تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تاریخچه شکر

شِکَر  ماده‌ای است خوراکی با فرمول شیمیایی C12-H22-O11 و به صورت عام به تمامی مواد شیرین گفته می‌شود. شکر شامل گلوکز، فروکتوز، گالاکتوز است که در بسیاری از گیاهان، میوه‌ها و لبنیات وجود دارد.

نزدیک به ۸۰٪ از شکر تولیدی در جهان از نیشکر و مابقی از چغندر قند به‌دست می‌آید. برزیل به‌تنهایی حدود نیمی از شکر دنیا را تولید می‌کند.

تحقیقات نشان می دهند که شکر برای اولین بار در هندوستان مورد استفاده قرار گرفته است. در ۵۱۰ قبل از میلاد امپراطور پارس ها به نام داریوش با هدف کشور گشایی به سمت هندوستان رفت و با فتح کردن آن سرزمین با گیاهی آشنا شد که امروزه به نیشکر شهرت دارد. پادشاه داریوش دریافت که آنها موادی غیر از عسل اما دارای شیرینی خاصی هستند. تا آن زمان در اکثر ممالک از عسل برای شیرین کردن استفاده می شد. کم کم به افرادی که دریافتند گیاه نیشکر دارای خاصیت شیرین کنندگی می باشد افزوده شد. بعد از آن در قرن هفدهم، زمانی که اعراب دست به کشور گشایی زدند و به این سرزمین ها راه پیدا کردند به راز نیشکر پی بردند و آن را گسترش دادند. این گسترش چنان وسیع بود که گیاه نیشکر به قاره آفریقا و هم چنین اسپانیا راه یافت.

با شروع جنگ های صلیبی در قرن ۱۱ میلادی کشورهای اروپای غربی با شکر آشنا شدند. سربازانی که به وطن باز می گشتند، برای اطرافیان از گیاهی بلند و سبز رنگ تعریف می کردند که خاصیت شیرین کنندگی داشت. درست است که کشف ابتدایی شکر در کشورهای آسیایی بوده است اما تصفیه شکر برای اولین بار در سال ۱۰۹۹ در انگلستان انجام گرفت. جالب است بدانید، شکر از کشورهای اروپایی به کشورهای شرقی صادر می گردید. پس از آن تصفیه شکر در قرن پانزدهم میلادی در شهر ونیز ایتالیا صورت گرفت اما صادرات شکر همچنان با مشکلاتی رو به رو بود. درست در همین دهه بود که کریستف کلمب موفق به کشف قاره آمریکا شد و دنیای جدیدی را به جهانیان نشان داد. در سال ۱۴۹۳ او موفق به کشت نیشکر در کارائیب شد و از آنجایی که شرایط آب و هوایی مناسب در آن سرزمین وجود داشت نیشکر به سرعت رشد کرد و از آن زمان به بعد تولید شکر وارد مرحله جدیدی شد. از سال ۱۷۵۰ میلادی کارخانجات زیادی برای تصفیه نیشکر به شکر به وجود آمدند. در آن سالها شکر که هنوز کالایی لوکس و گران قیمت به حساب می آمد تاجران، نام آن را طلای سفید گذاشتند.

با اطلاعات داده شده دریافتید که شکر از گیاهی بلند که ارتفاع آن به سه متر نیز می رسد و دارای ساقه های رشته ای بند بند است به وجود می آید. نیشکر در تمام فصول سال رشد می کند و البته  مناطقی که دارای آب و هوای گرم می باشند برای کشت نیشکر مناسب تر هستند.

برزیل با تولید بیش از هفت هزار تن نیشکر در سال به عنوان بزرگ ترین کشور تولید کننده نیشکر در جهان شناخته می شود. بعد از آن هند و چین به ترتیب، در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. از کشورهایی نظیر تایلند، پاکستان، مکزیک، کلمبیا و اندونزی نیز می توان به عنوان تولید کننده نیشکر نام برد.

اما فرآورده های این گیاه خوشمزه دارای مضراتی می باشد که ما به چند نکته از آنها اشاره می کنیم:

۱- مشکلات قلبی و عروقی :

مصرف شکر زیاد باعث به وجود آمدن مشکلات قلبی می گردد. شکر با رسوب کردن در رگ ها باعث انسداد آنها می شود و خطر بروز سکته قلبی که این روزها رتبه اول مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده است را افزایش می دهد.

۲- مشکلات پوستی و بروز آکنه :

یکی دیگر از مضرات شکر این است که بروز آکنه را در افراد افزایش می دهد. شما به وفور افرادی را می بینید که حتی با استفاده کردن از موادی نظیر شیرینی، خرما، بستنی ها که دارای شکر غیر خالص می باشند دچار آکنه می شوند.

۳- دیابت :

شکر خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد و افرادی که دارای بیماری دیابت هستند باید از مصرف شکر پرهیز نمایند.

۴- سرطان :

مصرف شکر در افراد خطر ابتلا به سرطان را تا دو برابر افزایش می دهد و این ابتلا به حدی بالا می باشد که برخی از پزشکان شکر را سیانور سفید می نامند.

۵- افسردگی:

افسردگی مشکل دیگری است که شکر برای افراد به وجود می آورد و شاید برای شما غیر قابل باور باشد اما مصرف شکر در افراد به ویژه نوجوانان ایجاد افسردگی می کند. از این رو این روزها تمامی پزشکان مصرف شکر را برای کودکان و نوجوانان منع کرده اند.

۶- بافت سلولی:

شکر می تواند باعث از بین بردن بافت های سلولی افراد گردد. به ویژه اجازه نمی دهد که بدن افراد سلول های جدید بسازد و از ترمیم سلول های آسیب دیده جلوگیری می کند. شاید به همین دلیل است که مصرف شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

۷- چاقی:

شکر جزء اولین خوراکی هایی می باشد که در افراد باعث بروز چاقی و یا چربی اضافه می گردد. شما باید بدانید با مصرف شکر یا خوراکی های تولید شده با شکر، چربی زیادی را در بدن خود به خصوص در قسمت میانی بدن انباشته می کنید.

امیدواریم با خواندن مطالب بالا میزان شکر مصرفی خود را کم کرده و از شکر طبیعی که در انواع میوه ها یافت می شود به عنوان جایگزین استفاده نمایید.

 

منابع :

Healthline

Sucrose

جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.