تاریخچه انجمن پادشاهی ایران

انجمن پادشاهی ایران که با نام تندر نیز شناخته می‌شود، یک انجمن سلطنت‌طلب ایرانی است که توسط فرود فولادوند، پایه‌گذاری شد.

پیشینه

به گفته وبسایت تندر، «فتح‌الله منوچهری» ملقب به «فرود فولادوند» در قاهره شروع به فعالیت سیاسی علیه جمهوری اسلامی می‌کند و بعد از ۱۴ سال در ترکیه اقدام به تأسیس گروه «گیو وارگان» کرد. هدف این گروه بازگرداندن رضا پهلوی به ایران با طرح‌ریزی و برنامه بود اما رضا پهلوی علاقه ای به مبارزه براندازی نشان نمی‌دهد و با این انجمن همکاری نمی‌کند.

در نتیجه این گروه در سال ۱۳۸۳ خورشیدی نام خود را به «انجمن پادشاهی ایران» تغییر می‌دهد و ۱۱ نفر عضو اصلی سوگند می‌خورند که با این انجمن و سیاست‌های آن همکاری کنند.

فرود فولادوند با راه اندازی شبکه «Your TV» اقدام به تبلیغ عقاید گروه کرد. پس از ناپدید شدن فرود فولادوند، رسانه‌های جمهوری اسلامی جمشید شارمهد را به عنوان مسئول اصلی این گروه معرفی می‌کنند[۲][۳] اما این گروه او را فقط سخنران می‌داند. جمشید شارمهد در لس آنجلس آمریکا با این انجمن آشنا می‌شود و شروع به همکاری با آنان می‌کند. او در سال ۲۰۰۴ میلادی وبسایت تندر را تأسیس می‌نماید و در سال ۲۰۰۷ رادیو تندر را راه‌اندازی می‌کند.

دیدگاه‌ها

این گروه معتقد است که رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران، صلاحیت لازم را برای پادشاهی ندارد و بر طبق آیین ریشه‌ای و سیاست یک حکومت ایران آزاد، پادشاه کسی است که از حقوق مردم دفاع می‌کند و باید از «پاکترین و شایسته‌ترین فرزندان ایران باشد». همچنین این گروه اعتقاد دارد اصل و نسب فرد اهمیت ندارد بلکه دانایی و توانایی فرد است که او را پادشاه می‌کند چون در تاریخ ایران پادشاهان تنها بخاطر لیاقت به این درجه رسیدند نه به دلیل اصل و نسب. این انجمن رضا شاه را پدر ایران نوین می‌نامد.[۱]

این گروه ویروس کرونا را سلاح بیولوژیکی ساخته جمهوری اسلامی ایران می‌داند.

اعضاء اصلی

  • فرود فولادوند (رهبر انجمن)
  • جمشید شارمهد (سخنگوی انجمن پادشاهی و مدیر رادیو و سایت تندر)
  • الکساندر ولی‌زاده (با نام مستعار «کورش لُر»)
  • ناظم اشمیت (با نام مستعار «سیمرغ»)

الکساندر ولی‌زاده و ناظم اشمیت همراهان فتح‌الله منوچهری در سفر به ایران بودند و به گفتهٔ سازمان عفو بین‌الملل از تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۰۷ در استان حکاری ترکیه و در نزدیکی مرز ایران ناپدید شده‌اند و به احتمال زیاد در یکی از بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات در تهران زندانی‌اند.[۶]

اتهامات انجمن

اتهام انفجار کانون رهپویان وصال

در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ (برابر با ۱۲ آوریل ۲۰۰۸)، انفجاری در حسینیه شهدا وابسته به کانون رهپویان وصال در شهر شیراز رخ داد، که منجر به کشته‌شدن ۱۴ نفر و دست‌کم ۲۰۰ مجروح شد.

در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ (۱۶ آوریل ۲۰۰۸) شورای عالی امنیت ملی ایران، با صدور اطلاعیه‌ای، انفجار هرگونه بمب یا انتقال مواد انفجاری از بیرون توسط عوامل و عناصر معاند اعم از داخلی و خارجی در حادثه انفجار کانون رهپویان وصال را منتفی دانست. اما در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ (برابر با ۱۳ مه ۲۰۰۸) سخنگوی قوه قضائیه ایران از بازداشت دوازده عامل انفجار خبر داد و گفت که این افراد، وابسته به انجمن پادشاهی ایران و از عوامل آمریکا و انگلیس بودند.

در تاریخ ۹ آذر ۱۳۸۷ (برابر با ۲۹ نوامبر ۲۰۰۸)، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، با مجرم شناختن ۳ نفر از متهمان انفجار کانون رهپویان وصال، حکم بر محارب بودن و اعدام در ملاعام، برای محسن اسلامیان، علی‌اصغر پشتر و روزبه یحیی‌زاده را صادر کرد. نهایتاً در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ (برابر با ۱۰ آوریل ۲۰۰۹) در محل زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند.

