لی هو یونگ

لی هو یونگ یا لی هو یانگ (۱۷ مارس ۱۸۶۷-۱۷ نوامبر ۱۹۳۲)، که با نام مستعارش وودانگ نیز شناخته می شود، یک فعال استقلال طلب کره ای؛ آشوب طلب و یکی از موسسان آکادمی نظامی شینهیونگ در منچوری بود. او تمام ثروت خود به ارزش تقریبی ۲ تریلیون ون (۱.۷ میلیارد دلار) به بهای امروزی را صرف مبارزه در برابر اشغال کره توسط ژاپن کرد. وی برادر بزرگتر لی سی یونگ، معاون رئیس جمهور آینده جمهوری کره است.

زندگی نامه:

هو یونگ در خاندان اشرافی مشهور گیونگجو لی چشم به جهان گشود، در جایی که اجدادش در خلال سلسله چوسون به سمت های دولتی منصوب می گشتند. او و برادرانش (به جز بزرگترین برادرش) تصمیم گرفتند به جای اینکه موضوعی برای شورش شوند، کره را ترک کنند. خواهران و برادرانش به ترتیب زیر هستند:

  • لی گون یونگ (۱۹۴۰-۱۸۵۳) – اولین و بزرگترین برادر
  • لی سوک یونگ (۱۹۳۴-۱۸۵۵) – دومین برادر، او بر اثر گرسنگی در شهر شانگهای چین درگذشت.
  • لی چول یونگ (۱۹۲۵-۱۸۶۳) – سومین برادر
  • لی سی یونگ (۱۹۵۳-۱۸۶۸) – پنجمین برادر
  • لی هو یونگ (؟-۱۹۳۳) – ششمین و جوان ترین برادر. او و خانواده اش در سال ۱۹۳۳ مفقود گشتند و دیگر خبری از آنها نیامد.

زمانی که لی به چین رسید، او قبل از رفتن به سوی پکن و بعدها شانگهای در منچوری اقامت کرد. وی به محض رسیدن از شانگهای در شهر دالیان دستگیر شد و بعدها در زندان بدنام لوشون تا زمان مرگش در حبس قرار گرفت. لی در ۱۷ نوامبر ۱۹۳۲ درگذشت. علت مرگ وی به صورت یک راز باقی مانده است. مسئولین ژاپنی بر این باورند که لی خود را با استفاده از یک پارچه کنف از میله های پنجره یک ایستگاه پلیس آویزان کرده بود. ادعای ژاپنی ها توسط کره ای ها که مدعی هستند لی توسط ژاپنی ها کشته شده است رد می شود. بعد از مرگ، جسدش در همان روز سوزانده و به خاکستر تبدیل گشت، خاکسترش نیز بعدا به کره تحت اشغال ژاپن برگردانده شد. بقایای او سرانجام یکسال بعد از استقلال کره در گورستان ملی سئول مجددا به خاک سپرده شد.

لی در سال ۱۹۶۲ عنوان بعد از مرگی مرتبه لیاقت برای پیدایش کشور را دریافت کرد. دولت چین در سال ۲۰۰۰ او را به خاطر تلاش هایش در برابر امپریالیسم ژاپنی در چین، به عنوان ” شهید وطن پرست انقلاب ضد امپریالیستی و ضد ژاپنی ” معرفی نمود.

لی هو یونگ
لی هو یونگ
تمبر منقش به عکس لی هو یونگ

مجسمه لی هو یونگ
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها