پادشاه چولجونگ

چولجونگ از چوسون (۲۵ جولای ۱۸۳۱ – ۱۶ ژانویه ۱۸۶۴) بیست و پنجمین پادشاه عهد کره ای چوسون بود. وی دومین پسر عموی پادشاه هون جونگ بی وارث بود و همچنین یکی از نبیره های یونگجو از چوسون نیز به شمار می رفت.

پرتره ای از پادشاه چولجونگ (گنج ملی شماره ۱۴۹۲) که در سال ۱۸۶۱ کشیده شده است. این پرتره تنها نقاشی سلطنتی باقی مانده ای می باشد که ظاهر فیزیکی پادشاه چولجونگ را به تصویر می کشد. همچنین این پرتره لباس نظامی سلطنتی عهد چوسون را نیز نشان می دهد. پرتره فوق تا حدی در آتش سوزی دوم یونگ دوسان در شهر بوسان آسیب دید. این آتش سوزی در اولین ساعات ۲۶ دسامبر ۱۹۵۴ رخ داد.

زندگی نامه

اوایل زندگی

او به عنوان سومین و جوان ترین پسر یی گوانگ (شاهزاده جونگیه گون، متوفی به تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۸۴۱) چشم به جهان گشود. دومین برادر وی به علت بیماری چشم از جهان فرو بسته بود. مادر وی بانو یوم اولین صیغه یی گوانگ بود که در گنگهوا می زیست. مادر و مادر بزرگ چولجونگ به جرم کاتولیک بودن کشته شده بودند. نام چولچونگ در اصل یی ون بوم بود اما به محض رسیدن به قدرت اسمش به صورت قانونی به یی بیون ( یا یی سونگ) تغییر یافت.

در سال ۱۸۴۱ که مصادف با دهمین سال سلطنت پادشاه هون جونگ بود، مین جین یونگ (از حزب نورون)، لی ون دوک، پارک سون سو و دیگران با سو استفاده از عدم وجود وارث برای هون جونگ مخفیانه برای پایه ریزی شورشی به منظور به تخت نشاندن یی ون گیونگ هم پیمان شدند. یی ون گیونگ اولین پسر یی گوانگ و همچنین تنها فرزند مشروع وی بود. اما شورش مین جین یونگ لو رفت و به همراه یی ون گیونگ اعدام شد. بموجب مشارکت در جرم، یی گیونگ اونگ و یی ون بوم برادران ناتنی یی ون گیونگ به تبعید در جزیره گنگهوا فرستاده شدند.

مقدمه

در شروع قرن نوزدهم میلادی، طائفه آندونگ کیم تقریبا در سراسر کره قدرت را بدست گرفته بودند. این طائفه برای سلاطین چوسون چندین ملکه فراهم نموده بودند. رکود اجتماعی حاصله زمینه ای برای رشد و نمو نا آرامی ها بود. فساد و اختلاس از خزانه و انتفاع غیر قابل اجتناب آن به سطوح مفرط و نسبت های سرسام آوری رسیده بود. شورش ها یکی پس از دیگر با بلایای طبیعی همراه می شد.

تنها مراد طایفه آندونگ کیم محافظت از نفوذشان بود. اقدامات تندخویانه آنها برای تسلط بر خاندان سلطنتی به شرایطی انجامید که در آن تقریبا تمامی اعضای خانواده سلطنتی از سئول گریختند. زمانیکه خانواده سلطنتی نامزدهای مناسب و باهوشی را برای جلوس به تخت سلطنت معرفی می نمود، آنها یا به خیانت محکوم و اعدام می گشتند و یا به تبعید فرستاده می شدند. از این روی زمانیکه هونجونگ بدون داشتن فرزند پسر از دنیا رفت، هیچ نامزد مقبولی برای جانشینی سلطنت یافت نشد.

مهر طلایی پادشاه چولجونگ

دوران سلطنت

نحوه رسیدن به قدرت

چولجونگ در سال ۱۸۴۹ در نوزده سالگی پس از اینکه پادشاه هونجونگ بدون داشتن وارث از دنیا رفت، به تخت سلطنت نشست. به عنوان خویشاوند دور پادشاه به تازگی درگذشته و نیز یکی از نوادگان پادشاه یونگجو، چولچونگ در آن زمان توسط ملکه دواگر ارشد سون ون (بیوه پادشاه سانجو) به فرزند خواندگی پذیرفته شد تا بتواند به تخت سلطنت تکیه بزند. پادشاه چولجونگ آینده در جزیره گنگهوا یافت شد، جاییکه خانواده وی از زمان آزار و اذیت کاتولیک ها در سال ۱۸۰۱ در تبعید بوده اند. او در آن زمان در جزیره گنگهوا به عنوان یک کشاورز مشغول به کار بود.

زمانیکه فرستادگان (که به منظور جستجوی پادشاه آینده گسیل شده بودند) به جزیره گنگهوا رسیدند، باقی ماندگان در تبعید خاندان سلطنتی را یافتند که به سختی در فقری تاسف آور به حیات خویش ادامه می دهند. در میان آن خفت و خواری، یی ون بوم ۱۹ ساله به عنوان پادشاه منصوب شد.

عروسک خیمه شب بازی

اگرچه از آغاز عهد چوسون پادشاهان کره ای  اولویت نخست خویش را به آموزش فرزندانشان اختصاص می دادند، چولجونگ حتی نتوانست یک کلمه از پیام تبریک تحویلی به وی به مناسبت ترفیعش به سریر پادشاهی را بخواند.

پادشاه چولجونگ برای آندونگ کیم ها یک انتخاب فوق العاده به شمار می رفت. بی سوادی چولجونگ او را قابل کنترل و آسیب پذیر می کرد. اثبات این موضوع در این است که با وجود اینکه پادشاه چولجونگ به مدت ۱۳ سال بر کشور حکومت کرد، حتی تا آخرین روزهای سلطنتش وی چگونگی راه رفتن با وقار یا طریقه پوشیدن لباس های سلطنتی را نیاموخت، و به همین دلیل حتی در اعیانی ترین جامه ها نیز او همچنان به مانند یک ماهیگیر به نظر می رسید.

ملکه دواگر سون ون در خلال اولین بخش از دوران سلطنت چولجونگ به عنوان نائب السلطنه به ایفای نقش می پرداخت. چولجونگ پس از سه سال شخصا حکومت را بدست گرفت، اگرچه در واقع قدرت حقیقی در دستان آندونگ کیم ها قرار داشت. وقتی که او بدین نتیجه رسید که قدرتش تا چه اندازه کم می باشد، چولچونگ خود را با زن ها و نوشیدنی های الکی مشغول کرد و سلامتی وی رو به وخامت نهاد.

به عنوان بخشی از فرآیند تحت کنترل قرار دادن چولجونگ توسط آندونگ کیم ها، این طائفه در سال ۱۸۵۱ دختر کیم مون گیون را که پس از مرگ با عنوان ملکه چورین شناخته شد، به عقد چولجونگ درآورد.

خطاطی چولچونگ از چوسون

سیاست های مذهبی

تعداد مسیحیان در کره در طی دوران سلطنت چولجونگ به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. آرمان های کنفسیوسی در طی بخش اعظمی از سلسله چوسون بر آموزه های بودایی رحجان داده شده و از مسیحیت بر حذر داشته می شد. مسیحیان  در زمان برخی از سلاطین چوسون مورد آزار و اذیت قرار گرفته و حتی به قتل می رسیدند. چولچونگ نسبت به مسیحیان حس شفقت داشت زیرا مادرش نیز یک مسیحی بوده است. از این روی در طی سلطنت وی مخالفت با مسیحیت تضعیف گشت و در نتیجه تعداد مسیحیان مخصوصا در مناطق شهری افزایش یافت.

در مناطق روستایی  نیز چوندوگیو که دونگ هاک نیز نامیده می شد گسترش یافت. دونگ هاک یک دین جدید و جنبشی اجتماعی بود. دونگ هاک برابری را می آموخت و مردم را تشویق می کرد تا با فساد در دولت مقابله کنند. این موضوع سبب منفور شدن دونگ هاک در نزد آندونگ کیم ها شد و رهبر دونگ هاک چویی جه یو در سال ۱۸۶۳ دستگیر، شکنجه و اعدام گردید.

گسترش مسیحیت منجر به ورود کشیشان و مبلغین مسیحی به کره شد. در همان زمان، شورش تایپینگ (۱۸۶۴-۱۸۵۱) در برابر امپراطوری ژینگ باعث نفوذ گسترده مسیحیت و غرب به کشور همسایه یعنی چین گردید. با پایان دوران سلطنت چولجونگ، دربار پادشاه گوجونگ که توسط پدرش و نائب السلطنه ته ون گون اداره می شد، یکبار دیگر سیاست هایی در مخالفت با مسیحیت و نفوذ غرب در کره برقرار کردند و چینی های ژینگ نیز توانستند در زمانی مشابه شورش تایپینگ را فرو بنشانند. بنابراین نفوذ گسترده غربی ها در کره برای مدت نیم قرن دیگر به تعویق افتاد.

مرگ

چولجونگ در ۱۶ ژانویه سال ۱۸۶۴ در ۳۲ سالگی و در حالیکه هیچ وارث مرد در قید حیات و واجد شرایطی برای سلطنت نداشت چشم از جهان فرو بست. تنها پسر وی از یک صیغه رده پائین و نه از ملکه چورین بدنیا آمده بود. گمان می رود مرگ وی آدمکشی مشکوکی توسط طائفه آندونگ کیم بوده باشد، خاندانی که او را پادشاه کرده بود. یکبار دیگر جستجو برای یافتن گزینه ای برای سلطنت در دودمان یی ضرورت یافت. این کار بایست در مکان هایی بسیار دور صورت می پذیرفت.

مقبره پادشاه چولجونگ
منبع ویکی پدیا انگلیسی دایره المعارف جهان جدید سایت فرهنگ و هنر
عضویت
اطلاع از
guest

26 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Farid dahbashi

نظر من اینه یک درصد بیاید فکر کنیم مثل ابتدای فیلم چول جونگ)پادشاه صرفا جوری رفتار میکرده که دشمنان نزدیکش فکر کنن نادون هست ولی با این تفاوت که برخلاف سریالش اون مرد وارد جسم ملکه نشده و طبیعتا اگر ملکه اوت اتفاق براش نمیوفتاد بارها به کمک پادشاه نمیومد و طرف خاندانش یعنی کیم رو میگرفت و در نهایت هم پادشاه نتونشته کاری از پیش ببره ، در کل رو هیچ چیزی زود قطصاوت نکنید نمیشه به طور قطعی گف پادشاه بی مصرفی بوده

ناشناس

تو فیلم که یه چیز دیگس خیلی ام باهوشه چرا این فیلما با احساسات آدم بازی میکنن

مرتضی

درود
من عاشق تاریخ کره هستم
دمت گرم استاد

این سریال اقای ملکه خیلی فیلم خوبیه
ولی طبق این زندگینامه که نوشتین ، کل
فیلم تحریفه ، البته داستان سریال طنز
و از همون اولشم ، مشخص غیر واقعیه

ولی خب ، ب نظرم خوب نیست ، واقعه تاریخی رو اینطور
مسخره و تحریف کنن .

Luna

ولی من نفمیدم آخرش این چونجونگ واقعا خنگ ترین پادشاه تو دوره چوسان بوده؟ ینی اصن نتونس قدرتو کامل دس خودش بگیره¡-¡؟

Luna

ینی چولجونگ اصن نتونس قدرتشو کامل بدست بیاره؟

ناشناس

تو فیلم آقای ملکه خو خیلی پادشاه خفنی بود😢
بدبخت

مهرسا

واقعا ک توی فیلم اقای ملکه اصلا اینطوری نبود ک ولی اینجا میگید بی سواد و دهاتی و خنگ بوده💔😢
حالم گرفته شد

ریحانه

دهاتی بودن نه باعث شرمه نه بده نه اینکه هرکس روستاییه بی سواده یا بی عرضس لطفا فرهنگتو ببر بالا و درست صحبت کن

0724

تو فیلم اقای ملکه هم ملکهء مادر فکر میکرد چول‌جونگ بی‌سواد و هیچی نمیفهمه 😂😂

عسل

سلام ممنون از مطالب عالیتون لطفا بیشتر بنویسید از این پادشاه ممنون

ناشناس

اطلاعات عالی ای بود لطفا در مورد همسر چولجونگ هم بیشتر اطلاعات بدین

هدیه

لطفا؟

ناشناس

مرسی خوب بود

Hesam

ملکه مادر تو فیلم آقای ملکه درست فکر میکرد

Helen
امتیاز :
     

به نظر من به خاطر قدرت زیاد طایفه آندونگ کیم چول جونگ چاره ای نداشته و مس عروسک خیمه شب بازی بوده پس نمیشه همه چیو انداخت گردن چول جونگ

طاها
امتیاز :
     

سلام
اطلاعاتی درباره اعضای دور خاندان سلطنتی هست؟
مثلا فرزندان اولین پادشاهان چوسان در زمان اواسط یا اواخر سلسله اسمی ازشون هست؟
اینو پرسیدم چون نوشتید برای پیدا کردن پادشاه میرفتن تو خاندان های دور تر میگشتن
این درخت خانوادگی تا کجا گسترده شده؟
شما خودت در نظر بگیر هر پادشاه چند تا بچه داشته هر کدوم هم چند تا بچه و میره تا بالت
این در مورد تمام حکومت ها و کشور ها صدق میکنه

هدیه

میشه راجب وزیران ایشون هم اطلاعات بدید؟؟