شخصی که سیاه پوستان آمریکایی را مسلمان کرد

لوئیس تنها معمار مشهور خانواده نبود. او از خانواده بزرگی از معماران بود و برادرش «والتر» نیز شهرت بسیاری در این زمینه داشت؛ والتر بود که پس از گرویدن به اسلام به ساخت دو جامعه مهم مسلمانان یکی در «پیتسبرگ» و دیگری در «لس آنجلس» کمک کرد.

 

بلینگر جوان تر که پس از گرویدن به اسلام نام خود را به «سعید اکمل» تغییر داد نقش مهمی در روی آوردن آمریکایی های آفریقایی تبار به اسلام در اواسط قرن بیستم ایفا کرد.

 

آنچه «سعید اکمل» انجام داد به پیتسبرگ کمک کرد تا مرکز اولیه مسلمانان سیاه پوست در ایالات متحده باشد.

خانواده لوئیس

بلینگرها معمار بودند و ریشه آنها در کارولینای جنوبی بود؛ جایی که لوئیس در سال ۱۸۹۱ و والتر یک دهه بعد به دنیا آمدند. در قرن بیستم، بلینگرها در چارلستون مستقر و بخشی از طبقه متوسط شهر شدند.

 

برادر بزرگ تر خانواده یعنی لوئیس برای اینکه در کارهای معماری خود پیشرفت کند به پیتسبرگ رفت و در آنجا در تجارت ساختمان به موفقیت دست یافت، او خیلی خوب کار کرد و سپس از پدر و برادش والتر خواست به او کمک کنند.

 

والتر مستقیما به پیتسبرگ نرفت.او مدت کوتاهی در شهر نیویورک زندگی کرد و در آنجا با «مارگارت علی»، دختر یک مهاجر مسلمان هندی ازدواج کرد. اولین فرزند این زوج به نام «گلن» در سال ۱۹۱۹ در نیویورک به دنیا آمد. در سال ۱۹۲۲ خانواده جوان برای مدت کوتاهی در چارلستون زندگی کردند و سپس به سایر اعضای خانواده در پیتسبرگ پیوستند.

بازگشت

پیتسبرگ دو موج مهاجرت سیاهپوستان از جنوب را تجربه کرد. اولین مورد در سالهای قبل از ۱۸۵۰ و تصویب قانون برده داری رخ داد. دومی در طول مهاجرت بزرگ اتفاق افتاد که درست پس از جنگ جهانی اول به اوج خود رسید. در اواخر دهه ۱۹۲۰ پیتسبرگ جمعیت رو به رشدی از مهاجران سیاهپوست جنوبی داشت که به اسلام گرویدند.

 

بسیاری از مسلمانان سفر خود از مسیحیت به اسلام را به عنوان تغییر دین توصیف نمی کنند؛ برای آنها این این سفر در حقیقت دوباره پیوستن به وضعیت معنوی است که در آن متولد شده اند که به آن «بازگشت» می گویند . بازگشت والتر پس از ازدواج با مارگارت آغاز شد.

 

«پاتریک بوون»، کارشناس برجسته تاریخ گرایش به اسلام در ایالات متحده در مقاله ای در سال ۲۰۱۸ در مورد تاریخ می نویسد: تا سال ۱۹۳۷، پیتسبرگ دارای ۱۸۰۰ مسلمان آفریقایی-آمریکایی بود که آن را به یکی از بزرگترین جمعیت مسلمانان سیاه پوست در کشور تبدیل می کرد».

 

والتر بلینگر زمانی وارد پیتسبرگ شد که مبلغان مسلمان مستقر در «کلیولند» و «فیلادلفیا» به طور فعال مشغول جذب افراد به اسلام بودند.

 

«رابرت دانین»که یک «انسان شناس» است دهه ۱۹۲۰ را به عنوان دوره فشرده بشارت اسلامی با رهبران کاریزماتیک که مساجد را در سرتاسر ایالات متحده تأسیس کردند، توصیف می کند.

 

در آن زمان دره رودخانه اوهایو و پیتسبرگ به نقاط کانونی برای گردهمایی مسلمانان تبدیل شدند و «والتر بلینگر» که نام اسلامی «سعید اکمل» را برگزید به یک شخصیت برجسته محلی و ملی تبدیل شد.

 

دانین در سال ۲۰۰۲ در کتاب خود با عنوان «سفر سیاهان به اسلام» می نویسد: اکمل دعوت به تبلیغ اسلام را تکرار و بر اهمیت ساختن مساجد در آمریکا به عنوان یک چشم انداز دائمی تاکید کرد.

