قدیمی ترین قنادی تهران کجا بود؟

کافه نادری در خیابان جمهوری تهران در رمزه ابنیه با ارزش تاریخی قرار می گیرد که اسمش با خیل کثیری از وقایع و اتفاقات فرهنگی تاریخ ایران گره خورده است.

سال ١٣٠۶ یک مهاجر ارمنی به نام «خاچیک مادیکیانس» در خیابان نادری کافه‌ای به سبک فرنگی‌ها راه‌اندازی می‌کند که خیلی زود به معروف‌ترین پاتوق روشنفکران و اهالی پایتخت‌نشین تبدیل می‌شود. آقای مادکیانس قبل از راه‌اندازی این کافه در خیابان جمهوری که پیش از آن به نادری مشهور بود، قدیمی ترین قنادی و شیرینی‌پزی مدرن تهران روبه‌روی سفارت انگلیس در همین مکان فعلی افتتاح کرد. بعد از مدتی هم به این نتیجه رسید راه‌اندازی یک کافه به سبک فرنگی‌ها می‌تواند پر رونق و مشتری باشد، دست‌به‌کار راه‌اندازی کافه شد. نام خیابان نادری را هم  روی کافه گذاشتند.

کافه باسوادان

 کافه نادری قدیمی ترین کافه رستورانی بود که غذاها و نوشیدنی‌های فرنگی را وارد ایران کرده و برای نخستین بار پایتخت نشینان طعم کافه گلاسه، قهوه ترک، قهوه فرانسه، یونانی را چشیدند. علاوه بر آن نخستین غذاهای فرنگی مانند: بیف استراگانوف،بیفتک و شاتوبریان و … در این کافه به مشتریان ارائه شد. از سال‌های ۱۳۱۵ و ۱۳۲۰ به بعد کافه نادری معتبرترین پاتوق روشنفکران معاصر شد و افرادی مانند:صادق هدایت،سیمین دانشور،احمد فردید،نیما یوشیج،جلال آل‌احمد،نصرت رحمانی،احمد شاملو و… پای ثابت این کافه شدند.

به‌دنبال آن افراد علاقه‌مند به دیدار سلبریتی‌های زمان خود ، پاتوقشان همین کافه بود. نکته جالب‌تر کافه نادری به نسبت گراند هتل از اولین مجموعه‌های مدرن پذیرایی و اقامتی تهران اجتماعی بودن این کافه است در واقع افراد ثروتمند بیشتر به گراند می‌رفتند واما قشر متوسط و روشنفکر جامعه بیشتر وقت خود را در کافه نادری می‌گذراندند. مشتریان کافه نادری همگی جز افراد تحصلیکرده و کتابخوان جامعه بودند و  به تقلید از آنچه در اروپا جریان داشت  می‌نشستند. آنها درباره شعر و ادبیات به ویژه تئاتر که آن زمان میان قشر روشنفکر تازگی داشت، صحبت می‌کردند. بسیاری از مردم هم برای دیدن چهره مطرح فرهنگی و هنری ورزشی راهی این کافه می شدند. در دل همین نشست ها و گعده ها بسیاری از رویدادهای تاریخی کشور چه آشکارا یا مخفیانه رقم خورد.

قدیمی ترین

منبع تابناک
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها