کانگ جونگ ایلدانگ

زن چوسونی با اطلاعاتی عظیم در مورد نئو کنفسیوسیسم:

نئو کنفسیوسیسم توسط دانشمندان سلسله های چینی سونگ و مینگ بنا نهاده شد. در طی پادشاهی کره ای چوسون، درگیر شدن زنان در پیشه های آکادمیکی در هر یک از زمینه های تحصیلی چالش برانگیز بود. اما در آن زمان زنی وجود داشت که نئو کنفسیوسیسم هویت یافته توسط دکترین کنفسیوس و منسیوس را مطالعه می کرد. نام او کانگ جونگ ایلدانگ بود.

او به عنوان زنی با آثار ادبی فراوان و محققی نئو کنفسیوسی زندگی خارق العاده ای را به پیش برد. کانگ جونگ ایلدانگ چی کسی است؟

فریاد زدن به خاطر برابر جنسیتی در عهد چوسون:

سلسله چوسون که تحت سلطه ارزش های کنفسیوسی قرار داشت، تمایز آشکاری بین مرد و زن ترسیم و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی زنان را محدود می کرد. تمام آموزش زنان در مورد رفتارهای مناسب و امورات خانوادگی بود. و این نوع از آموزش تنها به زنان متعلق به خانواده سلطنتی یا طبقه اشراف اختصاص می یافت.

زنان خانواده های اشرافی از قرن هفدهم میلادی یکی پس از دیگری شروع به خواندن کتب مقدس کنفسیوسی و نوشتن اشعار و نثر کردند. برخی از این زنان ادبی عبارتند از: شین سایمدانگ، لیم یون جیدانگ، سو یونگ سوهاپ، یی ساجودانگ، یی بینگ هوگاک، و کانگ جونگ ایلدانگ.

در میان دیگران کانگ نئوکنفسیوسیسم را که حتی کاوش آن برای مردان نیز سخت بود، عمیقا مطالعه می کرد.  او همچنین معتقد بود که مردان ذاتا هیچ تفاوتی با زنان ندارند.

تولد با فضیلت بالا:

کانگ جونگ ایلدانگ در سال ۱۷۷۲ در جه چون واقع در منطقه چانگ چونگ شمالی به دنیا آمد. او از خانواده اشرافی آمده بود که نیاکانش پست های دولتی را در اختیار داشتند. اما خانواده وی فقیر بودند زیرا پدر و پدر بزرگش تقریبا زود فوت شدند.

مادر کانگ زمانی که باردار بود رویای مخصوصی دید. مادر بزرگ مرحومش در خواب دختر جوانی را آورده و از او خواست تا از خردسال که زنی با فضیلت خواهد شد مراقبت کند. کانگ بعد از آن رویا به دنیا آمد. ظاهرا بر اساس انعکاس این رویا، نام خردسالی کانگ “جیدوک” به معنی ” شخصی با فضیلت بالا ” بود.  بر اساس هنگ جانگ (کتابی که زندگی کانگ را ثبت کرده است)، او طبیعتی آرام داشت و در کنترل احساسات خویش ماهر بود.

بنای یادبود کانگ جونگ ایلدونگ

غلبه بر فقر و اندوه، وقف شده به مطالعات:

کانگ مجبور بود تا از کودکی بر فقر غلبه کند. اما او وادار گشت بعد از ازدواجش با یون گوانگ یون در سال ۱۷۹۱ غم و اندوه را نیز متحمل شود.

او نه فرزند از جمله پنج پسر و چهار دختر به دنیا آورد. متاسفانه همه آنان در کمتر از یکسال پس از تولدشان از دنیا رفتند. در آن زمان از دست دادن کودکان به علت غذای ناکافی و عدم وجود امکانات پزشکی مناسب امری بدیهی بود. اما همچنان از دست دادن همه نه فرزند غمی غیر قابل تحمل به شمار می رفت.

کانگ به همسرش توصیه کرد تا خود را برای آزمون خدمات مدنی دولت مهیا سازد. او موقعی که همسرش در حال مطالعه بود کنارش می نشست و برای کسب درآمد به سوزن دوزی مشغول می شد. در حالیکه به خواندن کتب توسط شوهرش گوش فرا می داد، او نیز به مطالعه می پرداخت. وقتی که چیزی را که نمی دانست می شنید، او در مورد چیستی آن پرسیده و سپس آن مطلب را به خاطر می سپرد. یکبار که چیزی را می خواند، کانگ هرگز آن را از یاد نمی برد. استعداد او حتی از همسرش نیز بیشتر بود و این زوج در مورد برخی موضوعات مناظرات آکادمیکی برگزار می کردند.

زمانی که همسر او متوجه شد ورود به خدمات دولتی مشکل می باشد، کانگ پیشنهاد داد تا او به کودکان آموزش دهد. این زوج در طول زندگیشان اوقات را با یکدیگر سپری می کردند، کتاب ها را خوانده و به مناظره می پرداختند.

علیرغم فقر و اندوه شخصی، کانگ خویشتن را وقف مطالعاتش کرد. او پس از تلاش های زیاد موفق شد حدود ۱۰ کتاب را به رشته تحریر در آورد.

بعدها نوشته های کانگ به لطف همسرش یون که در مورد توانایی های او بسیار می اندیشید و کانگ را عمیقا دوست می داشت منتشر شد. یون از اشعار و نثر همسرش به خوبی محافظت کرد. سرانجام کانگ در سال ۱۸۳۲ چشم از جهان فرو بست. چهار سال پس از اینکه کانگ درگذشت، یون تمامی ثروتش را وقف تدوین نوشته های همسرش به صورت یک کتاب و نشر آن کرد. این در حالی بود که این شوهر قدر شناس در وضعیت اقتصادی سختی به سر می برد.

کانگ استعداد قابل توجه و اشتیاق فراوانی برای یادگیری داشت. اما او به علت محدودیت های اجتماعی آن زمان نتوانست استعدادها و عشق خویش را به درستی نشان دهد. نوشته های کانگ که بیانگر اندیشه های وی می باشد، در کتابی به نام اثر پس از مرگی جونگ ایلدانگ تدوین شد و امروزه در دسترس می باشد. این اثر مشتمل بر ۱۵۰ نوشته است که در میان آنان ۳۸ شعر و ۸۲ نامه نیز به چشم می خورد.

اثر پس از مرگی جونگ ایلدانگ
منبع رادیو جهانی کی بی اس ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها