تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

راهنمای سفر به آفریقای جنوبی

در راهنمای سفر به آفریقای جنوبی با نکات مهم در مورد سفر به این کشور زیبا آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

آفریقای جنوبی در منطقه‌ی زمانی (GMT+2) واقع شده و یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

آفریکانس، انگلیسی به علاوه‌ی ۹ زبان آفریقایی

واحد پول

راند (XOF)

نوع برق شهری

برق شهری در آفریقای جنوبی ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها در این کشور از نوع D ،M و N است که در تصویر زیر مشخص شده‌اند.

آفریقای جنوبی

کد کشور

+۲۷

شماره‌های اضطراری

آمبولانس: ۱۰۱۷۷

شماره اضطراری از تلفن همراه: ۱۱۲

شماره اضطراری ملی: ۱۰۱۱۱

جهت رانندگی

چپ

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی کیپ تاون

دوربان – فرودگاه بین‌المللی کینگ شاکا

ژوهانسبورگ – فرودگاه بین‌المللی اولیور تامبو

وضعیت آب‌و‌هوایی

آفریقای جنوبی به طور کلی آب‌و‌هوای ملایم و خوبی دارد و تعداد زیادی از روزهای سال آفتابی هستند. عامل اصلی تاثیرگذار در شرایط آب‌و‌هوا، ارتفاع و اقیانوس‌های اطراف است. هر ۱۰۰۰ متر ارتفاع تقریبا ۶ درجه از دمای هوا می‌کاهد. ساحل شرقی در کنار اقیانوس هند قرار دارد که دارای جریان‌های گرم است. ساحل غربی در کنار اقیانوس اطلس واقع شده و دارای جریان‌های سرد است. تابستان و زمستان آفریقای جنوبی، در تضاد با تابستان و زمستان اروپا و آمریکای شمالی قرار دارد.

فصل خشک از ماه مه تا سپتامبر ادامه دارد و زمستان است.

تقریبا در تمام طول زمستان بارندگی وجود ندارد و رطوبت بسیار کم است. با کمبود آب، حیات وحش در اطراف منابع آب قابل پیش‌بینی جمع می‌شوند. کیپ غربی، بارش زمستانی دارد و سرد و مرطوب است.

فصل مرطوب از اکتبر تا آوریل ادامه دارد و تابستان است.

در این فصل بارندگی اتفاق می‌افتد و ساحل اقیانوس هند بسیار گرم است، رطوبت زیادی دارد و دما به ۳۰ درجه می‌رسد. در این فصل از سال، گرمای غیرقابل تحملی در صحرای کالاهاری جریان دارد و دمای هوا به بالای ۴۰ درجه می‌رسد.

بهترین زمان برای سفر به آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یک مقصد گردشگری برای تمام فصول است. به خاطر تنوع در آب‌و‌هوا که در مناطق مختلف وجود دارد، با توجه به برنامه‌ی سفرتان می‌توانید بهترین فصل سفر را انتخاب کنید.

بهترین زمان برای تماشای حیات وحش

بهتر است در ایام تعطیلات مدارس آفریقای جنوبی به این کشور سفر نکنید

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی کروگر و بیشتر پارک‌های حیات وحش، از ماه مه تا سپتامبر است. این مدت، فصل خشک سال است و حیوانات اطراف منابع آب و رودها جمع می‌شوند. این زمان در واقع فصل خلوت و کم‌گردشگر سال است. بهتر است که در ایام تعطیلات مدارس آفریقای جنوبی به این کشور سفر نکنید. تعطیلات اصلی در ماه دسامبر هستند یعنی در فصل زمستان زمانی که صبح‌ها و شب‌ها هوا سرد است. ماه‌های مه و سپتامبر، زمان خوبی برای سفر هستند چون هوا زیاد سرد نیست به خصوص در ماه سپتامبر که بهترین زمان برای تماشای حیات وحش است.

