تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

راهنمای سفر به فرانسه

محتوای صفحه
  1. اطلاعات ضروری
  2. زبان رسمی
  3. واحد پول
  4. کد کشور
  5. شماره‌های اضطراری
  6. جهت رانندگی
  7. وضعیت آب‌ و‌ هوا
  8. بهترین زمان برای سفر
  9. بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌ها و گردش‌های شهری
  10. بهترین زمان برای لذت بردن از تفریحات ساحلی
  11. بهترین زمان سفر به فرانسه برای خرید
  12. فصل‌های گردشگری در فرانسه
  13. هزینه‌های سفر
  14. هزینه‌ی اقامتگاه‌ها
  15. هزینه‌ی غذا
  16. هزینه‌ی حمل ‌و نقل عمومی
  17. هزینه‌ی فعالیت‌های تفریحی
  18. میانگین هزینه‌ی روزانه‌ی پیشنهادی در سفر به فرانسه ۴۵ تا ۷۵ یورو
  19. صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  20. پیک‌نیک را امتحان کنید
  21. قطارهای سریع را انتخاب نکنید
  22. از بازارچه‌ها خرید کنید
  23. از سرویس‌های اشتراک سفر استفاده کنید
  24. وعده ناهار را در رستوران بخورید
  25. در سایت کوچ‌سرفینگ، یک میزبان پیدا کنید
  26. از مزایای زیر ۲۶ ساله بودن استفاده کنید!
  27. جاذبه‌های گردشگری
  28. برج ایفل
  29. موزه‌ی لوور
  30. کاخ ورسای
  31. کوت دازور (Côte d’Azur)
  32. مون سن میشل (Mont Saint-Michel)
  33. قصر لوار ولی (Loire Valley Châteaux)
  34. کلیسای نوتر دام شارتر (Chartres Cathedral)
  35. پرووانس
  36. شامونی مون بلان (Chamonix-Mont-Blanc)
  37. روستاهای منطقه آلزاس
  38. کارکاسون (Carcassonne)
  39. بریتانی (Brittany)
  40. بیاریتز (Biarritz)
  41. روکامادور (Rocamadour)
  42. نقاشی‌های باستانی در غار لاسکو (Lascaux)
  43. خیابان شانزالیزه
  44. موزه اورسی (Musee d’Orsay)
  45. خانه اپرای کاخ گارنیه (Palais Garnier Opera House)
  46. میدان کنکورد (Place de la Concorde)
  47. طاق پیروزی (Arc de Triomphe)
  48. کلیسای سنت شپل (Sainte-Chapelle)
  49. باغ‌های لوکزامبورگ (Luxembourg Gardens)
  50. کلیسای سکره کور (Sacré-Coeur) و محله مونمارت
  51. پانتئون (Panthéon)
  52. کلیسای جامع نوتر دام پاریس
  53. رژیم غذایی
  54. سوپ پیاز
  55. راتاتویی
  56. کاسوله
  57. بیف بورگینیون
  58. سوفله شکلات
  59. فلامیش
  60. کنفی اردک
  61. سالاد نیکواز
  62. تارت تاتن

فرانسه، جاذبه‌های دیدنی متعددی دارد و یکی از مقاصد گردشگری محبوب در دنیا است. این کشور زیبا، غذاهایی لذیذ، تاریخی غنی و پربار و فضایی دوست‌داشتنی دارد.

اطلاعات ضروری

زبان رسمی

فرانسوی

واحد پول

یورو

کد کشور

+۳۳

شماره‌های اضطراری

۱۱۲

جهت رانندگی

راست

وضعیت آب‌ و‌ هوا

فرانسه، ۴ منطقه‌ی آب‌وهوایی دارد؛ دریایی مرطوب با تابستان‌های خنک، نیمه قاره‌ای با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم، منطقه متوسط با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم در شمال و منطقه مدیترانه‌ای با زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم در جنوب فرانسه.

آب‌وهوا در پاریس متغیر است. احتمال بارندگی در بهار و تابستان وجود دارد. دمای هوا از ماه مه تا اکتبر بین ۲۰ تا ۲۶ درجه است. بهار در پاریس، ملایم و نسبتا خشک است و پاییز هم نسبتا شبیه بهار است. ماه‌های ژوئیه و اوت، گرم‌ترین ماه‌های سال است. میانگین دمای هوا در ژانویه ۶ درجه و در اوت، ۲۶ درجه است. مرطوب‌ترین ماه سال، اکتبر با میانگین بارندگی ۷۱ میلی‌متر است.

در نواحی جنوبی فرانسه، سواحل مدیترانه خشک‌ترین آب‌وهوا را دارد و بارندگی قابل توجه در بهار و پاییز اتفاق می‌افتد. در تابستان، نواحی ساحلی و مدیترانه‌ای کاملا آفتابی است و نسیم خنکی از سمت دریا می‌وزد. میانگین دمای هوای روز ۲۷ درجه است و ۱۲ ساعت، آفتاب می‌تابد. در تابستان، ۲۵ تا ۳۰ روز از ماه، کاملا خشک است.

در سواحل آتلانتیک و بوردو، آب وهوا، ملایم‌تر است و در زمستان میانگین دمای هوا ۱۱ درجه و در تابستان ۲۷ درجه است و بارش باران در تمام طول سال، توزیع می‌شود.

آب وهوا در آلپ فرانسه از شمال تا جنوب متغیر است. آلپ شمالی آب‌وهوای اقیانوسی دارد و میزان بارندگی آن در طول سال از سایر مناطق بیشتر است. دمای هوا پایین است و زمستان‌های سردی دارد و گاهی برف‌های سنگین می‌بارد.

بهترین زمان برای سفر

راهنمای سفر به فرانسه

فرانسه کشوری نسبتا بزرگ با آب‌وهوا و اقلیم‌های متنوع است. در تمام طول سال می‌توانید برای سفر به فرانسه برنامه‌ریزی کنید و از این بابت محدودیتی ندارید، ولی اگر جاذبه‌ی خاص یا یک مقصد خاص را در نظر دارید، بد نیست که قبل از انتخاب زمان سفر، در مورد آن تحقیق کنید. انتخاب زمان سفر تا حد زیادی به اهداف شما از سفر بستگی دارد. در ادامه بهترین زمان برای سفر به منظور لذت بردن از جاذبه‌های متنوع فرانسه را بررسی می‌کنیم.

بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌ها و گردش‌های شهری

اگر می‌خواهید از جمعیت انبوه گردشگران دور بمانید و فرصتی پیدا کنید تا در هوای مطبوع و ملایم، به جاذبه‌های مختلف سر بزنید، فصل معمولی سال یا همان شولدر سیزن را انتخاب کنید. در بیشتر مناطق فرانسه، ماه‌های مه و سپتامبر فصل معمولی سال است، ولی در پاریس این فصل نسبتا شلوغ است. پاریس یک مقصد گردشگری عالی برای همه‌ی فصل‌های سال است، بنابراین معمولا هیچ موقع از سال، خلوت نمی‌شود، ولی در اوایل مارس و اواخر اکتبر، جمعیت گردشگران، کمتر از سایر مواقع است.

بهترین زمان برای لذت بردن از تفریحات ساحلی

اگر می‌خواهید از تفریحات ساحلی در نواحی جنوبی فرانسه لذت ببرید، باید قبل از سفر بدانید که دمای آب دریا فقط در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر به اندازه‌ای گرم است که برای شنا مناسب باشد. در این فاصله، جمعیت زیادی به این مناطق سفر می‌کنند و خبری از سواحل خلوت نیست. بهترین زمان شاید اواسط سپتامبر باشد که معمولا هنوز آب گرم است و خورشید می‌تابد و از جمعیت گردشگران، کمی کاسته می‌شود. از آوریل تا اکتبر دمای هوا برای گشت‌وگذار و قدم زدن در مناطق ساحلی، مناسب است.

بهترین زمان سفر به فرانسه برای خرید

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، حراج‌های فصلی تابستانی و زمستانی دارند. این حراج‌ها فرصت‌هایی عالی برای علاقه‌مندان به خرید است تا بتوانند با قیمت‌های بسیار مناسب و رقابتی، محصولات مورد نظر خود را بخرند. اگر از دوستداران خرید هستید، از اواسط ژانویه تا اواسط فوریه و از اواخر ژوئن تا اوایل اوت، زمان مناسبی برای سفر به فرانسه است تا بتوانید از حراج‌های تابستانی و زمستانی استفاده کنید. از آنجایی که فرانسه در تابستان بسیار شلوغ است، اگر می‌خواهید از فرصت حراج استفاده کنید و در عین حال دوست دارید تخفیف قابل توجهی در محل اقامت بگیرید و با گردشگران کمتری مواجه شوید، حراج زمستانه را برای سفر انتخاب کنید.

