لی وان یونگ

یه وان یونگ (۱۷ جولای ۱۸۵۸ – ۱۲ فوریه ۱۹۲۶) که به صورت های یی وان یونگ یا لی وان یونگ نیز هجی می شود، همدست ژاپنی ها و خائنی کره ای بود که به علت امضای معاهده انضمام ژاپن – کره در یادها مانده است. این معاهده کره را در سال ۱۹۱۰ تحت قیمومیت حکومت ژاپن قرار داد.

اوایل زندگی و تحصیلات

لی که در خانواده ای مشهور در منطقه گیونگ گی چشم به جهان گشوده بود، در حد فاصل بین سال های ۱۸۸۷ تا ۱۸۹۱ مدت سه سال را در ایالات متحده گذراند. لی عضو موسس باشگاه استقلال بود که در سال ۱۸۹۶ بنیان گذاری شد. او همچنین به حزب اصلاحات متعلق بود که تمایل به غربی سازی و باز کردن دروازه های کشور به تجارت خارجی داشتند.

لی وان یونگ

حرفه شغلی

لی وزیر دولتی مشهوری در زمان معاهده اولسا در سال ۱۹۰۵ بود. او رک ترین حامی پیمانی بود که امپراطوری کره را تحت الحمایه امپراطوری ژاپن می ساخت. این معاهده حق حاکمیت و دیپلماتیک را از کره سلب می کرد. معاهده مذکور با نافرمانی از امپراطور کره گوجونگ امضا شد. لی وان یونگ به عنوان رهبر پنج وزیر (منجمله پارک جه سون، لی جی یونگ، لی گیون تک، گوان جونگ هیون) به حساب می آید که بعدها در کره به عنوان پنج خائن اولسا تقبیح شدند.

در زمان حکمرانی ایتو هیروبومی ژاندارم ژاپن در کره، لی در حد فاصل بین سال های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۰ به سمت نخست وزیر ترفیع یافت. او در وادار ساختن امپراطور گوجونگ به کناره گیری در سال ۱۹۰۷ کارساز بود. این اتفاق پس از آن رخ داد که امپراطور گوجونگ سعی کرد تا در دومین انجمن بین المللی صلح هاگو علنا معاهده اولسا را محکوم کند.

لی در سال ۱۹۰۷ نیز رئیس هفت وزیری بود که از پیمان سال ۱۹۰۷ ژاپن – کره حمایت کرد. این معاهده سبب قرار گرفتن بیشتر امورات داخلی کره تحت کنترل ژاپن شد و به مستعمر سازی کامل کره توسط ژاپن انجامید. بنابراین لی در کره در زمره هفت خائن جونگمی نیز قرار داده می شود. او در سال ۱۹۰۹ در یک سو قصد که توسط  ” گروه ترور پنج خائن اولسا ” صورت گرفته بود به شدت زخمی شد.

حکومت ژاپنی ها

لی وان یونگ در سال ۱۹۱۰ معاهده انضمام ژاپن – کره را امضا کرد که به موجب آن ژاپن کنترل کامل کره را بدست می گرفت. اما امپراطور کره سانجونگ از امضای آن سرباز زد. به دلیل همکاری وی با ژاپنی ها، لی در کره در میان هشت خائن گیونگ سول نیز قرار گرفته است. او در سیستم کازوکو ژاپنی یک عنوان اشرافی دریافت کرد و در سال ۱۹۱۰ به هاکوشاکو (کُنت) تبدیل شد. وی در سال ۱۹۲۱ لقب کوشاکو (مقام مارکیز) را دریافت کرد. لی در سال ۱۹۲۶ درگذشت.

میراث

پس از استقلال کره در پایان جنگ جهانی دوم، مقبره یی نبش شده و بقایای وی تکه تکه شد. این عمل به عنوان ننگین ترین مجازات در مرام کنفسیوسی قلمداد می شود. نام وی در کره جنوبی امروزی به ضرب المثلی برای لفظ ” خائن ” تبدیل شده است.

اما روزنامه استقلال منتشر شده توسط سو جه پیل هرگز حتی یک سطر نیز در باب انتقاد از او ننوشته بود.

قانون ویژه برای باز خرید اموال همدستان حامی ژاپن در سال ۲۰۰۵ در کره جنوبی تصویب شده است و کمیته نیز اموال نوادگان ۹ فرد را که در زمان انضمام کره توسط ژاپن در آگوست ۱۹۱۰ با ژاپنی ها همکاری می کردند توقیف نمود. یی در میان آن افراد سر لیست بود.

وکالت نامه عام داده شده به لی وان یونگ که توسط امپراطور سانجونگ امضا و ممهور شده است.

 

منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها