شاهزاده خانم دوک هه

شاهزاده خانم دوک هه از کره (۲۵ می ۱۹۱۲- ۲۱ آوریل ۱۹۸۹) آخرین شاهزاده خانم امپراطوری کره بود.

او در ۲۵ می ۱۹۱۲ در قصر چانگ دوک در سئول متولد شد. وی جوان ترین دختر امپراطور گوجونگ از صیغه سلطنتی اش، یانگ گوی این بود. سپس امپراطور به وی در زمانی که یانگ شاهزاده خانم دوک هه را به دنیا آورد، عنوان سلطنتی بوک نیونگ را اعطا کرد. شاهزاده خانم دوک هه به دلیل اینکه وی دختر یک ملکه نبود، تا سال ۱۹۱۷ توسط ژاپنی ها به عنوان یک شاهزاده خانم به صورت رسمی مورد پذیرش قرار نگرفت. در سال ۱۹۱۷، نام وی به طور رسمی وارد فهرست خانواده سلطنتی شد. پدرش امپراطور گوجونگ او را بسیار دوست می داشت و مهد کودک قصر دوک سو را برای وی در تالار هامنیونگ ایجاد نمود. شاهزاده خانم به قدری مورد محبت گوجونگ بود که او حتی تابوهای سلطنتی را نیز شکست. او برای تولد دخترش مهمانی ترتیب داد. او همواره اجازه داشت تا حتی برای یک مسافت کوتاه نیز از کجاوه استفاده کند. دخترانی از خانواده های اشرافی که همسن وی بودند در مهد کودک حاضر می شدند. شاهزاده خانم دوک هه در کره دوک هی اونگجو نامیده می شد و نه گونگجو، زیرا گونگجو به دخترانی اشاره داشت که متعلق به ملکه بودند و لفظ اونگجو به دخترانی برمیگشت که از صیغه ها متولد شده بودند.

تولد و سال های اولیه زندگی:

او در ۲۵ می سال ۱۹۱۲ متولد شد و دختر یانگ گوی این (بعدها بوک نیونگ ) و امپراطور گوجونگ در زمانی که وی ۶۰ سال داشت بود. به دلیل اینکه او اسمی نداشت، نادیده گرفته شده و با وی طوری رفتار می شد که گویی موجودیتی ندارد. سپس به وی نام مستعار “بوک نیونگ دانگ” داده شد. در سال ۱۹۱۷، امپراطور گوجونگ ترائوچی ماساتاکه را که فرماندار وقت کره بود متقاعد کرد تا نام او را در فهرست خانواده سلطنتی قرار دهد و به این ترتیب مشروعیت وی تثبیت شده و به او عنوان شاهزاده خانم اعطا شد. در سال ۱۹۱۹، امپراطور گوجونگ یک نامزدی مخفیانه را بین شاهزاده خانم دوک هه و کیم جانگ هان که برادر زاده کیم هوانگ جین (یک پیشکار دربار) بود، برنامه ریزی نمود. امپراطور گوجونگ می کوشید تا با این نامزدی از دخترش در برابر ژاپنی ها محافظت کند ولی این قرار به دلیل مداخله ژاپنی ها با شکست مواجه شد. بعد از ناکام ماندن نامزدی، کیم هوانگ جین اجازه نیافت تا به قصر دوک سو وارد شود و امپراطور گوجونگ نیز در ۲۱ ژانویه ۱۹۱۹ به طور ناگهانی درگذشت. در سال ۱۹۲۱، شاهزاده خانم دوک هه به مدرسه ابتدایی هیندوته در سئول رفت.

 

زندگی در ژاپن و ازدواج مقرر شده:

در سال ۱۹۲۵، او به بهانه ادامه تحصیلاتش به ژاپن برده شد اما در حقیقت این اقدام دستاویزی بود که توسط ژاپنی ها برای نگه داشتن وی به عنوان یک گروگان قرار گرفته بود. او به مانند برادرانش وارد مدرسه گاکوشوین شد. او ساکت، منزوی و ضعیف توصیف شده بود. بعد از شنیدن اخباری مبنی بر فوت مادرش در سال ۱۹۲۹، او سرانجام اجازه یافت تا به منظور شرکت در مراسم تشعیع جنازه مادرش در سال ۱۹۳۰ به کره سفر کند. اما وی اجازه نیافت تا در این مراسم با لباس مناسب حضور یابد. در بهار سال ۱۹۳۰، بعد از بروز علایم روانشناسی که با خواب گردی ظاهر شد، او به قصر پادشاه لی که خانه برادرش ولیعهد اون در توکیو بود، نقل مکان کرد. در طول این مدت او غالبا فراموش می کرد تا بخورد و بیاشامد. بر اساس شهادت دوست دوک هه در مرکز آموزش زنان، دوک هه همواره با خود یک بطری فلاسک حمل می کرد. زمانی که چرایی این امر را از او جویا می شدند، او ترس از مسموم شدن را علت این رفتار عنوان می کرد. پزشک وی بیماری او را جنون زود رس تشخیص داد اما در سال آتی به نظر می رسید شرایط وی بهبود یافته است. می توان این موضوع را به تربیت وی نسبت داد.

در ماه می سال ۱۹۳۱، بعد از خواستگاری که توسط ملکه تِی مِی همسر امپراطور تایشو از ژاپن انجام گرفت، او با کنت سو تاکیوکی (۱۹۲۳-۱۹۸۵) که یک اشراف زاده ژاپنی بود ازدواج کرد. در حقیقت تصمیم این ازدواج در سال ۱۹۳۰ گرفته شده بود؛ برادر وی به این تصمیم اعتراض کرد و این امر به دلیل شرایط وی به تعویق افتاد. اما زمانی که او بهبود یافت، بلافاصله به وی فرمان هایی داده شد مبنی بر اینکه ازدواج انجام خواهد گرفت. این ازدواج به عنوان تحقیری برای خانواده سلطنتی چوسون در نظر گرفته می شود زیرا آنها با اشراف محلی ژاپن در یک رده قرار می گرفتند. ژاپنی ها به دلیل اینکه از امکان خیزش مجدد خاندان سلطنتی چوسون و حصول استقلال کره واهمه داشتند، به این رویه روی اوردند.

