تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

فاصله ستارگان از کره زمین چقدر است؟

فاصله ی متوسط خورشید از کره ی زمین چیزی در حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. چون نور با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می کند، این مسافت را در ۸ دقیقه می پیماید و پس از آن به کره ی زمین می رسد!

 در فضای کیهانی، بسیاری از ستارگان در چنان فاصله ای از کره ی زمین قرار گرفته اند که آدمی تاکنون وسیله ای برای پی بردن به مسافت واقعی آن ها از کره ی زمین یا حتی تعداد واقعی آن ها پیدا نکرده است.

 

فاصله ی متوسط خورشید از کره ی زمین چیزی در حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. چون نور با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می کند، این مسافت را در ۸ دقیقه می پیماید و پس از آن به کره ی زمین می رسد! انرژی آزاد شده از خورشید، آن قدر زیاد است که حتی تصور آن نیز دشوار است. انرژی آزاد شده از هسته ی خورشید در هر ثانیه، معادل ۱۰۰ میلیارد بمب اتم می باشد! رسیدن نور ستارگان و کهکشان های دور به ما، آنقدر زمان می برد که آنچه ما امروز می بینیم در واقع وضعیت این اجرام را در صدها، هزاران و یا حتی میلیون ها سال قبل را نشان می دهد.

ستاره های آلفای قنطورس و پروکسیما قنطورس، از همه ی ستارگان به کره ی زمین نزدیک تر هستند. فاصله ی آن ها با زمین ۲۷۰ هزار برابر فاصله ی خورشید تا زمین است. یعنی اگر رقم ۱۵۰ میلیون را در ۲۷۰ هزار ضرب کنیم، به رقم ۰۰۰/۰۰۰/۵۷۴/۳ یعنی سه میلیارد و پانصد و هفتاد و چهار میلیون کیلومتر خواهیم رسید! نور این ستاره ها پس از چهار سال و شش ماه به کره ی زمین می رسد.

فواصل میان ستارگان و کره ی زمین به قدری عظیم است که واحد خاصی برای اندازه گیری آن تعیین شده است. این واحد را “سال نوری” می نامند؛ و آن عبارت است از فاصله ای که نور در یک سال می پیماید. رقمی که بدین ترتیب به دست می آید ۶ ضرب در ۱۰ به توان ۱۲ میل یا ۶/۹ ضرب در ۱۰ به توان ۱۲ کیلومتر می شود. اگر همین رقم را در چهار و نیم ضرب کنیم، فاصله ی نزدیک ترین ستارگان به کره ی زمین به دست می آید.

از تمام ستارگان آسمانی، فقط شش هزار ستاره با چشم غیر مسلح قابل رویت هستند. یک چهارم این ستاره ها نیز از آمریکای شمالی دیده نمی شوند.

در واقع، هر کس، در هر لحظه ای از شب، چنانچه به آسمان بنگرد و ستارگانی را که می بینید بشمارد، بیشترین تعدادی که به دست خواهد آورد اندکی بیش از هزار ستاره است. ولی با استفاده از یک تلسکوپ قوی، می توان از بیش از یک بیلیون ستاره عکس گرفت!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.