تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

روش های جلوگیری از زخم معده

محتوای صفحه
  1. زخم معده چیست؟

زخم معده یا اولسر پپتیک (peptic ulcer disease) به معنی نوعی آسیب خوش‌خیم به مخاط و زیرمخاط دستگاه گوارش است. معمولاً بین ترشح اسید معده و این آسیب ارتباط وجود دارد ولی امروزه عامل اصلی این زخم‌ها را وجود و تکثیر باکتری هلیکوباکتر پیلوری می‌دانند که از راه‌های مختلفی از جمله آسیب به لایه محافظ مخاط معده موجب ایجاد زخم معده می‌شود؛ از این‌رو درمان اصلی یک درمان آنتی‌بیوتیکی است. احتمال شیوع این بیماری ۶ تا ۱۵ درصد است.

زخم معده چیست؟

زخم های گوارشی، زخم هایی هستند که در آستر معده، مری یا روده کوچک ایجاد می شوند. این زخم ها معمولا در اثر التهاب ناشی از باکتری “H Pylorui” و نیز فرسایش ناشی از اسید معده ایجاد می شوند. زخم معده معمولا یک مشکل داخلی شایع است.

 

سه نوع زخم گوارشی وجود دارد: زخم معده: زخم هایی که درون شکم ایجاد می شوند، زخم معده نامیده می شوند. زخم مری: زخم هایی که درون مری ایجاد می شوند. زخم دوازدهه: زخم هایی که در قسمت فوقانی روده کوچک ایجاد می شوند و “دئودنوم” نامیده می شوند.

دلایل به وجود آمدن زخم های گوارشی

عوامل مختلفی می توانند باعث به وجود آمدن زخم های معده، روده و مری شوند. این عوامل می توانند شامل: “Helicobacter Pylori” نوعی باکتری که می تواند منجر به عفونت معده و التهاب روده شود، است. مصرف آسپرین و ایبوپروفن در سنین بالای ۶۰ سال به خصوص در زنان می تواند موجب ایجاد زخم شود. مصرف بیش از حد سیگار و نوشیدن الکل، پرتو درمانی و همچنین سرطان معده موجب ایجاد زخم های گوارشی می شوند.

علائم زخم معده

 

شایع ترین علائم زخم معده درد در ناحیه شکم است که از ناف به سینه کشیده می شود و می تواند از درد ملایم تا دردهای شدید متفاوت باشد. این درد می تواند خواب شب را از چشمان شما بگیرد. زخم های کوچک معده ممکن است ابتدا هیچ علائمی از خود نشان ندهند اما علائم زخم های شدید شامل: تغییر در اشتها، خونریزی داخلی، حالت تهوع، کاهش وزن غیر قابل توجیه، استفراغ، سوء هاضمه و درد در قفسه سینه باشد.

تست های تشخیص زخم معده

دو نوع تست برای تشخیص زخم معده و زخم های گوارشی وجود دارد. یکی از آنها “Upper Endoscopy” نام دارد که در این روش پزشک لوله ای طولانی را با یک دوربین از راه گلوی شما وارد معده یا روده کوچک می کند و محل زخم را بررسی می کند. این ابزار به پزشک این فرصت را می دهد تا بتواند با معاینه دقیق نوع بافت زخمی را تشخیص دهد. البته همه مبتلایان به زخم معده نیازی به آندوسکوپی ندارند. این نوع معاینه برای افرادی است که دارای زخم های شدید و خطر ابتلا به سرطان هستند که معمولا در افراد بالای ۴۵ سال یا افرادی که دارای علائمی چون: کم خونی، کاهش وزن، خونریزی معده و روده و دشواری در بلعیدن هستند، مشاهده می شود. نوع دوم تست “Upper Gastroinrerinal” نام دارد. این نوع تست برای افرادی است که دشواری در عمل بلع ندارند و ریسک ابتلا به سرطان در آنها کم است. برای این تست پزشک یک مایعی به نام “Barium Swallow” به شما می دهد، پس از نوشیدن یک تکنسین از معده و مری و روده کوچک شما اسکن می گیرد. این مایع به پزشک این امکان را می دهد که زخم های شما را واضح ببیند و آن را درمان کند. برای آنکه باکتری نیز یکی از دلایل ایجاد زخم معده است، پزشک بر روی معده شما همچنین یک آزمایش انجام می دهد تا دلیل ایجاد زخم ها مشخص شود.

راه های درمان زخم معده

راه های درمان زخم های گوارشی به نوع آنها بستگی دارد. اگر آزمایش ها تشخیص دهند که علت این زخم ها به دلیل وجود باکتری است، پزشک برای شما دارویی تجویز می کند که به مدت دو هفته باید آنها را مصرف کنید. این داروها شامل آنتی بیوتیک برای دفع باکتری ها و پروتون برای کاهش اسید معده هستند. شما ممکن است پس از استفاده از این داروها دچار اسهال شوید. در این صورت به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که علت زخم شما باکتری نباشد، پزشک دارویی تجویز می کند که باید آن را به مدت هشت هفته مصرف کنید. این داروها به کاهش اسید معده و التیام زخم کمک می کنند.

سبک زندگی اشتباه می تواند موجب زخم معده و زخم های گوارشی شود. عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را کم می کنند:  از مصرف روزانه نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. هرگز الکل را با داروها ترکیب نکنید. دستان خود را برای جلوگیری از عفونت ها بشویید. استفاده از ایبوپروفن، آسپرین، ناپروکسن، سیگار و دیگر دخانیات را به حداقل برسانید. از میوه ها و سبزیجات زیاد استفاده کنید تا بتوانید خود را از خطر زخم معده ایمن نگه دارید.

منبع: جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.