فصل‌های گردشگری در فرانسه

فرانسه هم مثل بسیاری از مقصدهای گردشگری دنیا، سه فصل متمایز گردشگری دارد. یکی های‌سیزن یا فصل شلوغ، لو سیزن یا فصل خلوت و شولدر سیزن یا فصل معمولی.

فصل شلوغ گردشگری در فرانسه از اواسط ژوئن تا اوت و اواسط دسامبر تا اوایل ژانویه است. یعنی فصل تابستان و روزهای تعطیلات که تقریبا در بیشتر کشورهای اروپایی، فصل شلوغ گردشگری است. در این فصل از سال، آب و هوا کاملا برای سفر، ایده‌آل است و می‌توانید از روزهای بلند و آفتابی تابستان لذت ببرید. ولی از طرفی، شلوغ‌ترین فصل برای سفر است؛ در این فصل، صف‌ها طولانی‌تر و قیمت‌ها در بالاترین مقدار خود قرار دارند. در بعضی از مناطق، فصل شلوغ گردشگری تا بعد از تابستان هم ادامه پیدا می‌کند به خصوص در پاریس که نرخ اقامتگاه‌ها معمولا بین ماه‌های آوریل تا اکتبر، به بیشترین مقدار می‌رسد.

فصل شلوغ گردشگری در فرانسه از اواسط ژوئن تا اوت و اواسط دسامبر تا اوایل ژانویه است

فصل معمولی یا شولدر سیزن از آوریل تا اواسط ژوئن و در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ادامه دارد. به غیر از پاریس، فصل معمولی گردشگری بهترین زمان برای سفر به فرانسه است. در این فصل، گردشگران کمی را خواهید دید، دمای هوا ملایم و قابل‌تحمل است و گاهی تخفیف‌های ویژه‌ای در هتل‌ها به مهمانان ارائه می‌شود. در پاریس شولدر سیزن کمی دیرتر از سایر مناطق است و از اواخر فوریه تا مارس و اواسط اکتبر تا اواسط نوامبر ادامه دارد.

فصل خلوت گردشگری در فرانسه از نوامبر تا مارس است البته به غیر از تعطیلات. در فصل خلوت سال، فرصت‌های زیادی برای استفاده از تخفیف‌های مختلف وجود دارد و سفری کم‌هزینه‌تر خواهید داشت. صف‌های جاذبه‌های گردشگری بسیار کوتاه‌تر می‌شود و به خوبی می‌توانید سبک زندگی اهالی شهر را ببینید. ولی در این فصل، شاید آب‌وهوا آنطور که انتظار دارید، ملایم و مطبوع نباشد. اگر به سمت مناطق شمالی سفر می‌کنید، حتما لباس گرم همراه ببرید چون هوا بسیار سرد می‌شود و شب‌ها دما به صفر درجه هم می‌رسد. البته سفر در این فصل مزایای خاص خود را دارد و تماشای منظره‌ی شهر زیبای پاریس زیر بارش ملایم برف، بدون شک، تجربه‌ای است که به ندرت در زندگی‌تان تکرار خواهد شد.

هزینه‌های سفر

هزینه‌های معمول در سفر به فرانسه

هزینه‌ی اقامتگاه‌ها

هزینه‌ی اقامت در خوابگاه هاستل‌ها شبی ۱۵ تا ۴۰ یورو است و این مبلغ به موقعیت هاستل و اینکه در کدام شهر قرار گرفته باشد، بستگی دارد. هزینه‌ی هاستل‌های پاریس از سایر هاستل‌ها به مراتب بیشتر است. اتاق‌های خصوصی در هاستل‌ها، شبی ۷۵ یورو و بیشتر هزینه دارد. هزینه‌ی اقامت در هتل‌های ارزان به ازای اتاق دو تخته از شبی ۶۰ یورو شروع می‌شود. این اتاق‌ها معمولا وای‌فای رایگان و تهویه مطبوع دارند.

اقامتگاه‌هایی که خارج از پاریس، بوردو و ریویرای فرانسه باشند، ارزان‌تر هستند. در وب‌سایت‌هایی مثل Airbnb می‌توانید اتاق یا آپارتمان کامل برای اجاره کردن پیدا کنید. در شهرهای گرانی مثل پاریس، استفاده از این روش، بسیار به‌صرفه‌تر از اقامت در هتل است. کرایه‌های اتاق‌ها در این سایت از ۱۵ یورو شروع می‌شود و کرایه‌ی آپارتمان کامل، شبی ۴۵ یورو است.

هزینه‌ی غذا

در فرانسه اگر بتوانید خودتان غذا را آماده کنید، به میزان قابل توجهی می‌توانید در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید. در بازارهای فرانسه می‌توانید تازه‌ترین و بهترین محصولات غذایی را با قیمت‌های مناسبی بخرید.

انواع نان، پنیر و محصولات پروتئینی به راحتی در بازارها و فروشگاه‌های اطراف‌تان پیدا می‌شود. فقط با ۱۰ یورو می‌توانید برای دو نفر غذا بپزید و نوشیدنی بخورید. ساندویچ‌های آماده‌ای که در سوپرمارکت‌های ارزان محلی عرضه می‌شوند بین ۴ تا ۷ یورو هزینه دارند. در مقابل، غذا خوردن در یک رستوران برای هر وعده بین ۲۰ تا ۳۵ یورو هزینه دارد که شامل نوشیدنی هم می‌شود. اگر خودتان مواد غذایی بخرید و آشپزی کنید، هزینه‌ی خرید مواد غذایی اولیه‌ی مورد نیاز برای یک هفته بین ۴۵ تا ۶۵ یورو می‌شود. می‌توانید از بازارها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار مثلا Aldi و Lidl خرید کنید تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

هزینه‌ی حمل ‌و نقل عمومی

بهترین روش برای سفر در فرانسه و سفر بین‌شهری، استفاده از قطار است ولی این وسیله ممکن است گران تمام شود. برای اینکه هزینه‌های خود را کاهش دهید می‌توانید قطارهای شبانه را رزو کنید. قطارهای پرسرعت موسوم به TGV گران‌ترین نوع قطارها هستند. برای اینکه هزینه‌ی کمتری بپردازید، از قبل بلیط قطار مورد نظر خود را رزرو کنید. برای مسافران زیر ۲۶ سال، تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

انتخاب ارزان‌تر دیگری که دارید، استفاده از اتوبوس است که البته مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و برای زمانی مناسب است که برای بازگشت عجله نداشته باشید و زمان کافی در اختیار داشته باشید. سیستم‌های حمل و نقل شهری بسیار گسترده و کارآمد هستند و به ازای هر سفر بین ۱ تا ۳ یورو هزینه دارند. سرویس‌هایی که از فرودگاه به مرکز شهر و برعکس وجود دارد معمولا مقرون‌به‌صرفه هستند. مثلا برای سرویس فرودگاه شارل دو گل تا پاریس، حدود ۱۰ یورو باید بپردازید. تاکسی گران‌ترین وسیله حمل و نقل است و تا زمانی که واقعا مجبور نیستید، بهتر است که از آن اجتناب کنید.

هزینه‌ی فعالیت‌های تفریحی

هزینه‌ی ورودی بیشتر جاذبه‌ها و موزه‌ها در فرانسه بین ۹ تا ۲۰ یورو است. بالا رفتن از برج ایفل بین ۷ تا ۱۷ یورو هزینه دارد. ورودی کاخ و باغ‌های ورسای ۲۵ یورو است. البته روش‌هایی برای کاهش هزینه‌های ورودی موزه‌ها و جاذبه‌ها وجود دارد که در قسمت بعدی مقاله آن‌ها را عنوان می‌کنیم.

میانگین هزینه‌ی روزانه‌ی پیشنهادی در سفر به فرانسه ۴۵ تا ۷۵ یورو

این هزینه‌ی پیشنهادی در شرایطی است که سفری ارزان داشته باشید و صرفه‌جویی کنید یعنی در هاستل اقامت کنید، بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و زیاد بیرون غذا نخورید و از وسایل حمل‌ و نقل عمومی استفاده کنید. با به‌کاربستن نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، می‌توانید سفری‌ ارزان‌تر داشته باشید. اگر بخواهید سفری لوکس داشته باشید و در هتل‌های خوب اقامت کنید، هزینه‌ی سفرتان به مراتب از این مقدار بیشر می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

فرانسه به خصوص شهرهای بزرگ آن مثل پاریس و بوردو، یک مقصد گردشگری نسبتا گران است ولی این نباید باعث شود که از سفر به این کشور دیدنی صرف نظر کنید و این لذت فراموش‌نشدنی را از دست بدهید. با در نظر گرفتن چند نکته، می‌توانید سفر ارزان‌تری داشته باشید بدون اینکه مجبور باشید از بخش زیادی از خوشی‌های سفر صرف نظر کنید.

