تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اطلاعات عمومی درباره تاریخچه برج ایفل

برج ایفل برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است.

ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از پوریا یو ای وای، امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند.

 

Tour Eiffel Wikimedia Commons.jpg

ارتفاع برج ایفل ۳۲۴ متر می باشد که البته تا سال ۱۹۳۰ بلند ترین سازه جهان به شمار می آمد. برای ساخت برج ایفل ۸۵۰ نفر شرکت داشتند که البته از میان این تعداد یک کشته برجای گذاشته است. برج ایفل به وسیله ۱۸۰۳۸ قطعه آهنین که به هم متصل شده اند ساخته شده که بیشتر از ۲٫۵ میلیون پیچ و مهره در آن به کار رفته است. این برج دارای سه طبقه می باشد که در طبقات اول و دوم این برج چندین رستوران وجود دارد. طبقه سوم این برج بلند ترین مکان ساخته شده به عنوان سکوی مشاهده برای مردم، در کل کشور های هم پیمان اروپا است که ۲۷۶ متر ارتفاع دارد و تا بالا ترین قسمت این برج ۱۶۵۵ پله ساخته شده است. این برج دارای بالابر نیز می باشد که با استفاده از آن به تمام طبقات و بالاترین قسمت برج نیز می توان دسترسی پیدا کرد.

این برج در بنایی مربع شکل با اندازه “۱۲۵x125” ساخته شده است. برج ایفل با مهندسی ۷۲ مهندس فرانسوی ساخته شده که نام آنها بر بدنه برج حک شده است اما با گذشت زمان و پیشرفت دنیا، این برج مرتفع امروزه از نظر ارتفاع در فرانسه در جایگاه نهم قرار دارد. هرچند این موضوع از محبوبیت برج کم نکرده است و سالانه از سرتاسر دنیا برای دیدن این برج تاریخی به پاریس سفر می کنند. جالب است بدانید که در ابتدا تصمیم ساخت برج ایفل در کشور اسپانیا، در شهر بارسلونا گرفته شده بود که به دلیل حمایت نشدن از سمت دولت اسپانیا این برج در فرانسه ساخته شد.

 

نکات جالب در مورد برج ایفل

۱- در زمان اشغال فرانسه توسط آلمانی ها در سال ۱۹۵۵ زمانی که هیتلر به پاریس آمد و تصمیم به بازدید از این برج را داشت، کابل آسانسور برج ایفل را قطع کردند تا هیتلر نتواند از آن برای بالا رفتن استفاده کند.

۲- در زمان ساخت برج ایفل، قرار بر این بود که این برج بعد از بیست سال تخریب شود زیرا مردی بنام “لوستیگ” معتقد بود به دلیل سنگین بودن این برج، پایه هایش توانایی نگهداری از آن را در مدت زمان طولانی ندارند اما به دلیل اینکه مردم فرانسه این برج را نمادین تصور می کردند، این کار صورت نگرفت و برای تخریب نشدنش سیستمی راه اندازی کردند تا از آن به عنوان یک آنتن مخابراتی بهره برداری شود.

۳- برج ایفل هرساله بیش از هفت میلیون بازدید کننده از سرتاسر دنیا دارد.

۴- با وجود اینکه این برج در پاریس ساخته شده است اما اکثر مردم پاریس به داخل آن نرفته اند زیرا آنها برج را متعلق به خود می دانند و حس می کنند هر زمان بخواهند می توانند از آن دیدن کنند.

۵- ساخت برج ایفل دقیقا دو سال و دوماه و پنج روز به طول انجامید.

۶- گوستاو ایفل سازنده برج ایفل بوده است که یک واحد بر بالای این برج برای خود ساخته بود. نام این برج برگرفته از نام او می باشد. گوستاو ایفل با کمک دو مهندس بزرگ با نام های “موریس کوچلین و امیل ناگویر” و ده ها نفر از مهندسین، ریاضی دانان و دانشمندان ساخت این برج را به اتمام رسانده بود که در بدنه این برج نام هفتاد و دو نفر آنان حک شده است.

۷- هر بار برای نقاشی برج ایفل ۶۰ تن رنگ مصرف می شود و کل کار نقاشی این برج با دست انجام می شود.

 

۸- وقتی برای اولین بار متوجه می شویم که در ساخت این برج غول پیکر کوچکترین نقطه جوش به کار نرفته است قطعا برایمان جالب است که بدانیم که این همه اتصالات چگونه بوده است. برای ساخت برج ایفل ۱۸۰۳۸ قطعه آهن به کار رفته است که توسط دو میلیون و پانصد هزار پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده اند.

۹- نکته باور نکردنی و جالب این بانوی آهنین این است که در تابستان حدود ۱۷ سانتی متر رشد می کند و در زمستان به همان اندازه کوچک تر می شود که البته این اتفاق بر اساس انقباض و انبساط حرارتی رخ می دهد.

۱۰- از زمان به وجود آمدن این برج، حدود ۳۵۰ خودکشی توسط پریدن از بالای این برج به ثبت رسیده است.

 

منابع:   

Discoverwalks

جدولیاب

telegraph

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.