در همان زمان ژاپنی ها بر روی ژاپنی کردن خانواده سلطنتی چوسون تمرکز نمودند. شاهزاده خانم دوک هه اجازه نداشت تا لباس سنتی کره ای یا هانبوک را بپوشد و او لباس سنتی ژاپنی یا لباس غربی را به تنهایی به تن می کرد. آخرین باری که شاهزاده خانم هانبوک به تن کرد در ۱۴ سالگی و زمانی بود که او با پوشیدن کیمونو از کره به ژاپن نقل مکان کرد.

او در ۱۴ آگوست ۱۹۳۲ یک دختر به نام ماسه یا جونگ هی در کره ای به دنیا آورد. دوک هه مجددا در سال ۱۹۳۳ به بیماری ذهنی مبتلا شد و بعد از آن سال های مدیدی را در کلینیک های متعدد سلامتی روان گذراند.

با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، کره مجددا مستقل شده و همسر وی با لغو قوانین اشرافیت عنوان اشرافی خود را از دست داد. ازدواج معین شده دیگر مفهومی نداشت و انها به طور فزاینده ای از یکدیگر فاصله گرفتند تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۵۳ این زندگی مشترک به طلاق انجامید.

تاکیوشی سو در سال ۱۹۵۵ با یک زن ژاپنی به نام یوشی کاتسومورا مجددا ازدواج نمود. با وجود رنجی که از ازدواج ناموفقش برده بود، نگون بختی وی با از دست دادن تنها دخترش که در سال ۱۹۵۶ ناپدید شد و گفته می شود به دلیل استرس ناشی از طلاق والدینش خودکشی کرده بود، ترکیب شد. در نتیجه شرایط وی با شیبی آرام ولی قابل ملاحظه شروع به بدتر شدن نمود.

 

 

بازگشت به کره:

او بعد از ۳۷ سال و در ۲۶ ژانویه ۱۹۶۲ به دعوت دولت کره جنوبی به کره بازگشت. در ابتدا دولت کره به دلیل اینکه رئیس جمهور سونگ مان لی قصد داشت تا از کشمکش های سیاسی پرهیز کند، از بازگشت آخرین نسل سلطنتی کره مخالفت نمود. اما گزارشگری به نام کیم ئول هان شاهزاده خانم را یافت و دولت کره را متقاعد کرد تا اجازه بازگشت او را بدهند. او زمانی که به سرزمین مادری اش نزدیک می شد اشک می ریخت و علی رغم شرایط ذهنی اش، او به خوبی آداب دربار را به یاد داشت. وی به همراه ولیعهد و شاهزاده خانم اون، پسرشان شاهزاده گو، همسرش جولیا مولوک و خانم بیون بوک دونگ که پیشخدمت او بود در تالار ناک سون در قصر چانگ دوک زندگی می کردند. او در ۲۱ آوریل ۱۹۸۹ در تالار سوگانگ همان قصر فوت نمود و در نزدیکی های سئول به خاک سپرده شد.

کلمات اخرش به خوبی عشق وی را به سرزمین مادری اش نشان می دهد:” من سرزمین مادری ام را حتی در حالی که من در کشورم بودم از دست دادم.”

عضویت
اطلاع از
guest

16 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
......
امتیاز :
     

واو چقدر شبیه سریالشه
چه زندگی غمگینی… 🙁

ارام

سلام در تاریخ کره سرنوشت وزندگی شاهزاده خانوم ها نقل نشده؟
من خیلی علاقه مندم درمورد شاهزاده خانوم های دیگه کره هم بدونم.

...

سلام کتابی درمورد تمام شاهزاده خانم های کره هست ؟؟خیلی دوست دارم درمورد زندگی نامه همشون بدونم .

OohAilu

سلام. این اطلاعاتتون قابل تحسینِ.. .اما چطور میتونم تاریخ کره رو از اول مطالعه کنم؟ منبعی رو معرفی کنید.
اگر کتاب معرفی کنید خیلی بهتره ?

لینا

به چه درد می خوره تاریخ کره رو بدونیم به درد خودشونو نمی خوره چه برسه به ما

نسرين

چقدر خوبه که همه این همه اطلاعات بالا از کشوری مثل کره دارن خصوصا خاندان ها و سلطنت های مختلف همراه با تاریخ انحلال اونها امیدوارم بیشتر و بیشتر از این هم در خصوص کشور و حکومت های قبل خودمون آگاهی کسب کتتد

آریا
امتیاز :
     

مگر امپراتوری جوسون سال ۱۹۱۰ به دست امپریالیسم ژاپن منحل نشده بود؟آیا بعد از این زمان هم خاندان سلطنتی جوسون در سئول و در قصرهای خودشان ساکن بودند که شاهدخت دوکهه در قصر چانگدوک به دنیا آمد؟اعضای این خاندان به ژاپن تبعید شده بودند؟؟__اگر به بازماندگان این خاندان و سرپرستی فعلی آن هم بپردازید ممنون می شوم.سپاس از همه ی زحماتتان.

آریا

سپاس فراوان از توجهتان.تندرست و موفق باشید.

هستی

یه چیزی هیچ کتابی در مورد خاندان سلطنتی وجد نداره

زهرا

الان شاهزاده ای وجد داره در کره جنوبی؟