پارک جه گا

پارک جه گا (۱۷۵۰-۱۸۱۵) محققی از مکتب آموزه های عملی (سیلهاک) در اواخر سلسله چوسون بود. او دانش آموز پارک جی ون به شمار می رفت.

مقدمه:

پارک جگا محقق مشهور سیلهاک در اواخر سلسله چوسون بود. او دانشجوی دیگر محقق برجسته سیلهاک یعنی پارک جی ون به شمار می رفت. وی در سال ۱۷۵۰ متولد و در سال ۱۸۱۵ درگذشت. پارک جه گا بعد از اینکه دانش آموز پارک جی ون شد، به ژینگ (که به صورت ” چینگ ” نیز تلفظ شده و در آن روزگار نام چین بود) سفر کرد. او در آنجا در مورد فرهنگ مترقی چین، فنون پیشرفته و سیستم اقتصادی آن آگاهی پیدا کرد. بعد از بازگشت از ژینگ، پارک جی ون در مجموعه جیپ هیون جون ( محلی که دانشمندان و محققین برجسته کار می کردند) در خلال سلطنت پادشاه جونگ جو به ایفای نقش می پرداخت.

پرتره ای از پارک جه گا

میراث:

به دلیل اینکه دولت چوسون از ” یوهاک ” (یک ایدئولوژی نئو کنفسیوسی محافظه کارانه) حمایت می کرد، پارک جه گا نقش مهمی داشته و آرزوی وی این بود که چوسون در علم و تجارت غنی شود. او چندین کتاب تالیف کرد که مجموعه گرداوری شده آنها جونگ یونگیپ نام دارد. وی در دو مورد از آثار خود در باره قوی تر کردن سیستم بازرگانی نوشت. در آن زمان باور به عقاید سیلهاک که ایده هایش مخالف یوهاک بود، کاملا تکان دهنده به نظر می رسید.

پارک جه گا راه زراعت را توسعه داد و همچنین برخی از ماشین آلات کشاورزی را برای کشت نباتات به مجموعه موجود افزود.

فرضیه بوک هاک:

او در کتاب خود (بوک هاک اوی) در مورد استفاده از گاری برای توسعه تجارت محلی و در زمانی مشابه توسعه کشتی های قدرتمند به منظور ورود فعالانه تجارت خارجی به کشور استدلال هایی داشت. وی خواستار بهبود اصالت وجود و پذیرش کنش گرایانه فرهنگ سلسله ژینگ شد. او بحث های برای لغو سیستم کشوری چوسون داشته و بر اهمیت صنعت و تجارت تاکید می کرد. وی می گفت: ” اگر ما به طور فعالانه ای از طبیعت خدادادی چوسون که از سه طرف از سوی دریا احاطه شده است استفاده کرده و آن را به شکل تجارت دریایی توسعه دهیم، قدرت ملی مستحکم تر شده و معیشت مردم پایدار خواهد ماند.”

منبع: ترجمه شده از ویکی پدیا انگلیسی

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها