تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

ریشه‌ یابی شهرهای استان قم

استان قم به مرکزیت شهر قم، در شمال غرب کشور ایران واقع شده است. استان قم چیزی در حدود ۰.۸۹ از مساحت کل کشور ایران را در بر می‌ گیرد! استان قم دارای یک شهرستان، چهار بخش، ۹ دهستان و همچنین ۳۶۳ آبادی دارای سکنه می باشد.

قم در سال های دور، توسط مهاجرانی که از یمن به ایران هجرت کرده بودند، تشکیل شده است؛ به استناد آثار و اشیای بازمانده و همچنین صراحت متون تاریخی، قم در پیش از اسلام، شهر معتبر و نسبتا بزرگی بوده است!

 

قم در منطقه‌ ای خشک و کویری قرار گرفته است! بد نیست بدانید شهر قم، جزو معدود شهرهای جهان است که تقریبا در تمام طول تاریخ اسلام فقط و فقط شیعه نشین بوده است!

دقت داشته باشید یافته‌ های باستان‌ شناختی به دست آمده، حاکی از آن است که منطقه ی قم حداقل از هزاره ی پنجم قبل از میلاد مسیح، مسکونی بوده است! در توضیح دقیق تر می توان گفت قم در سال های دور، توسط مهاجرانی که از یمن به ایران هجرت کرده بودند، تشکیل شده است؛ به استناد آثار و اشیای بازمانده و همچنین صراحت متون تاریخی، قم در پیش از اسلام، شهر معتبر و نسبتا بزرگی بوده است.

قم یک سرزمین نیمه خود مختار در طول حکومت خلفای بنی‌ امیه و خلفای بنی‌ عباس به شمار می آمد که با آمدن، وفات و در نهایت دفن حضرت معصومه (س) در این شهر، باعث شرافت و منزلت این سرزمین شد. شهر قم قدمت ۵۰۰۰ ساله ای دارد که این ادعا توسط دانشگاه آکسفورد تایید شده می باشد.

 

ریشه‌ یابی نام شهرهای استان قم

ریشه ی نام شهر قم به ” کومه ” به معنای آلاچیق مانندی باز می گردد که چوپانان آن را برای برای استراحت خود می ساختند! همچنین بنابر داستانی، نام قم از یک حدیث منسوب به پیامبر اسلام (ص) گرفته شده است. توجه داشته باشید قم چندین نام دارد که از جمله نام های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

” مجمع انصار القائم (عج) ” یعنی محل تجمع یاران امام زمان (عج)،

” مأوی للفاطمیین ” یعنی پناهگاه منسوبین به فاطمه زهرا (س)،

و ” شهر خون و قیام “؛ دقت داشته باشید این عنوان به دلیل نقش فعال این شهر در تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی به این شهر داده شده است!

 

لازم به بیان است قم واژه‌ ای سکایی بوده است؛ واژه ای به معنای رودخانه که امروزه در زبان‌ های کردی و مازندرانی به صورت واژه ی ” چَم ” باقی مانده‌ است! البته در دوره‌ های پس از مهاجرت سکاها، به کل منطقه اطلاق شده‌ است. اصل این واژه ” کُم ” و ” کومش ” بوده است که به صورت ” قومس ” درآمده است و ابتدا به قم و سپس به کل منطقه تا سرزمین سمنان اطلاق شده‌ است.

منبع : جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.