های سیزن (High Season) یا فصل پرگردشگر سال از اکتبر تا مارس ادامه دارد. فصل خلوت سال از آوریل تا سپتامبر است. بهترین آب‌و‌هوا را در فواصل ماه‌های آوریل تا مه و سپتامبر تا اکتبر تجربه خواهید کرد. در این مدت آب‌و‌هوا بسیار مطبوع است اما در فاصله‌ی ژوئن تا آگوست، هوا سرد است.

بهترین زمان برای تماشای حیات وحش آفریقا، فصل خشک سال است

فصل خشک سال در آفریقا بهترین زمان برای تماشای حیات وحش است. بارندگی کمتر است یا اصلا باران نمی‌بارد، آسمان صاف‌تر است و بیشتر روزها آفتابی هستند. حشرات کمتری وجود دارد و چون فصل خلوت سال است، پارک‌ها معمولا خلوت هستند. صبح‌ها و شب‌ها هوا سرد می‌شود.

در فصل مرطوب سال، بعد از اولین بارندگی،طبیعت و مناظر سبز می‌شوند و موقعیتی مناسب برای تماشای پرندگان مهاجر را فراهم می‌کنند. در این فصل، تماشای حیات وحش، سخت‌تر می‌شود. در ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه هوا گرم‌تر و پارک‌ها شلوغ‌تر می‌شوند.

البته در تمام طول سال می‌توانید در بیشتر پارک‌ها، به تماشای حیات وحش بروید اما بهترین زمان برای این کار، فصل خشک است.

اگر برای سفر به آفریقا برنامه و جاذبه‌ی خاصی را مد نظر دارید، حتما باید پیش از سفر ابتدا برنامه‌ی سفر خود را تنظیم کنید و سپس با توجه به این برنامه‌ی سفر و جاذبه‌هایی که در نظر گرفته‌اید، زمان مناسب برای سفر را تعیین کنید.

هزینه‌های سفر

هزینه‌های روزانه در سفر به آفریقای جنوبی به شرح زیر است:

  • سفر ارزان: حداقل ۱۰۰۰ راند

این هزینه شامل هزینه‌ی یک تخت در هاستل از ۱۶۰ راند، غذای ارزان کمتر از ۷۵ راند، هزینه‌ی حمل و نقل در حدود ۴۱۰۰ راند است. البته در سفر ارزان هزینه‌ی بازدید از جاذبه‌های گردشگری محاسبه نشده است.

  • سفر میان‌رده: از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ راند

این هزینه شامل هزینه‌ی اقامت در اتاق دوتخته یعنی در حدود ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ راند، غذای میان‌رده از ۷۵ تا ۱۰۰ راند و هزینه‌ی رفت‌و‌آمد ۶۹۰ راند است.

  • سفر گران: بیش از ۲۰۰۰ راند

 این هزینه شامل اتاق دو تخته بیش از ۱۵۰۰ راند، غذای خوب بالای ۱۵۰ راند، ۹۵۰ راند هزینه‌ی پرواز ژوهانسبورگ به کیپ تاون و سافاری بازدید از حیات وحش در حدود ۴۰۰ راند است.

جاذبه‌های گردشگری

آفریقای جنوبی جاذبه‌های گردشگری متعدد و متنوعی دارد. از حیات وحش منحصربه‌فرد و مشهورش گرفته تا چشم‌اندازهای زیبای بیابانی و چندین پارک ملی بزرگ و مشهور. علاقه‌مندان به حیات وحش از سراسر دنیا به این کشور سفر می‌کنند. علاوه بر این، صخره‌های مرجانی، رشته‌کوه، سواحل متعدد در کنار شهرهای شلوغ و پرهیاهو بخشی از جاذبه‌های گردشگری این کشور پهناور را تشکیل می‌دهند.

۱. پارک ملی کروگر (Kruger)

آفریقای جنوبی

پارک ملی کروگر یکی از مشهورترین پار‌ک‌های سافاری دنیا است. این پارک در حدود ۳/۵ تا ۴/۵ ساعت با ماشین از ژوهانسبورگ فاصله دارد و فرصتی فوق‌العاده را برای گردشگران فراهم می‌کند تا ۵ حیوان مشهور آفریقایی مشهور به Big Five را از نزدیک ببینند: شیر، پلنگ، بوفالو، فیل و کرگدن. علاوه بر این‌ها، تنوع بی‌نظیر و فوق‌العاده از سایر جانداران حیات وحش در این پارک وجود دارد. نقاشی‌های صخره‌ای بوشمن‌ها و سایت‌های باستان‌شناسی، بخشی دیگر از جذابیت‌های این پارک هستند. مسیرهای زیادی برای گردش پیاده هم در پارک وجود دارد. پرواز با بالون بر فراز پارک، برای دوستداران ماجراجویی مناسب است. اماکن اقاتی از اردوگاه‌های ساده گرفته تا لژهای راحت، از امکانات این پارک هستند. تعداد زیادی درخت بائوباب در نزدیکی انتهای شمالی پارک ملی کروگر وجود دارند.

۲. کیپ تاون

آفریقای جنوبی

یکی از نفس‌گیرترین و زیباترین شهرهای دنیا، شهر کیپ تاون است که از نظر جمعیت دومین منطقه‌ی مسکونی در آفریقای جنوبی است. طبیعت زیبا و چشم‌نوازی، این شهر رنگارنگ و پرهیاهو را احاطه کرده است؛ شهری که بین کوهستان و دریا قرار دارد. برای اینکه زیباترین چشم‌اندازهای ممکن از این شهر دیدنی را تماشا کنید، از کوه تیبل (Table) بالا بروید یا با تله‌کابین، خود را به قله برسانید. کوه دیگری که می‌توانید از فراز آن، مناظر زیبای شهر را ببینید، کوه Lion’s Head است. در دامنه‌های شرقی کوه تیبل، باغ‌های گیاه‌شناسی Kirstenbosch در یکی از آثار به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسکو، قرار گرفته‌اند. از مسیرها و پیاده‌روهای ساحلی این شهر می‌توانید عبور کنید و از چشم‌اندازها و تفریحات ساحلی لذت ببرید. در خلیج False، پنگوئن‌ها در سواحل طلایی پرسه می‌زنند. سنگپوز Cape Point در جنوب شهر، میزبان گونه‌های متفاوت و نادر جانوری و انواع گیاهان منحصربه‌فرد است. یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری کیپ‌ تاون، اسکله‌ی ویکتوریا و آلفرد است؛ جایی که در آن گردشگران به تفریح و خرید و گشت‌و‌گذار مشغول می‌شوند و در بهترین رستوران‌ها غذا می‌خورند. آکواریوم دو اقیانوس و ده‌ها جاذبه‌ی تفریحی دیگر در این اسکله، میزبان گردشگران است.

۳. پارک حفاظت‌شده‌ی حیات وحش Kgalagadi

آفریقای جنوبی

این منطقه که پارک ملی Kalahari Gemsbok و پارک ملی Gemsbok بوتسوانا را ادغام کرده است، یکی از بزرگ‌ترین مناطق بیابانی در دنیا است. این منطقه در سال ۲۰۰۰ افتتاح شده و در منطقه‌ای دورافتاده در کیپ شمالی واقع شده است. شن‌های قرمزرنگ، درختان خارشتر، علفزارهای طلایی و آسمان آبی، پس‌زمینه‌ای زیبا تشکیل می‌دهند تا زیباترین عکس‌های خود را در سفر به آفریقای جنوبی ثبت کنید. در میان تنوع بی‌نظیر حیات وحش، این محدوده‌ی حفاظت‌شده، میزبان شیر معروف کالاهاری، میرکت، جولای اجتماعی (sociable weavers) و تیزشاخ‌های کالاهاری است.

