تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه کالری اندازه گیری می شود؟

هر نوعی از غذا، چون در بدن ما می سوزد، تعداد معینی کالری در بدن ایجاد می کند. برای مثال یک گرم پروتئین، چهار کالری و یم گرم چربی، ۹ کالری در بدن ایجاد می کند.

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : کالری، واحد اندازه گیری حرارت یا انرژی است. مقدار حرارت لازم برای یک درجه ی سانتی گراد بالا بردن گرمای یک گرم آب را به یکی کالری می نامند.

 

این چه ربطی به غذا دارد؟ روشن است ما غذا می خوریم تا بدن مان انرژی لازم را تامین کند! و انرژی نیز بر حسب کالری اندازه گیری می شود. وقتی غذا در بدن ما با اکسیژن موجود در سلول های بدن ما ترکیب و سوخت و ساز شد، کالری یا همان انرژی تولید می کند. برای اندازه گیری ارزش کالری غذا، از عبارت کالری بزرگ یا کیلوکالری استفاده می شود که به معنی یک هزار کالری عادی یا کالری کوچک است!

برای محاسبه ی میزان کالری غذاها یکی از روش‌ های معمول، استفاده از وسیله‌ ای به نام بمب کالری متر است؛ برای به ‌کارگیری این وسیله دانشمندان ماده ی غذایی مورد نظر را در محفظه مخصوص تعبیه شده در دستگاه قرار می‌دهند و اطراف محفظه را پر از آب می‌ کنند. در مرحله ی بعدی ماده غذایی سوزانده می شود و تغییر دمای ایجاد شده در آب با سوختن ماده، اندازه‌ گیری می‌شود. از این طریق دانشمندان متوجه می ‌شوند که ماده ب غذایی مورد نظر چه میزان انرژی دارد!

هر نوعی از غذا، چون در بدن ما می سوزد، تعداد معینی کالری در بدن ایجاد می کند. برای مثال یک گرم پروتئین، چهار کالری و یم گرم چربی، ۹ کالری در بدن ایجاد می کند.

مقداری کالری های مورد نیاز بدن آدمی به نوع کاری بستگی دارد که بدن آدمی انجام می دهد. شخصی که وزن بدنش ۷۵ کیلو باشد، روزانه به چیزی در حدود ۱۶۸۰ کالری نیاز دارد؛ البته به شرط آنکه هیچ کاری انجام ندهد! اگر همین شخص، کار مختصری انجام دهد تقریبا به ۳۳۶۰ کالری در روز احتیاج خواهد داشت! و اگر کار سنگینی انجام دهد، ممکن است تقریبا به ۶۷۲۰ کالری در روز احتیاج پیدا کند تا بدن وی بتواند وظایف روزانه ی خود را به درستی انجام دهد.

برای تعیین مقدار کالری مورد نیاز هر شخص عوامل دیگری چون سن آدمی، جنسیت، بزرگ و کوچکی اندام های بدن، وضع جسمی و حتی وضع آب و هوا نیز موثر است! اما راستی اگر شخصی بیش از مقدار مورد نیاز خود، کالری وارد بدنش شود، چه می شود؟

بدن، مقدار مورد نیاز خود را به مصرف می رساند و مقدار باقی مانده را نیز ذخیره می کند! بدن انسان می تواند به اندازه ی یک سوم کالری مورد نیاز روزانه ی خود را ذخیره کند. بقیه به چربی تبدیل می شود! به همین علت است که می گویند مواظب باشید کالری اضافه جذب نکنید!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.