پیک‌نیک را امتحان کنید

غذا خوردن در رستوران در فرانسه و به خصوص در شهرهای بزرگ مثل پاریس، یک تفریح جذاب و در عین‌حال بسیار گران است. یک رستوران رفتن به‌راحتی می‌تواند بخش زیادی از بودجه‌ی سفرتان را به خود اختصاص بدهد. گرچه ارزش هزینه کردن دارد ولی گاهی به دلیل محدودیت‌های مالی نمی‌‌توانیم از آن بهره‌مند شوید. به جای رستوران رفتن، می‌توانید پیک‌نیک را امتحان کنید که در بین اهالی فرانسه بسیار رایج است. به فروشگاه‌های اطراف‌تان سر بزنید، مقداری نان و پنیرهای لذیذ فرانسوی و محصولات پروتئینی لذیذ بخرید و در یکی از فضاهای سبز اطراف، یک پیک‌نیک عالی را تجربه کنید. با کمتر از ۱۰ یورو می‌توانید غذایی لذیذ بخورید و اوقات خوشی در دل طبیعت داشته باشید. این کاری است که بین اهالی فرانسه بسیار رایج است و فرصتی عالی برای آشنایی با سبک زندگی مردم این کشور و آشنا شدن با آن‌ها در پارک‌ها و فضاهای سبز است.

قطارهای سریع را انتخاب نکنید

سفر با قطار در اروپا و در فرانسه، ارزان و لذت‌بخش است و البته راحت‌ترین راه برای سفر بین‌شهری در فرانسه است. قطارهای TGV قطارهای پرسرعت و گران هستند ولی اگر قطارهای خط Eurail را انتخاب کنید، هزینه‌ی کمتری می‌پردازید.

از بازارچه‌ها خرید کنید

اگر تصمیم گرفتید که خودتان آشپزی کنید، برای خریدن مواد غذایی اولیه به بازارچه‌های روباز سر بزنید که معمولا در همه‌ی شهرها برپا می‌شوند. از این بازارچه‌ها می‌توانید بهترین و تازه‌ترین مواد غذایی اولیه را بخرید و یک غذای لذیذ فرانسوی خودتان تهیه کنید. با این کار، به میزان قابل توجهی در هزینه‌های خورد و خوراک‌تان صرفه‌جویی می‌کنید. ضمن اینکه سر زدن به این بازارها، فرصتی عالی برای آشنایی با سبک زندگی اهالی شهرها است و فرصتی فراهم می‌شود که تا از نزدیک با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و از مناطق و مسیرهای توریستی فاصله بگیرید.

از سرویس‌های اشتراک سفر استفاده کنید

برای اینکه در هزینه‌های سفر بین‌شهری یا داخلی صرفه جویی کنید، می‌توانید از سرویس‌های اشتراک سفر مثل BlaBlaCar استفاده کنید. با کمک این سرویس‌ها می‌توانید یک مسیر را با چند نفر دیگر همسفر شوید و هزینه‌های سفر را بین خودتان تقسیم کنید. رانندگان این سرویس همگی تایید شده و قابل اطمینان هستند و استفاده از این سرویس کاملا امن است. البته معایبی هم دارد از جمله اینکه ممکن است هماهنگی آن سخت باشد و به سرانجام نرسد. به همین دلیل باید در زمان سفرتان کاملا انعطاف‌پذیر باشید.

وعده ناهار را در رستوران بخورید

اگر دوست دارید غذا خوردن در رستوران‌های فرانسوی را تجربه کنید، این کار را به وعده‌ی ناهار موکول کنید. در وعده‌های ناهار، معمولا غذاها مختصرتر هستند و قیمت آن‌ها تقریبا نصف منوی شام است.

در سایت کوچ‌سرفینگ، یک میزبان پیدا کنید

 با کمک این سرویس می‌توانید در منزل یکی از اهالی، رایگان اقامت کنید. به این ترتیب می‌توانید ارتباط نزدیکی با یکی از اهالی داشته باشید و سبک زندگی آن‌ها را از نزدیک ببینید. همچنین، یک راهنمای محلی دارید که زیروبم شهر و جاذبه‌های آن را به شما نشان می‌دهد. در فرانسه میزبان‌های زیادی آماده‌ی پذیرایی از گردشگران هستند. در فصل‌های شلوغ گردشگری، حتما درخواست خود را از مدت‌ها قبل ارسال کنید. حتما در یکی از سفرهای خود این روش را امتحان کنید.

از مزایای زیر ۲۶ ساله بودن استفاده کنید!

فرانسه تخفیف‌های قابل توجهی برای افراد زیر ۲۶ سال دارد. برای استفاده از این فرصت باید کارت دانشجویی بین‌المللی داشته باشید.

جاذبه‌های گردشگری

از بلوارهای شیک و مدرن پاریس تا گردشگاه‌های ساحلی کوت دازور، فرانسه زیباترین جاذبه‌های گردشگری دنیا را در اختیار دارد. قلعه‌هایی که انگار از دل داستان‌های قدیمی بیرون آمده‌اند، کلیساهای قدیمی بلند و باشکوه، روستاهایی با مناظر تکرارنشدنی در کنار جاذبه‌های مدرن و امروزی، تنها گوشه‌ای از دیدنی‌های این کشور زیبا است. تعدادی از مهم‌ترین موزه‌ها، کلیساها و جاذبه‌های گردشگری دنیا در فرانسه قرار دارند. اسم همه‌ی آن‌ها را حداقل یک بار شنیده‌اید و بیشتر آن‌ها در فهرست دیدنی‌های شما قرار دارند.

به غیر از جاذبه‌های گردشگری فراوان، فرانسه سرزمین غذاهای لذیذ است و آشپزی این کشور به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو به ثبت رسیده است. هر منطقه، آشپزی خاص خود را دارد.

طبیعت فرانسه نیز بسیار متنوع و جذاب است. از مناطق کوهستانی گرفته تا طبیعت ساحلی، هر آنچه که از یک مقصد گردشگری ایده‌آل در نظر دارید، در این کشور پیدا می‌شود. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرانسه را معرفی می‌کنیم ولی زیبایی‌های فرانسه به این جاذبه‌ها محدود نمی‌شود. یک سفر چند روزه، برای لذت بردن از همه‌ی آن‌ها کافی نیست.

برج ایفل

راهنمای سفر به فرانسه

برج ایفل، سمبل پاریس و یکی از مهم‌ترین لندمارک‌های دنیا است. این سازه‌ی مشهور و دیدنی، از ۸ هزار قطعه‌ی فلزی ساخته شده است. این برج را فردی به نام گوستاو ایفل به عنوان طرحی برای نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ طراحی کرد. گرچه این سازه در آغاز با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد ولی امروزه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر پاریس است. ارتفاع این برج ۳۲۰ متر است و در افق شهری پاریس می‌درخشد. در هر سه طبقه‌ی این برج، چشم‌اندازهای نفس‌گیری از شهر قابل مشاهده است و گردشگران معمولا از بزرگی و شکوه این برج، زمانی که آن را از نزدیک می‌بینند، حیرت می‌کنند. در این برج رستوران‌های بسیار مشهوری وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید لذیذترین و به‌یادماندنی‌ترین شام زندگی خود را نوش جان کنید. از طبقه بالای برج، چشم‌انداز وسیعی از پاریس قابل مشاهده است که وسعت آن در روزهای صاف و آفتابی به ۷۰ کیلومتر می‌رسد.

موزه‌ی لوور

راهنمای سفر به فرانسه

در کاخ سلطنتی سابق پادشاهان فرانسه، موزه‌ی لوور قرار گرفته که جزو برترین موزه‌های اروپا در زمینه هنرهای زیبا است. در این موزه، تعدادی از مشهورترین آثار هنری تمدن‌های غربی نگهداری می‌شود از جمله تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی و تابلوی ازدواج در قانا اثر ورونز. این موزه، مجموعه‌های ارزشمند خود را مدیون پادشاهانی است که در لوور زندگی می‌کردند. این موزه صاحب بیش از ۳۰ هزار اثر هنری شامل برترین شاهکارهای هنری است که ارزشی وصف‌ناشدنی دارد. سر زدن به همه جای موزه در یک روز امکان‌پذیر نیست. برای همین باید بخشی از موزه را برای دیدن انتخاب کنید یا فهرست برترین آثار موزه را در اختیار داشته باشید و فقط برای دیدن آن‌ها وقت بگذارید.

کاخ ورسای

راهنمای سفر به فرانسه

کاخ ورسای، چیزی فراتر از یک اقامتگاه سلطتی است و به این دلیل طراحی شده که نشان‌دهنده‌ی شکوه و افتخار سلطنت فرانسه باشد. لوئی چهاردهم، لژ کوچک مخصوص شکار پدرش را به یک کاخ باشکوه تبدیل کرد که فضای داخلی آن به سبک باروک، خودنمایی می‌کند.  این کاخ، به نمادی از قدرت لوئی چهاردهم تبدیل شد و استانداردی تازه برای کاخ‌های سلطنتی بود. معماری به نام Jules Hardouin-Mansart نمای باشکوه باروک و فضای داخلی مجلل این کاخ را ساخته است. تالار آینه بخشی از کاخ است که در آن درباریان و مردم، برای ملاقات با شاه، انتظار می‌کشیدند. این تالار باشکوه، زیر تابش نور آفتاب، به زیبایی تمام می‌درخشد. این کاخ را به غیر از معماری باشکوهش به خاطر باغ‌های بی‌نظیری که در اطراف آن طراحی شده می‌شناسند. آب‌نماهای مجلل، اسخرهای تزیینی و باغچه‌های زیبا و گیاهان و درختچه‌های زینتی زیبا، از ویژگی‌های باغ است.

کوت دازور (Côte d’Azur)

راهنمای سفر به فرانسه

کوت دازور، زیباترین خط ساحلی در فرانسه، جاذبه‌ای باشکوه و جذاب است. کوت دازور به منای سواحل آبی است و دلیل این نامگذاری، آبی بیکران دریای مدیترانه است. کوت دازور را با نام ریویرای فرانسه هم می‌شناسند. در فصل تابستان، گردشگاه‌های ساحلی این منطقه پر از گردشگرانی می‌شود که به ساحل و آفتاب علاقه‌مند هستند. در بین این گردشگران، افراد سرشناس و ثروتمند دنیا را خواهید دید که در ویلاهای شیک و قایق‌های تفریحی لوکسشان، تفریح می‌کنند. شهر نیس در این منطقه قرار دارد  دارای چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از دریا و یک موزه‌ی هنری دیدنی است. کن را به خاطر فستیوال فیلم مشهورش می‌شناسند و هتل‌های فوق‌العاده‌ای که دارد. در این منطقه، سواحل شنی زیبا در کنار دهکده‌های ماهیگیری قرار دارند. قدم‌به‌قدم این منطقه، پر از زیبایی و جذابیت است.

مون سن میشل (Mont Saint-Michel)

راهنمای سفر به فرانسه

مون سن میشل در ساحل نرماندی به طرز زیبا و چشم‌نوازی از دل دریا سر بر آورده است. مون سن میشل یکی از زیباترین لندمارک‌های فرانسه است. این منطقه که با نام هرم دریاها شناخته می‌شود، یک منظره‌ی رمزآلود دارد که روی جزیره‌ای صخره‌ای واقع شده و با دیوارهایی احاظه شده است. این تپه‌ی مرتفع هنگام بالا آمدن آب دریا به یک جزیره تبدیل می‌شود در زمان جزر، از طریق خط باریک ساحلی قابل دسترسی است. مهم‌ترین جاذبه‌ی این جزیره، صومعه‌ی سن میشل است که در سال ۷۰۸ میلادی توسط بیشاپ اوبر، پایه‌گذاری شده است. این صومعه، یکی از بهترین نمونه‌های معماری قرون وسطایی است و مناره‌های گوتیک آن تا ۱۵۵ متر بالای دریا کشیده شده است و علاوه بر فضای معنوی و آرام، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد. این صومعه، یک مکان زیارتی بسیار مهم بوده و به قدری اهمیت داشته که آن را اورشلیم آسمانی می‌نامند.

قصر لوار ولی (Loire Valley Châteaux)

راهنمای سفر به فرانسه

سفر به لوار ولی مثل ورق زدن یک کتاب داستان قدیمی کودکانه است. در سایه‌ی جنگل‌ها و دره‌ها، یک قصر زیبا ساخته شده که انگار از دل قصه‌ها بیرون آمده است. این قصر با خندق‌ها و برج‌هایی احاطه شده است. کل محدوده‌ی لوار ولی، یک منطقه‌ی سرسبز و زیبا و تاریخی است که با نام باغ فرانسه هم شناخته می‌شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بعضی از قصرهای منطقه، دژهای قرون وسطایی هستند که روی تپه‌ها ساخته شده‌اند و اطراف آن‌ها را استحکامات قدیمی، احاطه کرده است. با وجود این، مشهورترین قصر این منطقه، قصری ساخته شده به سبک رنسانس است.

کلیسای نوتر دام شارتر (Chartres Cathedral)

راهنمای سفر به فرانسه

بیش از ۸ قرن است که شکوه و عظمت کلیسای نوتر دام شارتر، الهام‌بخش هنرمندان و نویسندگان و اهالی مذهب بوده است. این کلیسای زیبا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است و سبک معماری آن گوتیک است. وسعت کلیسا ۲۵۰۰ مترمربع است و پنجره‌های شیشه رنگی بسیار بزرگ و باشکوهی دارد که حال‌وهوایی خاص و عرفانی به این مجموعه داده‌اند.

قدمت بعضی از این پنجره‌ها به قرن سیزدهم برمی‌گردد. پنجره‌ی رز، به خاطر جزییات بی‌نظیر و زیبایی خاص که دارد، چون نگینی در این کلیسا می‌درخشد.  از آوریل تا اکتبر در این کلیسا نمایش نور برگزار می‌شود که شامل نورپردازی فوق‌‌العاده کلیسا است که باعث می‌شود در شب، به زیبایی بدرخشد.

پرووانس

راهنمای سفر به فرانسه

پروانس، منطقه‌ای زیبا با چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی پر از تپه‌های آفتابی و درختان زیتون و مزارع زیبای لاوندر است. دهکده‌های کوچک و بزرگ در دره‌ها و ارتفاعت سنگی این مطقه قرار دارند که هر کدام، دنیایی از جاذبه‌های رنگارنگ و دیدنی هستند. پروانس ترکیبی فوق‌العاده از زیبایی‌های طبیعی و روستایی و سبک زندگی مناطق روستایی است. گشت‌وگذار در خیابان‌های سنگ‌فرش شده و لذت بردن از یک فنجان قهوه در تراس‌های آفتابی کافه‌ها، از جذابیت‌های این منطقه برای گردشگران است. بازدید از بازارهای رنگارنگ محلی و خوردن غذاهای لذیذ بومی که با تازه‌ترین روغن زیتون و سبزیجات معطر محلی تهیه می‌شوند، تنها گوشه‌ای از لذت‌های بی‌نظیر سفر به پرووانس است. پرووانس حتی مناطق باستانی و فستیوال‌های سنتی هم دارد.

شامونی مون بلان (Chamonix-Mont-Blanc)

راهنمای سفر به فرانسه

روستای شامونی مون بلان در دامنه‌ی کوه مون بلان در آلپ فرانسه، جاذبه‌ای فراموش‌نشدنی است که هرگز نباید از دست بدهید. مون بلان، بلندترین قله در اروپا است و بخشی از مرز فرانسه و ایتالیا را تشکیل می‌دهد. مون بلان به معنای کوه سفید ۴۸۱۰ متر ارتفاع دارد و معولا همیشه پوشیده از برف است. در کوهپایه‌ی این کوه بلند و سفید، روستای زیبا و سنتی شامونی قرار دارد که در دره‌‌ای زیبا و چشم‌نواز قرار گرفته است. این دهکده‌ی جذاب و دنج، پر از کلیساهای قدیمی، رستوران‌های سنتی و اقامتگاه‌های زیبای روستایی است. این دهکده، مقصد خوبی برای علاقه‌مندان به اسکی، کوه‌پیمایی، صخره نوردی و فعالیت‌های تفریحی ماجراجویانه در دل طبیعت است. در زیبایی بی‌نهایت این دهکده می‌توانید استراحت کنید و از گوش دادن به صای گوش‌نواز رودخانه‌ها، لذت ببرید. غذاهای لذیذ این منطقه را نباید از دست بدهید که با تازه‌ترین محصولات بومی و بهترین و باکیفیت‌ترین پنیرهای فرانسوی تهیه می‌شوند. فوندو و راکلت، دو نمونه از غذاهای لذیذی است که در سفر به شامونی حتما باید در یکی از رستوران‌های دنج و سنتی آن امتحان کنید.

روستاهای منطقه آلزاس

راهنمای سفر به فرانسه

تعدادی از زیباترین و جداب‌ترین روستاهای فرانسه در منطقه‌ی سرسبز و دیدنی آلزاس و روی تپه‌های مرتفع آن قرار گرفته‌اند. این دهکده‌های زیبای آلزاسی، با خانه‌های سنتی زیبا و منظره‌های چشم‌نواز طبیعی در کنار کلیساهای قدیمی قرار دارند. بالکن‌های زیبا و پر از گل خانه‌ها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و خیابان‌های سنگ‌فرش شده‌ی این روستاها، جان می‌دهد برای قدم زدن‌های عصرانه. تک تک روستاهای این منطقه، به تنهایی می‌توانند یک مقصد گردشگری جذاب و منحصربه‌فرد باشند. بعضی از آن‌ها به خاطر دکوراسیون‌ها و تزیینات رنگارنگ و پرگل، جوایز خاصی را از آن خود کرده‌اند. اگر می‌خواهید سبک زندگی روستایی را تجربه کنید یا زیباترین روستاهای فرانسه را ببینید، حتما به منطقه‌ی آلزاس سر بزنید. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، این روستاها را به خاطر سبک آشپزی خاصشان می‌شناسند. غذاهای این منطقه، یکی از یکی لذیذتر است و در طول سفر، فرصت امتحان کردن آن‌ها را نباید از دست بدهید.

کارکاسون (Carcassonne)

راهنمای سفر به فرانسه

کارکاسون با برج‌های بلند و استحکامات کنرگره‌دارش، انگار از یکی از داستان‌های قدیمی بیرون آمده و مستقیم در اینجا جا خوش کرده است. این شهر قدیمی با استحکامات تاریخی و زیبایی که دارد، گردشگران را به سفری در زمان می برد؛ به دوران قرون وسطی. این شهر دیواره‌دار که آن را با نام سیته هم می‌شناسند، دنیایی محصور شده، پر از خیابان‌های باریک و سنگ فرش، کوچه‌های پرپیچ‌وخم و خانه‌های قدیمی و زیبا است. هر کوچه، خیابان و ساختمان قدیمی که در این شهر ببینید، نشانی از دوران گذشته دارد. مهم‌ترین جاذبه‌ی شهر، استحکامات قدیمی آن است که دارای ۵۴ برج است. یک کلیسای قدیمی قرن سیزدهمی با شیشه‌های رنگی جذاب از دیگر جاذبه‌های شهر است که حتما باید برای آن وقت بگذارید. آتش‌بازی روز باستیل یا روز ملی فرانسه در ۱۴ جولای، بسیار تماشایی است.

بریتانی (Brittany)

راهنمای سفر به فرانسه

بریتانی یک منطقه‌ی تاریخی زیبا در سواحل شنال شرقی فرانسه است. صخره‌های ساحلی زیبا، دهکده‌های ماهیگیری دنج و بندرهای پرجنب‌وجوش و رنگارنگ از ویژگی‌های این منطقه است که باعث شده مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. این منطقه به خاطر سنت‌های دیرینه و فستیوال‌های مذهبی‌اش شهرت دارد. بریتانی سرزمینی رمزآلود پر از داستان و افسانه است. آشپزی این منطقه نیز شهرت خاصی دارد و آن را به خاطر کرپ‌های لذیذ و دسرهای بی‌نظیرش می‌شناسند. شهرهای تاریخی کوچک و بزرگ در گوشه و کنار این منطقه قرار دارند که هر کدام جاذبه‌های خاصی مثل کلیساها و بناهای قدیمی متعدد دارند. از دیگر دیدنی‌های جذاب بریتانی می‌توان به سواحل شنی بکر، جزایر کوچک دورافتاده و قلعه‌های قدیمی اشاره کرد.

بیاریتز (Biarritz)

راهنمای سفر به فرانسه

بیاریتز یک شهر ساحلی زیبا در خلیج دیدنی بیسکای است. این شهر توریستی ساحلی، جوی مجلل و اشرافی دارد. این شهر، یکی از مقصدهای محبوب ملکه اوژنی همسر ناپلئون سوم بود. کاخ محل سکونت آن‌ها، امروزه به یک هتل مجلل تبدیل شده است. هتلی بسیار لوکس است که رستوران‌های فوق‌العاده‌ای دارد. این رستوران‌ها ستاره میشلن دارند که کیفیت آن‌ها را ثابت می‌کند. چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از ساحل گراند پلاژ، از این هتل قابل مشاهده است. این ساحل شنی زیبا و وسیع، با گردشگاه‌های لب دریا یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این منطقه است. این شهر ساحلی جاذبه‌های دیگری هم دارد از جمله یک آکواریوم، فانوس دریایی و…

روکامادور (Rocamadour)

راهنمای سفر به فرانسه

روکامادور یکی از مکان‌های مقدس و فراموش‌نشدنی در فرانسه، بین زمین و آسمان روی صخره‌ای قرار گرفته است. اینجا در قرن یازدهم، سومین مقصد مهم زیارتی  در بین مسیحیان بود. این دهکده‌ی قدیمی پر از صومعه‌ها و کلیساهای تاریخی است. در این کلیساها، تندیس‌های قدیمی از مریم مقدس نگهداری می‌شود.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه، کلیسای سن سووور (Basilique Saint-Sauveur) است. بزرگترین کلیسای روکامادور که به سبک گوتیک و رومانسک بین قرن‌های یازدهم تا سیزدهم ساخته شده است و یکی از آثار به ثبت رسیده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

نقاشی‌های باستانی در غار لاسکو (Lascaux)

راهنمای سفر به فرانسه

در لاسکو، گردشگران از تماشای نقاشی‌های باستانی که قدمت آن‌ها به پیش از تاریخ برمی‌گردد، حیرت‌زده می‌شوند. این غار و نقاشی ها آن در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این مجموعه در سال ۱۹۴۰ کشف شد ولی برای حفاظت از آسیب، دسترسی عمومی ندارد. نمونه‌ای مشابه این غار در همین نزدیکی به نام لاسکوی ۲ ساخته شده که ۲۲۰ متر تا غار اصلی فاصله دارد. این غار، یک نمونه ی کاملا وفادار و دقیق به غار اصلی است و همه‌ی نقاشی‌های آن با دقت فراوانی بازسازی شده است. تک تک جزییات نقاشی‌ها و حتی ترکیب رنگ آن‌ها به دقت کپی‌برداری شده است. از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین بخش‌های آن تالار گاوها است که در آن تصاویری از گاو، اسب و گاوهای وحشی، به طرز حیرت‌انگیزی حکاکی شده است. غار لاسکوی ۲ به قدری دقیق ساخته شده که هیچ تفاوتی با غار اصلی ندارد و گردشگران می‌توانند جذابیت‌های غار لاسکو را در این نمونه‌ی بازسازی شده، کاملا درک کنند.

اخیرا بخشی به نام مرکز بین‌المللی هنرهای غاری، به این مجموعه اضافه شده که درست در بالای غار لاسکوی ۲ قرار دارد. این موزه‌ی زیبا به هنرهای باستانی کشف شده در غارها اختصاص یافته‌اند. برای بازدید از این غار و موزه، باید تورهای همراه با راهنما را رزرو کنید. این تورهای گروهی کوچک، شما را برای بازدیدی کامل از موزه و غار و آشنایی با تاریخچه و جزییات آن همراهی می‌کند.

خیابان شانزالیزه

راهنمای سفر به فرانسه

خیابان شانزلیزه، مهم‌ترین و مشهورترین خیابان پاریس، یک خیابان شیک و گران است که تا قرن شانزدهم دشتی پهناور بود که بازارهایی در آن قرار داشت. خیابان شانزلیزه با زیبایی فراوان، کافه تراس‌های معروف و فروشگاه‌ها و سالن‌های تئاتر لوکس یکی از معروف‌ترین خیابان‌های جهان است. معنی شانزلیزه «دشت الیزه» است و کاخ الیزه نیز در نزدیکی این خیابان قرار گرفته‌است. الیزه در اساطیر یونان به معنی بهشت است. این بلوار به طول ۱۹۱۰ متر در منطقه ۸ پاریس و در شمال غربی این شهر قرار دارد. این خیابان از میدان کنکورد آغاز شده و به میدان شارل دوگل (میدان اِتوال) ختم می‌شود. از طاق پیروزی در انتهای غربی خیابان، با عنوان تاج خیابان شانزلیزه یاد می‌شود.

از طاق پیروزی در انتهای غربی خیابان، با عنوان تاج خیابان شانزلیزه یاد می‌شود

بخش بالایی خیابان با فروشگاه‌های لوکس، هتل‌های عالی، رستوران‌ها و کافه‌های مجلل احاطه شده است. این خیابان زیبا و دیدنی، به گفته‌ی فرانسوی‌ها، زیباترین خیابان دنیا، گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشد و محل قرار و گردش اهالی پاریس است.

این خیابان میزبان تعدادی از مهم‌ترین فروشگاه‌ها، قنادی‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های شهر است. اگر می‌خواهید سبک زندگی لوکس در پاریس را ببینید، از فروشگاه‌های بهترین برندهای دنیا خرید کنید یا در بهترین و لوکس‌ترین رستوران‌های شهر سر بزنید، حتما زمانی را برای گشت‌وگذار در این خیابان در نظر بگیرید. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، گشت‌وگذار در این خیابان، تجربه‌ی نابی است که هرگز نباید از دست بدهید. با وجود اینکه خیابان شانزلیزه به عنوان یک خیابان لوکس و گران شناخته می‌شود ولی انتخاب‌هایی برای دانشجویان و مسافرانی با بودجه‌های محدود هم دارد. مثلا شعبه‌های استارباکس و مک‌دونالد یا فروشگاه برند H&M.

موزه اورسی (Musee d’Orsay)

راهنمای سفر به فرانسه

موزه‌ی اروسی یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری در فرانسه و مجموعه‌ای ارزشمند از آثار هنری امپرسیونیست است. این موزه در بنایی وسیع  قرار دارد که قبلا ایستگاه قطار اروسی بود. این موزه، تعدادی از برترین آثار هنری و شاهکارهای هنرمندان که در زمینه‌ی دریافت‌گری آثاری خلق کرده‌اند به نمایش گذاشته است. از جمله این هنرمندان می‌توان به نام‌های آشنایی چون دگا، مونه و رنوار اشاره کرد . آثاری از هنرمندان پسادریافتگری ون گوگ و بونار هم در این موزه به نمایش درآمده است.

تعدادی از مهم‌ترین آثار هنری را در این موزه خواهید دید که حتما نام آن‌ها را بارها شنیده‌اید. اگر از علاقه‌مندان به هنر هستید موزه اورسی یکی از اولین جاذبه‌های فرانسه است که حتما باید از آن بازدید کنید. این موزه بخش دیگری هم دارد که به هنر دکوراتیو و عکاسی اختصاص یافته است. یک کافه و یک رستوران عالی هم در این مجموعه وجود دارد که بدون شک ارزش هزینه کردن دارد. این رستوران به خاطر ارزش تاریخی و معماری بی‌نظیری که دارد به عنوان یکی از آثار تاریخی فرانسه به ثبت رسیده است.

خانه اپرای کاخ گارنیه (Palais Garnier Opera House)

راهنمای سفر به فرانسه

خانه اپرای کاخ گارنیه یک بنای باشکوه به سبک نئوباروک است که به عنوان مکانی برای برگزاری اجراهای باله و اپرا ساخته شده است. این بنا توسط شارل گارنیه و بین سال‌های ۱۸۶۲ تا ۱۸۷۵ ساخته شده است. نمای ساختمان، ستون‌هایی به سبک کلاسیک دارد و دارای ۸ تتندیس است که هرکدام نمادی از یک مفهوم است؛ موسیقی، شعر و… این خانه‌ی اپرا در طول فعالیت خود، میزبان هنرمندان بسیار مشهوری بوده است از جمله بتهون و موتسارت. این مجموعه وسعتی در حدود ۱۱ هزار مترمربع و برای ۲۲۰۰ نفر ظرفیت دارد. بیشتر وسعت این مجموعه به تالار اصلی اختصاص دارد که ورودی باشکوهی با ستون‌های مرمرین و پلکان مجلل دارد. اودیتوریوم مجموعه با پرده‌های قرمز و طلایی، از دیگر ویژگی‌های جذاب این مجموعه است. تالار اصلی به زیبایی تمام با نقاشی‌های دیواری مزین شده است.

برای اینکه آشنایی عمیق‌تری با تاریخ اپرا در فرانسه پیدا کنید می‌توانید به کتابخانه موزه‌ی خانه‌ی اپرا سر بزنید که در همین بنا قرار دارد. این کتابخانه و موزه شامل آرشیوی از ۳ قرن فعالیت های هنری در فرانسه است و همچنین نمایشگاه‌هایی دارد که به اپرا اختصاص دارد. مجموعه‌ی دائمی موزه، شامل نقاشی‌های از لباس‌های قدیمی، مدل‌های کوچک و نقاشی‌هایی از خانه‌ی اپرا است. در تمام طول سال، این موزه میزبان نمایشگاه‌های موقتی موضوعی است که به موضوعات مختلف هنری به خصوص اپرا و باله اختصاص دارند.

یکی از فعالیت‌های تفریحی جذاب برای گردشگران فرانسه، شرکت در یکی از اجراهای باله یا اپرا در کاخ گارنیه است. این مجموعه یک رستوران شیک هم دارد که در آن آشپزی کلاسیک فرانسوی سرو می‌شود.

میدان کنکورد (Place de la Concorde)

راهنمای سفر به فرانسه

میدان کنکورد بین سال‌های ۱۷۵۵ تا ۱۷۷۵ ساخته شد. این میدان هشت ضلعی بزرگ، درست در مرکز پاریس قرن هجدهم قرار داشت. میدان کنکورد با وجود معماری خاص و وسعت زیادی که دارد، یکی از زیباترین میدان‌های شهر است. این میدان، میزبان رویدادهای تاریخی مختلفی بوده است و حوادث زیادی را از سر گذرانده است. در تابستان، یک چرخ‌وفلک در این میدان قرار می‌گیرد. این میدان، یک تقاطع بسیار شلوغ است که ترافیک سنگینی دارد و سرعت ماشین‌ها در آن زیاد است و رانندگان معمولا توجهی به عابر پیاده نشان نمی‌دهند. بنابراین حتما موقع عبور از میدان مراقب اطراف باشید.

طاق پیروزی (Arc de Triomphe)

راهنمای سفر به فرانسه

طاق پیروزی بنایی است در پاریس واقع در میدان شارل دوگل و در انتهای غربی خیابان شانزالیزه. این بنا به افتخار سربازانی ساخته شده که در طول تاریخ و به ویژه در دوران حکومت ناپلئون جان خود را در راه فرانسه فدا کرده‌اند. ناپلئون در سال ۱۸۰۶ دستور ساخت این سازه‌ی دیدنی را صادر کرد ولی آن قدر زندگی نکرد که بنای تکمیل شده را در سال ۱۸۳۶ ببیند. این بنا توسط فردی به نام JF Chalgrin طراحی شده است. طاق این سازه، نقش‌برجسته‌هایی بسیار بزرگ و حتی بزرگتر از اندازه‌ی واقعی دارد که نماد پیروزی و بازگشت افتخارآفرین نیروهای فرانسوی به وطن است. در بخش داخلی این طاق، اسامی بیش از ۶۶۰ فرمانده و بیش از صد نبرد نوشته شده است. از سکوی بازدید این طاق، چشم‌اندازی از ۱۲ خیابان اطراف قابل مشاهده است. از جمله شانزلیزه و میدان کنکورد. در پایین این طاق، آرامگاهی به نام آرامگاه سرباز گمنام وجود دارد که در سال ۱۹۲۱ به عنوان یادبودی به قربانیان جنگ جهانی اول تقدیم شده است. در پایین و در ضلع شرقی این بنا آتشی به یاد سرباز گمنام همواره شعله‌ور است که هر بعدازظهر طی مراسمی خاص با گاز طبیعی آتش آن را تجدید می‌کنند. ارتفاع بنا ۴۹/۵ متر، عرض آن ۴۵ متر و عمق این بنا ۲۲ متر است. این طاق نصرت بزرگترین طاق نصرت موجود در جهان است.

کلیسای سنت شپل (Sainte-Chapelle)

راهنمای سفر به فرانسه

سنت شپل مثل مرواریدی در منطقه‌ی ایل دو لا سیته می‌درخشد. این بنا، یادگاری از قرون وسطی  شاهکاری در زمینه‌ی معماری گوتیک است. این بنای دیدنی در سال‌های ۱۲۴۱ تا ۱۲۴۸ ساخته شد تا میزبان اشیای عتیقه‌ی ارزشمندی باشد که از دوران امپراتوری بیزانس به جا مانده بود. این شاپل را بیشتر از هر چیز به خاطر پنجره‌های شیشه رنگی جذابش می‌شناسند که فضایی معنوی و جذابیت خاص به این کلیسا می‌دهد. رنگ‌ها و نوری که از این پنجره می‌تابد، نمادی از معنویت است. از این کلیسا به ندرت برای برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌کنند ولی به عنوان محل برگزاری کنسرت زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوش دادن به موسیقی کلاسیک در این محیط جذاب، یک تجربه‌ی خاص و فراموش‌نشدنی است.