۴. شهر Stellenbosch، کیپ غربی

آفریقای جنوبی

یکی از شهرهای زیبای آفریقای جنوبی، همین شهر است که امروزه به عنوان یک شهر دانشگاهی شناخته می‌شود. مناظر زیبا و زندگی شهری پرشور و هیجان در این شهر جریان دارد. علاقه‌مندان به غذا از سفر به این شهر بسیار لذت می‌برند چون تعدادی از بهترین رستوران‌های آفریقای جنوبی در آن واقع شده‌اند. علاوه بر این رستوران‌ها، کافه‌های متعدد و مشهوری در پیاده‌روهای این شهر وجود دارد که مسافران حین گشت‌و گذار در مناطق تاریخی شهر می‌توانند در آنها بنشینند و دقایقی استراحت کنند. باغ گیاه‌شناسی دانشگاه این شهر و موزه‌های ویلیج (Village) و روپرت (Rupert) از دیگر جاذبه‌های گردشگری آن هستند. علاقه‌مندان به طبیعت هم از سفر به این جا ناامید نمی‌شوند. پیاده‌گردی و دوچرخه‌سواری در طبیعت اطراف شهر، دو مورد از فعالیت‌های تفریحی و ورزشی محبوبی هستند که در مسیرهای ویژه در دل طبیعت و در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی طبیعی Jonkershoek انجام می‌شوند.

۵. دراکنزبرگ (Drakensberg)

آفریقای جنوبی

این منطقه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری است. دراکنزبرگ به معنای کوه‌های اژدها است. بلندترین قله‌های این کشور در همین منطقه قرار دارند. دراکنزبرگ مقصدی فوق‌العاده برای دوستداران حیات وحش و علاقه‌مندان به طبیعت است. مناطق حفاظت‌شده‌ی حیات وحش، پارک‌های ملی، صخره‌های دیدنی و دره‌های زیبا، بخشی از زیبایی‌های این منطقه هستند. بیش از ۸۰۰ گونه‌ی متفاوت از گیاهان گل‌دار در جنگل‌های انبوه این منطقه، درکنار مناظر کوهستانی و آبشارهای زیبا، فرصتی بی‌نظیر برای لذت بردن از طبیعت را فراهم کرده‌اند. پیاده‌گردی و دوچرخه‌سواری در مسیرهای کوهستانی زیبا، دو نمونه از فعالیت‌های تفریحی پرطرفدار در دراکنزبرگ است. به همه‌ی این‌ها، پرواز با بالون بر فراز منطقه را اضافه کنید که لذتی وصف‌ناشدنی دارد.

۶. ساحل گاردن روت (Garden Route)

آفریقای جنوبی

این مسیر ۲۰۰ کیلومتری در سواحل جنوب شرقی این کشور قرار دارد و زیباترین مناظر و چشم‌اندازهای ساحلی را به نمایش می‌گذارد. این مسیر در کنار اقیانوس هند واقع شده است و از خلیج Mossel در کیپ غربی تا رود Storms در کیپ شرقی ادامه دارد. این مسیر زیبا و پرطرفدار از کنار تپه‌های سرسبز، شهرهای ساحلی زیبا، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و صخره‌های ساحلی می‌گذرد. از جذاب‌ترین بخش‌های این مسیر می‌توان به شهر دیدنی Knysna اشاره کرد که تالاب‌ها از یک سو و جنگل از سوی دیگر آن را در آغوش کشیده‌اند. پارک ملی گاردن روت، با دره‌ها، استخرهای طبیعی و جنگل انبوهش، علاقه‌مندان به طبیعت و ماجراجویی را به سوی خود می‌کشاند. بانجی جامپینگ، قایق‌سواری و تماشای نهنگ‌ها، گوشه‌ای از تفریحات بی‌نظیری هستند که در این منطقه می‌توانید تجربه کنید.