انفجار در آرامگاه سید روح‌الله خمینی

در ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ انفجاری در آرامگاه سید روح‌الله خمینی به وقوع پیوست. انجمن پادشاهی ایران در یک بیانیه افرادی تحت عنوان «تکاوران تندر» را مسئول انفجار آرامگاه سید روح‌الله خمینی عنوان کرد. در این انفجار بیژن عباسی با نام «پیروز» که یکی از هواداران انجمن پادشاهی بود، کشته شد.

اتهام ترور استاد دانشگاه تهران و تکذیب آن

خبرگزاری فارس مدعی شد انجمن پادشاهی ایران، ترور مسعود علی‌محمدی از استادان دانشگاه تهران را به عهده گرفته‌است. این خبر از سوی انجمن پادشاهی ایران تکذیب و بر جعلی بودن وب سایت‌های مدعی ارتباط با انجمن، خصوصاً تکاوران تندر تأکید شد.

خبرگزاری فارس همچنین عنوان کرد وی از سوی ترورکنندگان به فعالیت به عنوان لباس شخصی متهم شده‌است. مسعود علی‌محمدی یکی از ۴۲۰ نفر از استادان دانشگاه تهران و علوم پزشکی بود که در تاریخ ۱۹ خردادماه نامه حمایت از میرحسین موسوی را امضا کرد.

رد انتساب شارمهد و عملیات تروریستی به انجمن پادشاهی ایران

رزیتا منطقی، سخنگوی انجمن پادشاهی ایران، هر گونه وابستگی تارنما و رادیوی «تندر» و «تکاوران تندر» به انجمن پادشاهی ایران را رد می‌کند و همه عملیات تروریستی منسوب به آن را از هنگامی می‌داند که رئیس اصلی این انجمن (فرود فولادوند) در ترکیه ربوده شد. وی می‌گوید که این کارهای تروریستی به انجمن پادشاهی ایران، ربطی ندارد.[۱۵] علی جوانمردی نیز جمشید شارمهد را وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌داند که پس از ربوده شدن فرود فولادوند به دست مأموران امنیتی حکومت جمهوری اسلامی، باعث به دام افتادن و اعدام برخی از جوانان ایران شد.

دستگیرشدگان و کشته‌شدگان

فعالان حقوق بشر در مورد وضعیت دستگیرشدگان و کشته‌شدگان مرتبط با انجمن پادشاهی عنوان کرد که این افراد زیر شکنجه‌های جسمی و روحی و نیز با وعدهٔ آزادی، وادار به اعتراف علیه خود شده‌اند. آن‌ها همچنین قبل از انتخابات دستگیر شده و در زمان وقایع بعد از انتخابات در زندان بوده‌اند.

  • نام برخی از کسانی که در دادگاه متهمان پرونده کودتای مخملی، به اتهام عضویت یا فعالیت در «انجمن پادشاهی ایران»، محارب شناخته شدند و توسط دستگاه قضائی حکومت جمهوری اسلامی به حبس یا اعدام محکوم شده‌اند:
  1. حامد روحی‌نژاد با ۱۰ سال حبس
  2. داود میراردبیلی
  3. بیژن عباسی
  4. پیمان عارفی (پسرعمه آرش رحمانی‌پور؛ حکم اولیه: اعدام؛ حکم تجدید نظر:) با ۱۵ سال حبس
  5. اسعد امیری زرزا
  6. وحیدصیادی نصیری در آذر ۱۳۹۷ به علت اعتصاب غذا درگذشت.
  7. رضا خادمی با ۱۲ سال حبس
  8. ماهان محمدی بیش از ۱۱ سال حبس
  9. حسین سپنتا با ۱۰ سال حبس
  10. احمد کریمی با ۱۵ سال حبس
  11. رضا عبدالحسینی با ۱۲ سال حبس
  12. محمدرضا علی‌زمانی
  13. روزبه یحیی‌زاده
  14. علی‌اصغر پشتر
  15. زهرا بهرامی ملقب به کُردیه بانو
  16. آرش رحمانی‌پور
  17. محسن اسلامیان
  18. مهدی اسلامیان
  19. علی اصغر پشتر

بازداشت جمشید شارمهد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد جمشید شارمهد را طی «عملیاتی پیچیده» در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ دستگیر کرده‌است. در این اطلاعیه اشاره نشده که این عملیات پیچیده در کجا صورت گرفته‌است. بعد از صدور اطلاعیه، گمانه‌زنی‌هایی دربارهٔ احتمال ربودن او در خارج از کشور مطرح شد. به گفته فرزندانش او آخرین بار در عمان حضور داشته‌است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها