پدر هیتلر: چگونه پسرم دیکتاتور شد؟!

پژوهشی جدید بر مبنای نامه‌های تازه یافت شده نشان می‌دهد هیتلر بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شد متاثر از پدرش بوده است. بر پایه این پژوهش هیتلر در خصوصیاتی نظیر خودشیفتگی و یهودی‌ستیزی به پدرش شباهت داشته است.

بررسی‌های یک پژوهشگر نشان می‌دهد شخصیت آدولف هیتلر بیش از آنچه تصور می‌رود تحت تاثیر پدرش بوده و از جنبه‌های متفاوتی به او شباهت دارد. به گزارش خبرگزاری آلمان حاصل این پژوهش دو روز پیش (دوشنبه چهارم اسفند/ ۲۲ فوریه) منتشر شد.

رومان زندگروبر، تاریخ‌نگار اقتصادی با استناد به اسنادی که تازه پیدا شده می‌گوید آلوئیس هیتلر Alois Hitler که مامور گمرک بود مانند پسرش فردی خودآموخته بوده و خودش را زیاد دست بالا می‌گرفته است.

این تاریخ‌نگار برای پژوهش خود به ۳۱ نامه تا کنون ناشناخته استناد کرده که آلوئیس در حدود ۳۵ صفحه تایپ شده با ماشین تحریر خطاب به خریدار خانه دهقانی خود نوشته است. این نامه‌ها در یک اتاق زیرشیروانی در ساختمانی در اتریش کشف شده‌اند.

به گفته زندگروبر، آلوئیس هیتلر همیشه خود را یک کشاورز محترم و دانا وانمود می‌کرد که از همه بهتر است در حالی که او هیچ تجربه عملی در این امور نداشته است. زندگروبر در کتابی زیر عنوان “پدر هیتلر. چگونه پسرش دیکتاتور شد” تصویر جدیدی نیز از شکل‌گیری شخصیت یهودی‌ستیز آدولف هیتلر ارائه می‌کند.

در یک کتابچه ۶۰ صفحه‌ای به قلم آگوست کوبیتسک، دوست دوران نوجوانی هیتلر که نخستین بار ۱۹۴۳ منتشر شد آمده است که روحیه یهودی‌سیتزی شدید از همان دوران نوجوانی و زندگی در شهر لینتس Linz اتریش در هیتلر شکل گرفته بود.

این برداشت ادعای هیتلر در کتاب “نبرد من” مبنی بر تمایل به یهودی‌ستیزی در دوره جوانی و زندگی در وین را رد می‌کند. زندگروبر می‌گوید برخلاف این ادعا، هیتلر تنها دو ماه پس از ورود به وین عضو یک انجمن ضد یهودی شده بود.

۱۸ بار اسباب‌کشی در ۱۸ سال اول زندگی

نگاهی دقیق‌تر به دوران کودکی و نوجوانی هیتلر تصویری از یک زندگی بسیار ناپایدار و ناآرام را نمایش می‌دهد؛ خانواده آدولف هیتلر ۱۸ سال نخست زندگی او ۱۸ بار اسباب‌کشی و خانه عوض کرده‌اند.

تا کنون درباره دو سال از زندگی خانواده هیتلر در دو خانه در منطقه اورفار Urfahr حومه شهر لینتس هیچ‌گونه اطلاعاتی فاش نشده است. رومان زندگروبر احتمال می‌دهد علت این مسئله تعلق یکی از این خانه‌ها به ثروت‌مندترین یهودی شهر لینتس باشد.

آلوئیس هیتلر، پدر آدولف هیتلر
این تاریخ‌نگار گمان می‌برد که یکی از جنبه‌های شخصیت آلوئیس هیتلر تحقیر و رویگردانی از مقتدران بوده است؛ او گرچه به وضوح مخالف روحانیت بود، اما برای به رخ کشیدن یونیفورم خود در مراسم نیایش کلیسا شرکت می‌کرد.

او می‌گوید هیتلر هم با آنکه با مذهب و کلیسا میانه خوبی نداشت تا پایان عمرش از ترک رسمی کلیسای کاتولیک خودداری کرده است. با وجود رویگردانی از مقتدران، ظاهرا یکی دیگر از خصوصیاتی که از پدر هیتلر به او ارث رسیدن اقتدارگرایی و خشونت است.

رومان زندبرگروبر در گفت‌وگویی با هفته‌نامه “اشپیگل” می‌گوید پدر آدولف هیتلر بسیار خشن بود و پسرش را نیز کتک می‌زد. او افزود گرچه این کار در آن زمان شایع بود، اما کتک خوردن آدولف از پدرش بیش از حد طبیعی بوده است.

مطابق یافته‌های این پژوهشگر تاثیر شخصیت پدر بر آدولف هیتلر چنان عمیق بوده که او تا مدت‌ها امضای پدرش را کپی می‌کرد.

تنها نافرمانی مشهودی که از دوران نوجوانی هیتلر شناخته شده خودداری او از خواست پدرش برای خدمت در دستگاه اداری دولتی بوده است. زندگروبر می‌گوید هیتلر سودای هنرمند آزاد بودن در سر نداشت و نمی‌خواست جا پای جای پدرش بگذارد.

هیتلر از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ صدراعظم حکومت نازی‌ها موسوم به رایش سوم بود. او در دوران صدارتش آتش دومین جنگ جهانی را شعله‌ور کرد و مرتکب هولناک‌ترین جنایت‌های جنگی تاریخ، از جمله کشتار میلیون‌ها یهودی شد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها