تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چرا قاره ی آمریکا به نام کولومبوس نام گذاری نشد؟

کلمب بیستم ماه مه سال ۱۵۰۶ میلادی، در سن ۵۷ سالگی در کشور اسپانیا درگذشت؛ ولی تا آخر عمرش نفهمید که جایی را که کشف کرده، قاره ی آمریکا است!

در توضیح این مطلب بایستی دو نکته را بشکافیم: نخست اینکه چرا قاره ی آمریکا به نام “کولومبوس” نام گذاری نشد! و دوم اینکه چرا نام شخصی دیگر بر این قاره گذارده شد! همچنان که می دانید، کولومبوس برای پیدا کردن راهی از سوی غرب به سرزمین هند، راهی دریاها شد. او گمان می کرد توانسته است این راه را پیدا کرد. ولی وی فقط توانسته بود سرزمین های “سان سالوادور”، “کوبا” و همچنین “هیسپانیولا” را کشف نماید! این، ذره ای از اهمیت کشف ها و شجاعت بیکران وی نمی نکاهد، بلکه فقط به پاره ای مسائل دامن می زند.

 

چون کولومبوس به ثروت های هند دست نیافته بود، به تدریج تردیدهایی درباره ی سفرهای وی در دریاها ابزار شد. حاکمان کشورهای اسپانیا و پرتغال کم کم خواستار اطلاع دقیق از وضع و محل سرزمین هایی شدند که کولومبوس کشف کرده بود. همچنین این سوال مطرح شد که کدامیک از سرزمین های مزبور به کشور اسپانیا تعلق خواهد داشت و کدامیک به کشور پرتغال!

برای روشن شدن این مسئله، به مردی به نام “آمریگو وسپوچی” ماموریت داده شد تا در این باره تحقیق کند! وسپوچی در نامه های خود به شرح دو سفری پرداخت که در امتداد خط ساحلی سرزمین آمریکای جنوبی امروز انجام داده بود. او در توصیفی که از این سرزمین به عمل آورده است، می گوید: ما آن را یک قاره تشخیص دادیم!”

به بیان دقیق تر، وسپوچی می دانست که این سرزمین، بخشی از قاره ی آسیا نبود، بلکه قاره ای جدید بود. در سال ۱۵۰۷ میلادی، جغرافی دانی به نام “مارتین والدسیمولر” نقشه ای را منتشر کرد و این قاره ی جدید را نیز در آن نشان داد. همراه با این نقشه، جزوه ای ضمیمه کرده بود که در آن می گفت بهتر است این قاره ی جدید “به نام کاشفش آمریکانوس نام گذاری و آمریکا نامیده شود.”

مردم، به زودی این نام را پذیرفتند و چنان از آن خوششان آمد که برای اشاره به آمریکای شمالی نیز از آن استفاده می کردند. بایستی تذکر داد که “والد سیمولر” به این علت نام “آمریکا” را به “آمریکو وسپوچی” نسبت داده بود که گمان می کرد! وی وجود قاره ی جدیدی را ثابت کرده است.

کلمب نیز بیستم ماه مه سال ۱۵۰۶ میلادی، در سن ۵۷ سالگی در کشور اسپانیا درگذشت؛ ولی تا آخر عمرش نفهمید که جایی را که کشف کرده، قاره ی آمریکا است!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.