تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چه کسی چهره های چهار رییس جمهور آمریکا را بر قله کوه تراشید؟

این یادبود به نشانه ی بزرگداشت چهار رییس جمهور آمریکا یعنی جورج واشنگتن، تامس جفرسون، ابراهام لینکولن و همچنین تئودور روزولت ساخته شده است.

 در تپه های سیاه یا همان “بلاک هیلز”، در چهل کیلومتری جنوب غرب “راپیدسیتی”، یکی از جالب ترین و همچنین دیدنی ترین منظره های جهان در قله ی کوه، آدمی را به خود می خواند. این منظره، بنای یادبود ملی کوه راشمور است.

 

این یادبود به نشانه ی بزرگداشت چهار رییس جمهور آمریکا یعنی جورج واشنگتن، تامس جفرسون، ابراهام لینکولن و همچنین تئودور روزولت ساخته شده است. چهره های غول آسای این چهار رییس جمهور بر سینه ی خارایی کوه راشمور با ارتفاع بیش از ۱۹۰۰ متر، تراشیده شده است. طول هر چهره از زیر چانه تا بالای پیشانی، ۱۸ متر یعنی دو برابر اندازه ی مجمسه ی بزرگ ابوالهول در جیزه ی کشور مصر است.

طراح این چهره ها یک مجسمه ساز آمریکایی به نام “گاتسون بارگلوم” بود. بارگلوم به شدت به پی ریزی هنری آمریکایی علاقمند بود و می خواست هنر مزبور را با سرزمین و تاریخ و زندگی مردم ایالات متحده آمریکا پیوند دهد. از جمله کارهای معروف وی عبارتند از تندیسی از سر ابراهام لینکولن در واشنگتن دی.سی، مجسمه ی ژنرال شریدان و همچنین پیکره های دوازده حواری برای کلیسای جامع سن جان آسمانی در شهر نیویورک.

بارگلوم، تراشیدن این چهره ها را در ماه اوت سال ۱۹۲۷ میلادی بر قله ی کوه راشمور آغاز کرد. نخستین تندیس یعنی چهره ی واشنگتن روز ۴ ژوئیه ی سال ۱۹۳۰ میلادی به مردم ایالات متحده آمریکا پیشکش شد. پس از مرگ بارگلوم در ۶ ماه مارس، پسرش لینکولن، ادامه ی کار را تا ماه اکتبر همان سال سرپرستی کرد. ولی بایستی بدانید آخرین تندیس یعنی چهره ی روزولت، هیچ گاه به طور نهایی تکمیل نشد!

جالب است بدانید از آغاز تا انجام این پروژه، چهارده سال طول کشید. ولی از این مدت فقط ۶ سال و شش ماه صرف کار پیوسته برای چهره های مزبور شد. وقفه هایی که در آن مدت پیش آمد و کاری صورت نگرفت، در اثر بدی آب و هوا و همچنین گاه کمبود بودجه بود.

هزینه ی کل این پروژه به یک میلیون دلار نرسید! دولت فدرال ایالات متحده آمریکا ۸۴ درصد از آن را پذیرفت و پرداخت! باقی مانده ی رقم مذکور نیز از راه کمک ها و بخشش های مردم تامین شد.

کوه راشمور علاوه بر یک بنای یادبود به دلیل طبیعت زیبا و حیوانات مختلف از جمله کرکس، عقاب، شاهین، سنجاب، جوجه تیغی، گرک صحرایی، گوسفند کوهی آمریکایی و… که در این منطقه وجود دارند، مورد توجه بسیاری از گردشگران نیز قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.