۷. پارک iSimangaliso

آفریقای جنوبی

نام این پارک در زبان زولو، به معنای «معجزه و شگفتی» است. نامی که به درستی برای این پارک که میراث جهانی یونسکو است، انتخاب شده است. این پارک که در گذشته با نام Greater St. Lucia شناخته می‌شد، در سواحل شمال شرقی Kwazulu Natal قرار گرفته و ۸ اکوسیستم طبیعی را به هم پپوند می‌دهد: صخره‌های مرجانی، رودخانه‌های پر از کروکودیل، دریاچه، تپه‌های شنی ساحلی، مرداب و ساوانا. به همین دلیل، تعجبی نیست که این منطقه میزبان تنوع وسیع و شگفت‌انگیزی از حیات وحش باشد. بیش از ۵۲۶ گونه از پرندگان در این محدوده زندگی می‌کنند. این شگفتی‌های طبیعی، فرصتی را برای گردشگران فراهم می‌کند تا سافاری‌های کلاسیک را با ماجراجویی‌های ساحلی نظیر ماهیگیری، قایق‌سواری، شنا و غواصی ترکیب کنند.

۸. منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی طبیعی Blyde River Canyon

آفریقای جنوبی

این منطقه‌ی زیبا بین ژوهانسبورگ و پارک ملی کروگر واقع شده است. این پارک میزبان دومین دره‌ی بزرگ آفریقای جنوبی است و پوشش گیاهی و جانوری غنی و منحصربه‌فردی دارد. جنگل‌های نیمه گرمسیری انبوه، آبشار، رود، صخره‌های مرتفع و زیبا که ترکیبی از رنگ‌ها و بافت‌های مختلف را به نمایش می‌گذارند، گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی این پارک هستند. بهترین روش برای گشت و گذار در این پارک، یا قایق‌سواری است یا عبور از مسیرهای زیبای رانندگی. مسیرهای مخصوص پیاده‌گردی هم وجود دارد. امکان سفر با قایق و رودگردی هم در این مجموعه وجود دارد.

۹. جزیره‌ی روبن، کیپ غربی

آفریقای جنوبی

در خلیج تیبل، جزیره‌ی روبن که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، یادگاری از دوران وحشت آپارتاید است. نلسون ماندلا، ۱۸ سال از زندگی خود را در یک سلول کوچک در این جزیره زندانی بود. تورهای بازدید از این جزیره با نمایش‌های چندرسانه‌ای در موزه‌‌ای در اسکله‌ی ویکتوریا و آلفرد آغاز می‌شوند. سپس، گردشگران با قایق به این جزیره منتقل می‌شوند. اگر تمایل دارید که از این تور استفاده کنید حتما آن را از قبل رزرو کنید.

۱۰. گردش‌گاه ساحلی Golden Mile دوربان

آفریقای جنوبی

این گردشگاه ساحلی یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در این کشور و نقطه‌ی شروعی برای تورهای بازدید از شهر است. ماهیگیران، موج‌سواران و شناگران برای لذت بردن از مناظر و امکانات به این منطقه پا می‌گذارند. هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مجموعه‌های تفریحی مختلفی در این محدوده میزبان گردشگران است. گردشگران با سگ‌وی (Segway)، دوچرخه یا پیاده می‌توانند در این منطقه گردش کنند.

۱۱. ژوهانسبورگ و پرتوریا

آفریقای جنوبی

ژوهانسبورگ، پرجمعیت‌ترین شهر آفریقای جنوبی و مقصدی محبوب برای گردشگران و علاقه‌مندان به سافاری است. این شهر به خاطر منابع غنی و ارزشمند فلزات گران‌بها، با عنوان «شهر طلا» هم شناخته می‌شود. ژوهانسبورگ، مرکز اقتصادی و قلب تپنده‌ی این کشور است. جاذبه‌های گردشگری تاریخی متعددی مانند موزه‌ی آپارتاید در این شهر وجود دارد. پرتوریا پایتخت اجرائی و اداری کشور آفریقای جنوبی است. از جاذبه‌های این شهر می‌توان به پارک آزادی، بنای Voortrekker که میراث جهانی یونسکو است، پارک‌ها و باغ‌های متعدد اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.