تاریخچه پل ورسک

با تاریخچه پل ورسک همراه شوید

پل ورسک

 

 از قدیم گفته‌اند که لذت مسیر خیلی بیشتر از مقصد است، به همین دلیل هم یکی از اصلی‌ترین معیار‌هایی که بسیاری از افراد برای تعیین مقصد سفر و گردشگری خود در نظر می‌گیرند مسیر زیبا و راحت آن است. در کشور ما زیبایی‌های مناطق مختلف آن‌قدر زیاد است که می‌توان به کلی مقصد را فراموش کرد و از مسیر لذت برد!

پل ورسک، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل راه‌آهن کشور!

در این مطلب در وبسایت تاریخ ما همراه ما باشید تا به بررسی مسیری بپردازیم که امروزه خودش تبدیل به یک مقصد گردشگری شده است! پل ورسک، به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل راه‌آهن در سطح کشور، امروزه خود تبدیل به یک جاذبه گردشگری و مقصد مسافرتی بسیاری از افراد شده و اهمیت بسیاری پیدا کرده است، پس با ما باشید تا آن را بیشتر بشناسید.

 

درباره پل ورسک

 

پل ورسک که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل راه‌آهن کشور است در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. این پل دارای ارتفاعی بیش از ۱۱۰ متر است و از این نظر شرایط بسیار ویژه و منحصربه‌فردی دارد.

پل ورسک راه ارتباطی دو کوه صعب‌العبور در منطقه است و طولی در حدود ۷۳ متر نیز دارد. ساخت و شروع به کار این پل به دوران پهلوی اول رضا شاه بزرگ و سال ۱۳۱۵ باز می‌گردد. در آن زمان چیزی حدود ۲۶ میلیون ریال برای ساخت این پل هزینه صرف شده است، چیزی که اگر بخواهیم آن را با قیمت‌های امروزی تطبیق بدهیم بیش از ۵۰ میلیارد تومان خواهد شد!

هزینه ساخت این پل از مالیات به دست آمده پرداخت شده است و هنوز هم قوت و استحکام خود را حفظ کرده است. این پل هنوز هم روزی چند بار محل رفت و آمد قطار‌های تهران- ساری و هم‌چنین تهران-گرگان است.

پل ورسک، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل راه‌آهن کشور!

در سال ۱۳۵۶ پل ورسک به ثبت ملی رسید. این پل که با نام پل پیروزی نیز شناخته می‌شود نقش مهمی در جنگ جهانی دوم و پیروزی متفقین ایفا کرده است. شاید جالب باشد بدانید که شاید اگر این پل وجود نداشت هیچ بعید نبود که حالا دنیا در دست و تحت حکومت طرفداران هیتلر بود!

این پل نقش بسیار زیادی در انتقال کمک به اتحاد جماهیر شوری داشت و به همین دلیل نیز در سال ۱۳۲۴ بود که نام پل پیروزی نیز با پیشنهاد وزارت راه آن زمان برای این پل انتخاب شد.

در طی جنگ جهانی دوم از طرف هیتلر به رضاشاه نامه‌ای فرستاده می‌شود مبنی بر اینکه هر چه سریع‌تر پل ورسک و تمامی پل‌ها و تونل‌های مسیر راه‌آهن سراسری را نابود کند. رضاشاه نیز در پاسخ به او علاوه بر اعلام بی‌طرفی خود به او اعلام کرد که به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که به خاک کشور ایران پا بگذارد.

امروزه پل ورسک به عنوان یک سند تاریخی و البته جاذبه گردشگری در کشور ما از شهرت و اهمیت بالایی برخوردار است و سالانه مسافران زیادی برای بازدید از آن مراجعه می‌کنند. وجود این پل در میان طبیعتی بکر و سرسبز از خطه شمالی کشور و هم‌چنین کوهستان زیبای البرز آن را در شرایط منحصربه‌فردی قرار داده است.

