تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

معرفی بزمجه

بُزمَجّه یا بُزمَجه، که با نام‌های بزمک، بزدوش، بزچوش و بزغاله‌مار) نیز شناخته می‌شود، نام گروهی از خزندگانِ عمدتاً بزرگ‌جثه است که عضو سَردهٔ بزمجه‌ها به‌شمار می‌روند. امروزه نزدیک به ۷۳ گونه بزمجه شناخته شده‌است؛ اگرچه جایگاه اصلی آن‌ها در این سرده و احتمال تعلقشان به سرده‌های مختلف نیاز به بررسی بیشتر دارد. آن‌ها از تیرهٔ بزمجه‌ایان هستند؛ تیره‌ای که شامل بزرگترین مارمولک زنده یعنی اژدهای کومودو است.

 

ویژگی ظاهری

خصوصیات منحصر بفرد بزمجه هاگردن دراز ، دم و پنجه های قوی آنها است ، آنها از ۲۰ تا ۳۰۰ سانتی متر بلندی دارند که روی خاک زندگی می کنند و البته تعدادی از آنها روی درخت و یا در آب نیز زندگی می کنند.

 

نام های دیگر این حیوان

نام های دیگر این حیوان ؛ بزمک ، بزدوش ، بزچوش و بزغاله مار نیز است . آنها از تیره بزرگترین مارمولک یعنی اژدهای کومودو می باشد.

تغذیه

آنها اکثراً گوشت خوار هستند و البته برخی از آنها شکم خود را با تخم سوسمارهای کوچک و ماهی و ..‌. سیر می کنند . و البته به صورت مارها طعمه خود را درسته می بلعند.

 

تولید مثل

آنها از طریق تخم گذاری تولید مثل می کنند و هر بار ۷ تا ۳۷ تخم می گذارند وآنها را در خاک یا تنه خالی درختان جاساز می کنند تا به دنیا بیایند.

نیش

بعضی از انواع بزمجه ها دارای زهر می باشند اما سم آنها دارای باکتری هایی نیست که موجود را از پا در بیاورد.

منبع : جدولیاب

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.