باغ‌های لوکزامبورگ (Luxembourg Gardens)

راهنمای سفر به فرانسه

باغ‌های لوکزامبورگ یکی از شناخته‌شده‌ترین فضاهای سبز و پارک‌های دیدنی در پاریس است. در قرن هفدهم زمانی که کاخ لوکزامبورگ ساخته شد، این باغ هم شکل گرفت. شکل فعلی این باغ حاصل طراحی معماری به نام J.F. Chalgrin در قرن نوزدهم است. در مرکز پارک، یک حوض ۸ ضلعی با یک فواره‌ی زیبا قرار دارد. این باغ به سبک کلاسیک فرانسوی طراحی شده است و در سراسر آن نیمکت‌های زیادی برای استفاده‌ی بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

این پارک یکی از پاتوق‌های محبوب اهالی پاریس برای گشت‌وگذار و قرارهای دوستانه است

این پارک یکی از پاتوق‌های محبوب اهالی پاریس برای گشت‌وگذار و قرارهای دوستانه است. به خصوص دانشجویان محله لاتین که اینجا را برای پیک نیک انتخاب می‌کنند. از دیگر دیدنی‌های این پارک می‌توان به یک آب‌نمای دیگر اشاره کرد که زیر درخت‌ها پنهان شده و تندیس‌های بسیار زیبایی برای تزیین آن ساخته شده است. اطراف این حوض و این آب‌نما معمولا پر از بچه‌هایی است که با قایق‌های مینیاتوری در اطراف آن بازی می‌کنند.

یک نمایش عروسکی سنتی به نام Grand Guignol در این پارک برگزار می‌شود که معمولا توجه بچه‌ها را جلب می‌کند. در جنوب شرقی پارک درست در کنار زمین تنیس، تئاتر لوکزامبورگ قرار دارد که برای ۲۷۵ تفر ظرفیت دارد و نمایش‌های عروسکی جذابی در آن برپا می‌شود.

کلیسای سکره کور (Sacré-Coeur) و محله مونمارت

راهنمای سفر به فرانسه

کلیسای سکره کور در بلندترین نقطه‌ی شهر درست مثل نگین یک انگشتر قرار گرفته است. این کلیسا معنویت و حال‌وهوای خاصی دارد و نمای باشکوه و زیبای آن، ترکیبی از معماری رنسانس و سبک بیزانسی است و از فاصله‌ی دور شبیه به کیک عروسی به نظر می‌رسد و در بین مردم هم با همین نام شناخته می‌شود. فضای داخلی کلیسا به زیبایی با موزاییک‌کاری‌های جذابی تزیین شده که فضایی معنوی در آن ایجاد کرده است. این کلیسا با شمع‌های متعددی روشن می‌شود که تضاد جالبی با فضای تاریک آن دارد.

کردشگران می‌توانند بخشی از زمان بازدید از این مجموعه را در تراس بگذرانند و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از پاریس را از آن بالا تماشا کنند. گردشگاهی که به این کلیسا منتهی می‌شود یکی از مناطق محبوب مردم شهر برای تفریح است و معمولا همیشه پر از نوازنده‌های خیابانی است. اگر برای سر زدن به کلیسای سکره‌ کور برنامه‌ریزی می‌کنید، زمانی را به گشت‌وگذار در محله‌ مونمارت در نظر بگیرید. این محله، یکی از محله‌های قدیمی و جذاب شهر است که در بسیاری از فیلم‌های مشهور سینما از جمله سرنوشت شگفت‌انگیز آملی پولن حتما آن را دیده‌اید. خیابان‌های سنگ‌فرش شده و موزه‌های هنری این محله از دیگر دلایلی است که باید برای گشت‌وگذار در آن وقت بگذارید.

پانتئون (Panthéon)

راهنمای سفر به فرانسه

پانتئون در اصل به عنوان یک کلیسا ساخته شد و اکنون محل دفن و آرامگاه بسیاری از مردان بزرگ فرانسه است. در سال ۱۷۵۶، لویی پانزدهم دستور ساخت یک کلیسای جدید را صادر کرد تا در مکان صومعه‌ی ویرانه‌ی سن ژونیو، ساخته شود. ساخت کلیسا در سال ۱۷۹۰ به پایان رسید. معماری پانتئون، ترکیب از چند سبک معماری مختلف از جمله روکوکو و نئوکلاسیک است. این بنای نمادین و زیبا، تا به حال الهام‌بخش معماران زیادی برای ساخت بسیاری از بناهای مشابه در فرانسه و در سایر نقاط دنیا بوده است. افراد بزرگ و سرشناسی مثل ولتر، روسو، ویکتور هوگو و امیل زولا در پانتئون دفن شده‌اند.

کلیسای جامع نوتر دام پاریس

راهنمای سفر به فرانسه

کلیسای جامع نوتر دام، یکی از شاهکارهای معماری گوتیک، در قلب پاریس در جزیره‌ای کوچک در رود سن قرار گرفته است. این کلیسا در نزدیکی محله‌ی لاتین قرار دارد. جزیره‌ی ایل دو لا سیته (Ile de la Cité) که در رود سن قرار دارد، مرکز تاریخی و جغرافیایی پاریس است.

در این منطقه‌ی دیدنی پاریس، از قرن ششم تا چهاردهم، پادشاهان فرانسه اقامت داشتند. کلیسای جامع نوتر دام، در سال ۱۱۶۳ توسط لویی نهم یا سن لویی، پایه‌گذاری شد. ساخت این کلیسا بیش از ۱۵۰ سال طول کشید. کلیسا در آغاز به سبک گوتیک اولیه ساخته می‌شد ولی بعدها قسمت‌های مختلفی به آن افزوده شد که نشان دهنده‌ی انتقال سبک به «های گوتیک» است.

گردشگران اولین بار که کلیسا را می‌بینند، محو عظمت و شکوه نمای ورودی آن می‌شوند. تندیس‌ها، دهانه‌اَژدَرها و اجزای کوچک و بزرگ ورودی کلیسا، توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. در تالار پادشاهان می‌توانید ۲۱ تندیسی را ببینید که در جریان انقلاب فرانسه، آسیب دیده‌اند و سرهای خود را از دست داده‌اند. سرهای این تندیس‌ها در موزه‌ی کلونی (Cluny)، نگهداری می‌شود.

پس از تحسین کردن ورودی زیبا و شگفت‌آور کلیسا، وارد فضای اصلی و طاقدار کلیسا می‌شوید که بزرگی و شکوه آن، مثال‌زدنی است. فضایی که با شمع‌دانهای زیبا روشن و تزیین می‌شود. پنجره‌های بزرگ با شیشه‌های رنگی، بخش دیگری از جذابیت این کلیسا است.

شنبه‌ها و یکشنبه‌ها ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه‌ی شب، یک نمایش خیره‌کننده‌ی صوتی و تصویری اجرا می‌شود که مورد توجه گردشگران قرار دارد. یک پرده‌ی صد مترمربعی برای این نمایش در نظر گرفته شده است و ورودی آن رایگان است.

رژیم غذایی

راهنمای سفر به فرانسه

آشپزی فرانسوی در همه جای دنیا مشهور است. این سبک آشپزی را به غذاهای عالی و بی‌نظیرش می‌شناسند که عطر و طعم آن‌ها منحصربه‌فرد است. آشپزی فرانسوی مثل یک هنر، ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد. مشهورترین غذاهای فرانسوی را همه جای دنیا می‌شناسند و بعضی از آن‌ها وارد رژیم غذایی مردم سایر کشورهای دنیا نیز شده‌اند.

غذاهای سنتی فرانسوی با ساده‌ترین و محدودترین مواد غذایی اولیه تهیه می‌شوند ولی طعمی‌ بی‌نظیر دارند و ترکیب آن‌ها، بسیار هماهنگ و لذیذ است. بسیاری از سرآشپزهای فرانسوی، تاثیرات قابل توجهی بر این سبک آشپزی و آشپزی دنیا گذاشته‌اند. غذا و آشپزی، بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ فرانسوی است و آشپزی فرانسوی در سال ۲۰۱۰ به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

آشپزی فرانسوی در سال ۲۰۱۰ به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است

یکی از مواد غذایی مورد استفاده در غذاهای فرانسوی، انواع پنیر است که نیازی به تعریف ندارد. تنوع پنیرها در فرانسه بسیار قابل توجه است  و اهالی کشور اهمیت زیادی برای این محصول خود قائل‌اند. در فرانسه معمولا انواع پنیر را بعد از غذای اصلی و قبل از دسر، سرو می‌کنند.

