جونگ سون

جونگ سون (۱۶۷۶ – ۱۷۵۹) یک نقاش منظره کره ای بود که با نام مستعار کیوم جه ( ” مطالعه فروتنانه “) نیز شناخته می شود. آثار وی شامل نقاشی های وابسته به مرکب و آبگونه شرقی و همچنین چندین نقاشی منظره ای به سبک ” دید صحیح ” می باشند که موضوع آنها عمدتا کره و تاریخ فرهنگ آن است. او در زمره مشهورترین نقاشان کره به شمار می رود. نقاشی های چشم اندازی که او ترسیم کرد، بیشتر ویژگی های جغرافیایی کره را منعکس می کنند. سبک نقاشی وی به جای انتزاعی بودن واقع گرا می باشد.

زندگی نامه:

جونگ در سال ۱۶۷۶ در منطقه جونگ جو در شهر سئول متولد شد. او برخلاف بسیاری از نقاشان آن زمان در یک خانواده ثروتمند به دنیا نیامد بلکه متولد یک خانواده فقیر در طبقه اجتماعی یانگبان بود. جونگ به عنوان پسر ارشد جونگ شی ایک (۱۶۳۸ – ۱۶۸۹) ، در سومین روز از اولین ماه قمری سال ۱۶۷۶ (مصادف با ۱۶ فوریه در تقویم مسیحی) به دنیا آمد. او نواده یک خاندان مشهور و اصیل بود. خانواده وی در اصل ریشه ای از شهر گوانگجو داشتند. مشهورترین لقب وی کیومجه بود که او خود برای خویشتن انتخاب کرد.

فقری که او در جوانی تجربه کرده بود، وی را وادار کرد تا حرفه خود را به عنوان یک نقاش دنبال کند. او در ژو – یی و نجوم که در حال خدمت به عنوان یک استاد خارق العاده فرا گرفته بود، مهارت داشت. وی در اداره نقاشی که چشم اندازهایی برای ارباب رجوع و مشتریان ترسیم می کردند، مشغول به کار شد. در ماه مارس سال ۱۷۱۶ و در سن ۴۱ سالگی، وی اشتغال خود را در دفتر مشاهده پدیده های طبیعی آغاز نمود.

او توسط یک همسایه اشراف زاده شناسایی  و به دربار معرفی شد. وی به سرعت یک پست رسمی را در اختیار گرفت. گفته می شود جونگ تا سنین کهنسالی اش هر روز نقاشی می کشید، در حالی که خروجی های کار وی فراوان بود. او در بیست و چهارمین روز از سومین ماه قمری سال ۱۷۵۹ ( معادل با بیستم آوریل در تقویم مسیحی ) فوت کرد.

اهمیت:

جونگ یکی از مشهورترین نقاشان کره ای بود. او در مورد پیروی از این مکتب به دیگران هنرمندان کره ای الهام بخشیده و اثری ماندنی بر هنر کره ای در سلسله چوسون اعمال نمود. وی مشهورترین نقاش در اواخر سلسله چوسون (۱۷۰۰ – ۱۸۵۰) می باشد. جونگ منظره های زیبای شهر پایتخت (هانیانگ)، رودخانه هان، دریای شرقی و کوهستان الماس را اکتشاف کرد. او اولین نقاش  سبک ” دید حقیقی ” چشم اندازهای کره ای می باشد. وی سبک جدیدی از نقاشی را که فضایل کره را به تصویر کشیده و متفاوت از سنت و روش های سبک های گذشته چینی بود را ایجاد کرد.

در پایان دهه، جونگ سبک واقع گرایانه خود را عمدتا به علت تاثیرات جنبش سیرهاک بهبود بخشید. این موضوع وی را از سنت ادبی چینی غالب آن زمان که بر هنر چشم اندازی ایده آل گرا و مطلق تاکید داشت، دور کرد. نوه اش جونگ هوانگ (۱۷۳۷ – ؟) سبک دید حقیقی چشم انداز را به همراه نقاشی ژانر به نمایش در آورد.

سبک:

جونگ یکی از معدود نقاشان شناخته شده کره ای است که خود را از سبک های سنتی چینی جدا کرد. گزارش شده است که او به کرات کارگاه هنری خود را ترک کرده و جهان اطرافش را تا آنجایی که قابل رویت بود نقاشی می نمود. نقاشی های وی در زمره ” مکتب جنوبی ” طبقه بندی شده است ولی او سبک خودش را با به تصویر کشیدن واقع گرایانه منظره های طبیعی به مانند کوه ها و رودخانه ها با ضربات ماهرانه قلمو توسعه داد.

مشخصه عظیم آثار وی اختلاط مناطق تیره و روشن است که توسط شستشوی مرکب و خطوط ایجاد می شد. مشخصه کوهستان های وی بیشه ها بودند که به نوبه خود توسط مه ها و آبشارها می درخشیدند. نباتات از نقطه هایی تشکیل می شدند که این روش از نقاشی چینی به نام می فِی (۱۰۵۲- ۱۱۰۷) تاثیر گرفته بود. سبک جونگ در نسل های هنرمندان کره ای تاثیر گذاشته و به یکی از تصاویر نمادین ملی گرایی کره ای ها بدل گشته است.

برخی از نقاشی های وی:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ترجمه شده از ویکی پدیا انگلیسی

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها