به دلیل خیانت صادر نمود.

عضویت
اطلاع از
guest

25 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمد

سلام به نظرمن تنها شخصیتی که اقتدار داشت جونگمیونگ بود بی خاصیت وبیمصرفترین شاه اینجو بود یعنی خاک عالم توسرش بااین پادشاهیش

سوال

سلام آیا شاهزاده خانم مین هه که اعدام میشود در تاریخ همان بانو جونگ میونگ هست یا جونگ میونگ شخص دیگری هست؟

نرگس

توسریال ساهزاده خانم‌ مین هه کیه؟

سوال

نکته ای که وجود دارد این است که مطالبی که در سریال های کره ای نشان داده میشود با تاریخ مکتوب ونوشته شده هم تفاوت دارد اما نکته ای که همیشه ذهن من رو در اغلب فیلمهای کره ای به ذهن انسان میرسد این است که ایا واقعا شخصیتهایی که بنام شخصیت مثبت در این سریالها معرفی میشوند واقعا مثبت هستند ؟

ودلیل این است که وقتی به انتقام گیری های این اشخاص بعد از پیروزی نگاه میکنید میبینید اینها هم مخالفان خودشان را قتل وعام میکنند تا به قدرت برسند
پس چگونه شخصیتهایی مثبت هستند؟

سوال

البته منظورم این نیست که شخصیت منفی هستند اما قهرمانانی که سریال سعی میکند ازشون بسازد یا اونطور که سریال میخواهد بگوید شخصیتهای خیلی مثبتی هستند اینگونه نیستند

سوال

در سریال ملکه کی اعدام دختر نخست وزیر متوفی ال تیمور بدون برگزاری هرگونه دادگاهی بود هرچند که سریال ملکه کی با تاریخ مکتوب ناهماهنگی های زیادی داشت واکثر سریالهای کره ای اینگونه هستند وناهماهنگی هایی با تاریخ نوشته شده دارند ازجمله اینکه ال تیمور خودش به مرگ طبیعی فوت کرد ولی در فیلم اعدام شد یا در فیلم ماها فرزند طغون تیمور نبود درحالیکه درتاریخ مکتوب چونین چیزی نیامده است ودر تاریخ مکتوب ماها در ۲سالگی در اثر سرخک درگذشته است اما به هرحال در سریال هم اعدام دختر ال تیمور بدون برگزاری هرگونه دادگاهی بود من نمیدونم تو… مطالعه بیشتر »

سوال

سلام یا در سریال جونگ میونگ بله واقعا شخص جونگ میونگ کارهای مثبت فراوانی انجام داد ومن هم در کل از بسیاری از کارهایش خوشم می اید اما مثلا در همین سریال جونگ میونگ ما دیدیم که به پسر یکی از نخست وزیرها همون نخست وزیری که بعد زنده موند واعدام نشد نه اون نخست وزیری که به گروه بانو جونگ میونگ کمک کرد وبا وجود این اعدام شد نه منظورم همون نخست وزیری هست که درسریال جونگ میونگ اینجو او را در زمان بیماری به مقام جانشینی موقت انتخاب کرد در سریال میبینیم که پسر اون نخست وزیر به… مطالعه بیشتر »

سوال

البته من به خاطر مجازات مجرمان از شخصیتهای به ظاهر مثبت فیلمهای کره ای انتقاد نمیکنم
مشکل اینجاست که در سریالها اینطور که نشون میدهد فقط افراد مجرم اصلی مجازات نمیشوند ومجرمان درجه دو ودرجه سوم هم مجازات پیش از اندازه میشوند
وجایی میتوانند تخفیف در مجازات بدهند ونمیدهند

ودرباره مجرمان اصلی هم درست است که اینها باید مجازات بشوند اما برای اینها هم از یک شخصیت مثبت توقع این میرود که دادگاه عادلانه برای مجرمین هم برگزار کنند وبراساس شواهد ومدارک حکم بدهند که چونین چیزی در این فیلمها ندیدیم

آرزو

سلام و خسته نباشید.
گفته بودین از زندگینامه بانو جو گویی این مطلب مینویسین ولی چیزی ننوشتین.
بانو جو گویی این صیغه ی پادشاه اینجو بود و در قتل ولیعهد سوهیون و همسر و فرزندش نقش مهمی داشت.

آرزو

خواهش میکنم.پیشاپیش سپاسگزارم.

نرگس
امتیاز :
     

سلام عالی بود اکه امکانش هست یکم درمورد هونگ گیلدونگ پادشاه چانگ وی بگین که توزندگیشون چه کارکردن برام دم

نرگس

بله

نرگس

بله توسریال اسمش این بودبه این اسم صداش می کردن

نرگس

توی تلوزیون ایران این پادشاه روبه این اسم صداش می کردن

نرگس

تشکر

منا

ببخشید میسه یه توضیحی درباره ی کیم سانگ هون هم بدین؟