مسلمانان سیاهپوست اولیه در پیتسبرگ

وقتی سعید اکمل فعالیت های خود را آغاز کرد جامعه مسلمانان سیاهپوست پیتسبرگ در حال ایجاد نهادهای رسمی بود. در سال ۱۹۲۸، آنها «انجمن رفاه مسلمانان آفریقایی آمریکا» را تشکیل دادند. این سازمان غیرانتفاعی که در شهرستان «آلگنی» ثبت شد شامل یک هدف عالی یعنی اتحاد مسلمانان بود.

 

به این ترتیب ریشه کن کردن تفاوت های نژادی در اواخر قرن بیستم تبدیل به یک روند برای پیروان اسلام در پیتسبرگ شد.

 

مسلمانان اولیه در پیتسبرگ در فضاهای اجاره ای با هم ملاقات می کردند ، رهبران اسلامی در ابتدا گروه هایی را در نماز و آموزش دینی رهبری می کردند.

 

تا سال ۱۹۴۳، پیتسبرگ دارای یک جامعه مسلمان استوار بود که سعید اکمل یکی از رهبران آن بود. او لقب «شیخ» به معنای معلم را به خود اختصاص داده بود و مردم گاه از او به عنوان امام یاد می کردند.

 

او همه سنت های اسلام را مطالعه کرد و تمام تلاش خود را برای اجرایسنت های اسلامی انجام داد.

 

در سال ۱۹۴۳، اکمل یکی از ۱۰ مرد و زنی بود که اولین مسجد مسلمانان پیتسبرگ را تأسیس کرد . اکمل همچنین یک رهبر نوظهور در صحنه ملی بود که در آنجا به عنوان خزانه دار اتحاد جامعه اسلامی آمریکا خدمت می کرد.

 

مکان دائمی اولین مسجد «پیتسبرگ» در یک آپارتمان دو طبقه آجری در خیابان ویلی بود .«اکمل»، «غنی» و یکی دیگر از معتمدین به نام « صلاح قاسم» این ملک را در ژوئن ۱۹۴۴ خریداری کردند.

 

«ساراجمیلا مارتین» که تاریخ این مسجد را در سال ۱۹۷۹ نوشت گفت که تاسیس این مسجد یک لحظه مهم در پیتسبرگ و تاریخ اسلام در آمریکا بود.

 

مورخان، اولین مسجد مسلمانان پیتسبرگ را به عنوان اولین مؤسسه رسمی کشور توصیف می کنند که توسط آمریکایی‌های بومی تاسیس شد.

رفتن به لس آنجلس

در سال ۱۹۵۰، سعید اکمل با یک معمار سابق پیتسبرگ که در شهر لس آنجلس واقع در ایالت کالیفرنیا زندگی می کرد آشنا شد و همکاری خود را با او آغاز کرد.

 

حرکت اکمل به کالیفرنیا توسط محققان تاریخ اسلام به عنوان یک رویداد مهم شناخته شده است.

 

بوون این انتقال را در کتاب خود در سال ۲۰۱۵ اینگونه توضیح داد: سعید اکمل به لس آنجلس نقل مکان کرد و در آنجا با جامعه محلی با اکثریت مهاجر مراودات خود را آغاز کرد، اما بعد از این انتقال در حقیقت ساحل شرقی و غرب میانه از داشتن یک رهبر مهم و تاثیرگذار محروم شد

لزوم کار برای شناخت بیشتر «سعید اکمل

به جز تاریخ مربوط به ساخت اولین مسجد پیتسبرگ که در نشریه های آکادمیک گران قیمت در مورد تاریخ اسلام در ایالات متحده آورده شده است ،مشارکت ها و فعالیت های دیگر سعید اکمل برای اکثر ساکنان پیتسبرگ و آمریکا ناشناخته باقی مانده است.

 

«طاهارا اکمل» ،نوه سعید اکمل معتقد است که افراد بیشتری باید داستان پدربزرگش را بدانند چرا که او کمک زیادی به استقرار اسلام در آمریکا کرد و به همین دلیل کارهای بیشتری به ویژه از طریق رسانه ها باید برای شناخت او ،زندگی اش و کارهایی که برای اسلام و مسلمانان در آمریکا انجام داده است، صورت بگیرد.

منبع خبرآنلاین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها