تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تفاوت روغن کنجد طبیعی با صنعت

با فواید و خواصی که روغن کنجد دارد مردم سعی می کنند که از این روغن در رژیم غذایی خود استفاده کنند. حال از کجا بدانیم کدام روغن اصل می باشند؟

امروزه استقبال مردم به روغن های طبیعی به ویژه روغن کنجد بسیار افزایش یافته است.

انواع روش‌های استخراج روغن از بذر کنجد:

روش مستقیم و استفاده از دستگاه های صنعتی به منظور استخراج روغن از بذرروش سنتی که در آن ابتدا ارده را از کنجد به دست می آورند و سپس روغن آن جدا می شود.

 

 روغن کنجد

 

روش صنعتی

امروزه دستگاه هایی وجود دارد که روغن را به طور مستقیم از کنجد جدا می کند. کنجد وارد دستگاه شده و از در اثر خرد شدن و حرارت دیدن روغن و تفاله آن تفکیک می شود و روغن به دست می آید. به روغنی که به این روش تهیه می شود روغن کنجد صنعتی گفته می شود.

 

 

روش سنتی و طبیعی

ابتدا کنجد را در آب خیسانده تا اندکی آب جذب کند.سپس آب ظرف را خارج کرده و کنجدها را رها می کنند تا پوست آن پس از مدتی باد کرده و بترکد.بعد از این مرحله کنجدها را در حوضچه های آب نمک می ریزند و با دوبار تغییر حوضچه تقریبا پوست کنجدها به کلی کنده شده و از آن جدا می شود.جهت خارج کردن شوری، کنجدها را یک بار در حوضچه آب شیرین وارد می کنند.دانه های کنجد را بعد از این مرحله درون محفظه ای استوانه ای شکل قرار می دهنده تا آب آن بخار شود و بوداده شود.زمانی که کف فر روغنی شد زمان انتقال بذرها به دستگاه ارده گیری است. دستگاه ارده گیری شامل سنگ هایی بزرگ است که دانه های کنجد را له می کند.بعد از له شدن کنجدها مخلوط ارده و روغن را داریم که برای جداکردن روغن به نسبت یک به چهار آب به آن اضافه می کنیم تا روغن آن جدا شود.مخلوط آب رو روغن بر روی ارده قرار می گیرد و به راحتی قابل جداسازی هستند.

به روغن کنجدی که به شیوه سنتی تهیه می شود، روغن ارده کنجد گفته می شود.

شاید بد نباشد بدانید که روغن کنجدی که در طب از آن بحث می شود خواص زیادی برای آن برشمرده می شود، فقط روغن ارده کنجد است.

 

حالا این سوال به ذهن می آید که تفاوت این دو روغن در چیست؟

روغن کنجد صنعتی تحت فشار و با بالابردن دما در دستگاه بوجود می آید.به منظور جداسازی حداکثری این افزایش دما بسیار زیاد است. (می توان اینطور تلقی کرد که بخاطر دمای زیاد این روغن صنعتی حکم روغن حرارت دیده و دسته دوم را دارد.)در شیوه سنتی اتفاقا شخص مراقب است تا اگر سنگ های دستگاه ارده گیری داغ شد، دستگاه را خاموش کند و بعد از سرد شدن، دوباره دستگاه را راه اندازی کند.روغن گیری به زور و فشار و دمای بالا روغنی بی کیفیت و خالی از مواد طبیعی و به نوعی مضر تقدیم شما می کند که برای سلامتی مضر است.بررسی های آزمایشگاهی نشان داده است که روغن کنجد صنعتی فاقد بسیاری از ترکیبات مفید است. همچنین بر اثر حرارت زیاد دستگاه های صنعتی روغن کشی، ترکیبات مضر و سرطان زا نیز در آن تولید می شود.

تشخیص روغن ارده کنجد اصل

روغن کنجد بویی شبیه به کنجد بوداده دارد.

حرارت زیادی را تحمل می کند.

اگر مدتی آن را در ظرف روی آتش رها کنید مانند روغن نباتی و روغن مایع نمی سوزد.

در اثر سرد شدن و در دمایی نزدیک به ۶ درجه و کمتر از آن می بندد. (این ویژگی در عسل و روغن زیتون طبیعی نیز وجود دارد)

اگر پوست را با آن چرب کنید با آب گرم به راحتی جدا می شود و تنها اثر نرمی آن بر پوست باقی می ماند.

منبع: طبایع

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.