این پل در روز‌های بارانی غرق در مه و بوی باران است و به راحتی می‌تواند روح شما را شست‌وشو دهد. معمولاً مسافرانی که برای بازدید از این پل به این منطقه سفر می‌کنند ساعت‌ها مشغول عکاسی و لذت از این پل دیدنی هستند.

پل ورسک، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل راه‌آهن کشور!

 

ساخت پل ورسک

 

داستان از اینجا شروع که در سال ۱۳۰۵ در مجلس شورای ملی صحبت از راهکار و مسیری بود که با کمک آن بتوان دسترسی‌ای میان شمال و جنوب ایران شکل داد.

در این مجلس طرح احداث راه‌آهن سراسری ایران به تصویب رسید و برای آن هم از نیرو‌های خارجی کمک گرفته شد. اجرای این طرح بر عهده شرکتی دانمارکی به عنوان کامپساکس قرار گرفت. گروه سازنده این پل همگی از مهندسان خبره و متخصص بودند و برای ساخت آن تضمینی ۷۰ ساله داده‌اند.

در فرآیند ساخت راه‌آهن تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه راه‌آهن احداث شده باید از روستای عباس‌آباد یا همان ورسک نیز بگذرد. در نتیجه نقش این پل در ساخت راه‌آهن ایران در آن دوره از اهمیت بالایی برخوردار بود.

در هنگام ساخت پل ورسک برای آنکه بتوان شرایط مناسبی را برای عبور قطار فراهم کرد مسافتی در حدود ۱۱ کیلومتر بعد از روستای ورسک به صورت سه پله و روی دامنه کوه احداث شد. این کار باعث می‌شد که شیب بالای منطقه بشکند و رفت و آمد از آن راحت‌تر باشد.

پل ورسک، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل راه‌آهن کشور!

امروزه ساخت این مسیر با نام‌های سه پله و یا سه خط طلا نیز شهرت دارد. سه خط طلا در واقع در سه کیلومتری پل ورسک و بعد از آبادی ورسک قرار دارد و به کم کردن شیب و البته افزایش ضریب قدرت لوکوموتیو‌ها کمک می‌کند.

یکی دیگر از اقداماتی که در رابطه با پل ورسک صورت گرفت احداث تونلی بود که در زیر رودخانه ورسک قرار دارد. این کار باعث شد که از صدمات احتمالی طغیان رودخانه جلوگیری شود و مانعی برای تخریب منطقه به وجود آید.

باید گفت که برای ساخت پل ورسک از ملات سیمان و شن شسته شده و هم‌چنین آجر استفاده شده است. این پل دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و همان‌طور که گفته شد ۱۱۰ متر ارتفاع است، به همین دلیل می‌توان گفت که مجموعاً حجم این پل چیزی حدود ۴۵۰۰ مترمکعب است.

این پل به عنوان یکی از پل‌های استراتژیک ایرانی در میان سایر مناطق مشابه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل نیز به ثبت تاریخی ملی دست یافته است.

پل ورسک، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل راه‌آهن کشور!

 

اقامت در پل ورسک

 

وقتی تصمیم به بازدید از پل ورسک را دارید احتمالاً به چگونگی اقامت در این منطقه نیز فکر می‌کنید. امروزه خانه‌های ویلایی بسیاری در اطراف این منطقه وجود دارند که به مسافران اجاره داده می‌شوند. علاوه بر این هتل‌هایی که در اطراف این منطقه و در شهر‌های مختلف استان مازندران قرار دارند نیز می‌توانند شرایط مناسبی را برای اقامت شما در این منطقه فراهم کنند.

توصیه ما این است که قبل از رفتن به این منطقه حتماً هم از وجود هتل و خانه اطمینان خاطر حاصل کنید و پیشاپیش آن‌ها را رزرو نمایید و هم آنکه با بررسی شرایط راه‌ها و آب‌وهوای موجود در این منطقه از امنیت و شرایط مساعد آن برای سفر خود مطمئن شوید.

منبع bartarinha
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها