تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

معرفی ایالت نیومکزیکو در آمریکا

محتوای صفحه
  1. ایالت نیومکزیکو از قسمت جنوب کلرادو، در نیومکزیکو با چهار کشور دیگر ایالات  مکزیک در جهت جنوب همسایه است. این ایالت ها عبارتند از تگزاس، اوکلاهما، کلرادو، یوتا و آریزونا. بعضی از مردم معتقدند که یوتا و نیومکزیکو مرز مشترکی ندارند. اگرچه نقطه شمال غربی نیومکزیکو درست در کنار نقطه جنوب شرقی یوتا قرار دارد.این ایالت با داشتن پارک ملی و جاذبه‌های طبیعی، دارایی ‌های بسیاری دارد و رصد خانه‌ های متعددی در آن وجود دارد. مناظر فوق‌العاده که شامل بسیاری از کوه ‌های بلند، بیابان ‌های وسیع،‌ رودخانه‌ های دره‌ای و غارهای با شکوهی می باشد که آن را به منطقه ‌ای منحصر به فرد تبدیل کرده است. چیزی که نیومکزیکو را در آمریکا خاص و جذاب می ‌کند وجود فرهنگ و تاریخ واقعی است؛ مردمان بسیاری از هزاران سال قبل در آنجا می‌زیسته ‌اند که نشان می دهد بسیاری از تمدن آن ‌ها در نیومکزیکو یافت می‌شود و تلاش‌های بسیاری برای حفظ میراث‌ گرانقدر به جا مانده از آن دوران، به عمل آمده است. شمال نیومکزیکو منزلگاه چیزهای جدید و عجیب است و همین باعث شده تا خیلی ‌ها عاشق این قسمت از شهر باشند. اینجا شامل مغازه‌ های کشاورزان و هنرمندان، همچنین تمریناتی جایگزین داروها است، همین موضوع هم باعث شده تا اینجا مقصدی برای درمان بیماری ‌ها باشد. افرادی که می ‌ترسند و اهل ریسک نیستند می ‌توانند از چای سرد کامبوچا بنوشند اما آنان که طبع ماجراجویانه ‌ای دارند و شجاع ترند برای نوشیدن یک مجموعه از اکسیرهای مغذی و رنگ ‌درمانی به کافه Love Yourself “  ” بروند. همچنین نیومکزیکو افرادی را که به درمان ‌های جایگزین علاقه دارند را از سراسر دنیا به خود جذب می ‌کند تا به آن‌ ها طب سوزنی و ماساژ درمانی یاد داده و به طرفداران اسپا (محلی که در آن برای درمان از آب معدنی یا آب دریا استفاده می‌شود، همچنین خدماتی چون ماساژ و مراقبت ‌های پوستی انجام می ‌دهند) خدمات برساند.   دانستنی هایی درمورد ایالت نیومکزیکو

نیومکزیکو ایالتی است از ایالت های آمریکا با جمعیت  ۲،۰۵۹،۱۷۹ نفر در ایالات متحده آمریکا جزء پنجمین بخش بزرگ این منطقه از لحاظ مساحت می باشد. نیومکزیکو در سال ۱۹۱۲ وضعیت خود را به عنوان یک دولت به دست آورد و به طور رسمی به عنوان ایالت نامیده شد. ایالت مکزیکو توسط “سوسنا مارتینز ” رهبری می شود و پایتخت این ایالت سانتافه است. پرجمعیت ترین شهرهای نیومکزیکو شامل: آلبوکرکی، لس کروس،  ریورانچو، تپه های سانتافه می باشد.

ایالت نیومکزیکو از قسمت جنوب کلرادو، در نیومکزیکو با چهار کشور دیگر ایالات  مکزیک در جهت جنوب همسایه است. این ایالت ها عبارتند از تگزاس، اوکلاهما، کلرادو، یوتا و آریزونا. بعضی از مردم معتقدند که یوتا و نیومکزیکو مرز مشترکی ندارند. اگرچه نقطه شمال غربی نیومکزیکو درست در کنار نقطه جنوب شرقی یوتا قرار دارد.

این ایالت با داشتن پارک ملی و جاذبه‌های طبیعی، دارایی ‌های بسیاری دارد و رصد خانه‌ های متعددی در آن وجود دارد. مناظر فوق‌العاده که شامل بسیاری از کوه ‌های بلند، بیابان ‌های وسیع،‌ رودخانه‌ های دره‌ای و غارهای با شکوهی می باشد که آن را به منطقه ‌ای منحصر به فرد تبدیل کرده است. چیزی که نیومکزیکو را در آمریکا خاص و جذاب می ‌کند وجود فرهنگ و تاریخ واقعی است؛ مردمان بسیاری از هزاران سال قبل در آنجا می‌زیسته ‌اند که نشان می دهد بسیاری از تمدن آن ‌ها در نیومکزیکو یافت می‌شود و تلاش‌های بسیاری برای حفظ میراث‌ گرانقدر به جا مانده از آن دوران، به عمل آمده است. شمال نیومکزیکو منزلگاه چیزهای جدید و عجیب است و همین باعث شده تا خیلی ‌ها عاشق این قسمت از شهر باشند.

اینجا شامل مغازه‌ های کشاورزان و هنرمندان، همچنین تمریناتی جایگزین داروها است، همین موضوع هم باعث شده تا اینجا مقصدی برای درمان بیماری ‌ها باشد. افرادی که می ‌ترسند و اهل ریسک نیستند می ‌توانند از چای سرد کامبوچا بنوشند اما آنان که طبع ماجراجویانه ‌ای دارند و شجاع ترند برای نوشیدن یک مجموعه از اکسیرهای مغذی و رنگ ‌درمانی به کافه Love Yourself “  ” بروند. همچنین نیومکزیکو افرادی را که به درمان ‌های جایگزین علاقه دارند را از سراسر دنیا به خود جذب می ‌کند تا به آن‌ ها طب سوزنی و ماساژ درمانی یاد داده و به طرفداران اسپا (محلی که در آن برای درمان از آب معدنی یا آب دریا استفاده می‌شود، همچنین خدماتی چون ماساژ و مراقبت ‌های پوستی انجام می ‌دهند) خدمات برساند.

 

دانستنی هایی درمورد ایالت نیومکزیکو

  •    یکی از عجایب این ایالت این است که برخلاف اعتقاد عموم شما هیچ شخصی را با لهجه کانادایی در این ایالت مشاهده نمی کنید .
  •    حمل بیش از حد فلفل سبز در این ایالت خلاف قانون محسوب می شود و متخلفین این عملکرد دستگیر خواهند شد.
  • در این ایالت مناطق جالبی وجود دارد که در زمین مغناطیس وجود دارد و شدت این مغناطیس به حدی است که شما می توانید آن را حس کنید.
  • در این ایالت برای هر رویدادی در هر مکانی جشن برگزار می شود و یکی از جشن های معروف این ایالت که سالانه در فضای مجازی بسیار مشهور می باشد جشن بالن ها است که از ۱۴ تا ۲۲ مهر به مدت ۹ روز ۵۰۰ بالن به هوا می رود.
  • ۶۸٫۴ درصد از مردم این ایالت سفید پوست هستند. مردم سفید پوست غیر اسپانیایی‌ تبار ۴۰٫۵ درصد از جمعیت ایالت را تشکیل می‌ دهند. هیسپانیک‌ ها (اسپانیایی های تبار آمریکا) ۴۶٫۳ درصد از جمعیت نیومکزیکو هستند و ۹٫۴ درصد نیز سرخ پوست هستند. با این حال ۸۲ درصد از جمعیت ایالت، انگلیسی ‌زبان هستند و تنها ۲۸ درصد از مردم ایالت در خانه به اسپانیایی و ۴ درصد به زبان سرخ ‌پوستی ناواهو صحبت می‌کنند.

  • در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۰۹ میلادی، بیل ریچاردسون فرماندار ایالت نیومکزیکو، قانون لغو مجازات اعدام را در این ایالت امضا کرد. به این ترتیب از آغاز ماه ژوئیه ۲۰۰۹۹، در این ایالت تنها «حبس ابد بدون امکان عفو» به عنوان اشد مجازات اجرا می‌شود.

 

  • اقتصاد نیومکزیکو به چاه ‌های نفت، معدن کاری، دیم کاری، دامداری و صنعت الوار چوب و عمده فروشی وابسته است. این ایالت یک گریزگاه مالیتای به ‌شمار می‌آید و مالیات بر درآمد بخشی از پرسنل نظامی و دیگر شهروندان به این ایالت سرازیر می ‌شود. نیومکزیکو همچنین به برخی  صنایع اعتبار مالی و معافیت‌ های مالیاتی می‌ دهد. به این خاطر رشد زیادی داشته و ۱٫۲۳ میلیارد دلار در اقتصاد این ایالت سهم داشته‌ است.

 

  • در سال ۲۰۱۲، این ایالت تولید ناخالص داخلی برابر با ۸۵٬۴۹۷ میلیارد دلار داشت که بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور اکوادور (۸۴٬۵۳۲ میلیارد دلار) بود.

 

منابع: جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.