البته هر منطقه‌ی فرانسه، علاوه بر آشپزی کلاسیک فرانسوی که در سراسر کشور رایج است، غذاهای محلی مخصوص به خود را دارد. این غذاها الهام گرفته از سبک زندگی اهالی آن منطقه در زمان‌های دور هستند یا از کشورهای همسایه تاثیر پذیرفته‌اند. اگر در سفر به فرانسه، فرصتی برایتان فراهم شد که به مناطق مختلف آن سر بزنید، حتما غذای محلی هر منطقه را امتحان کنید.

در سفر به فرانسه، بدون تردید دلتان می‌خواهد که غذاهای فرانسوی را امتحان کنید. برای اینکه در رستوران‌ها بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، بد نیست که قبل از سفر، تعدادی از مشهورترین غذاهای فرانسوی را بشناسید.

سوپ پیاز

سوپ پیاز، یک سوپ سنتی فرانسوی است که در همه جای دنیا شناخته شده است. برای تهیه‌ی آن از پیاز و عصاره‌ی گوشت گاو استفاده می‌کنند. معمولا این سوپ را با ورقه‌های نازک برشته شده‌ی نوعی نان سرو می‌کنند و روی آن پنیر آب شده می‌ریزند. قدمت این سوپ به دوران رومیان برمی‌گردد. این غذا در واقع غذایی مخصوص قشر فقیر جامعه بوده و با ساده‌ترین در دسترس‌ترین مواد غذایی تهیه می‌شده است. قدمت مدل امروزی این سوپ، به قرن هجدهم برمی‌گردد. طعم خاص سوپ به خاطر کاراملی کردن پیاز است و طعم‌دهنده‌هایی که در انتهای مراحل پخت، به آن اضافه می‌شود. مایه‌ی اصلی این سوپ، در واقع عصاره‌ی گوشت است. گاهی فقط از آب برای تهیه‌ی آن استفاده می‌کنند و آن را با افزودن تخم مرغ و آرد، غلیظ‌تر می‌کنند.

راتاتویی

حتما تا به حال اسم راتاتویی را شنیده‌اید و شاید آن را در منزل تهیه کرده باشید. راتاتویی یکی دیگر از غذاهای محبوب فرانسوی است که در سراسر دنیا مشهور است. این غذا مخصوص منطقه‌ی جنوب شرقی فرانسه است که با انواع سبزیجات تهیه می‌شود و آن را می‌توان به عنوان ساید دیش یا یک غذای اصلی و کامل سرو کرد. برای درست کردن این غذا ابتدا سبزیجات مورد استفاده را در ماهیتابه‌های کم‌عمق و روی شعله‌ی زیاد، می‌پزند و کمی روغن  به آن اضافه می‌کنند. سپس بقیه‌ی مراح لپخت غذا در فر انجام می‌شود. البته برای درست کردن این غذا روش‌های مختلفی وجود دارد و سرآشپزها در مورد روش اصلی آن اختلاف نظر دارند ولی روش تهیه هر طوری که باشد، نتیجه‌ی نهایی بسیار لذت‌بخش است. مواد اصلی تهیه‌ی این غذا عبارت است از گوجه، سیر، پیاز، کدو، بادمجان، هویج، فلفل دلمه‌ای، ریحان، مرزنجوش و سایر سبزیجات معطر.

کاسوله

کاسوله یک غذای ساده و راحت فرانسوی است که با بخارپز کردن لوبیای سفید و گوشت  تهیه می‌شود. سرآشپزهای مختلف از گوشت‌های مختلفی برای تهیه‌ی این غذا استفاده می‌کنند. حتی بعضی از آن‌ها از گوشت اردک و غاز برای تهیه‌ی کاسوله استفاده می‌کنند. این غذا در اصل متعلق به مناطق جنوبی فرانسه است و در تولوز و کارکاسون رواج زیادی دارد. نام این غذا از روی نام ظرف مخصوصی که برای تهیه‌ی آن استفاده می‌شود، برداشته شده است. این غذای مقوی و سالم برای ماه‌های سرد سال بسیار مناسب است.

بیف بورگینیون

بیف بورگینیو یا در زبان فرانسوی بوف بورگینیون، یکی از غذاهای سنتی فرانسوی است که در سراسر دنیا مشهور است. این غذا از منطقه‌ای به نام بورگونی، در شرق فرانسه به همه‌جای این کشور رواج پیدا کرده است. این غذا، به شکل‌های متنوعی تهیه می‌شود ولی مواد اصلی آن تقریبا در همه‌ی دستورها مشابه است. برای تهیه‌ی آن از موادی مثل عصاره گوشت گاو طعم‌دار شده با سیر و پیاز، سبزیجات معطر و قارچ استفاده می‌کنند. دستور تهیه‌ی این غذ یکی از بهترین نمونه غذاهای روستایی است که جای خود را در آشپزی سطح بالا، پیدا کرده است. به طور سنتی تهیه‌ی این غذا دو روز طول می‌کشد و برای طعم‌دار شدن گوشت حسابی وقت می‌گذارند.

سوفله شکلات

کلمه‌ی سوفله از یک فعل فرانسوی به معنای پف کردن گرفته شده است. سوفله شکلات یک دسر پف‌دار است که قدمت آن به قرن هجدهم برمی‌گردد. سوفله را در فرانسه، شیرین یا شور تهیه می‌کنند. سوفله‌ی شکلاتی را در منوی بسیاری از رستوران‌ها در سراسر دنیا خواهید دید. کراست شکلاتی و ترد و بافت خامه‌ای و نرم این دسر، آن را به یکی از محبوب‌ترین دسرهای دنیا تبدیل کرده است.

فلامیش

فلامیش به معنای کیک است و از مناطق شمالی فرانسه نشات گرفته است. این غذای لذیذ، یک کراست نسبتا نرم دارد و با موادی مثل پنیر و انواع سبزیجات پر می‌شود. این غذا تقریبا شبیه به انواع کیش است. فیلینگ سنتی این غذا، تره فرنگی و خامه است. یک مدل فلامیش شبیه به پیتزا هم تهیه می‌شود که فقط کراست پایه دارد و روی آن با خمیر پوشانده نمی‌شود.

کنفی اردک

کنفی اردک یک غذای بسیار لذیذ فرانسوی است که البته برای تهیه‌ی آن گاهی از گوشت‌های دیگر مثلا غاز هم استفاده می‌کنند. این غذا به عنوان یکی از بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسوی شناخته می‌شود. روش تهیه این غذا بیش از یک قرن است که رواج دارد. برای تهیه‌ی آن گوشت اردک را با موادی مثل نمک، سیر و سبزیجات معطر برای مدت حداقل ۳۶ ساعت مارینه یا طعم‌دار می‌کنند سپس به آرامی روی حرارت کم می‌پزند. هیچ روغنی به غذا اضافه نمی‌کنند و غذا با روغنی که خودش تولید می‌کند، آماده می‌شود. این غذا را معمولا با سیب‌زمینی تنوری و سیر سرو می‌کنند. امروزه این غذا در سراسر فرانسه رایج است ولی غذای مخصوص منطقه‌ی Gascony است.

سالاد نیکواز

سالاد نیکواز یک نوع سالاد سنتی فرانسوی است که مخصوص منطقه‌ی پرووانس است ولی امروزه در سراسر این کشور رواج دارد. این سالاد ممکن است به عنوان ساید دیش یا حتی یک وعده غذای سبک سرو شود. مواد اولیه‌ی آن شامل کاهو، گوجه، تخم مرغ پخته، ماهی تازه یا کنسرو، لوبیا سبز، زیتون و… است. البته این سالاد انواع مختلفی دارد و ممکن است انواع آن در مواد اولیه‌ی اصلی با هم تفاوت داشته باشند.

تارت تاتن

این تارت سیب فرانسوی بر اثر یک اشتباه در سال ۱۸۹۸ ابداع شد. فردی به نام استفانی تاتن که می‌خواست پای سیب معمولی تهیه کند سیب‌هایی که در روغن و شکر در حال سرخ شدن بود فراموش کرد و سیب‌ها برای مدت زیادی روی حرارت ماند. برای اینکه از سوختن سیب‌ها جلوگیری کند، کراست پای را روی آن قرار داد و پای را با همان ماهیتابه در فر گذاشت. به این ترتیب یک پای سیب وارونه ابداع شد. مهمانان هتل از این پای جدید استقبال کردند و این دسر به غذای ویژه‌ی هتل تبدیل شد. با وجود اینکه در مورد خاستگاه این تارت اختلاف نظرهایی وجود دارد، ولی نتیجه‌ی آن طعمی بی‌نظیر و فوق‌العاده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.